Handopfok

Gestart door tuurtje96, augustus 09, 2009, 22:08:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tuurtje96

Hallo,

Ik heb een volière met grasparkieten, en een kennis wil graag een tam grasparkietje.
Nu wil ik er een met de hand opvoeden, maar ik heb een stuk gelezen op halsbandparkiet.nl, maar ik wil mijn parkiet niet vanaf de eerste dag, maar vanaf ongeveer de 14e dag opvoeden. Ik wil dus mijn grasparkietje van twee weken oud uit het nest halen en dan verder met de hand opvoeden.
Ik vraag me af of dit kan, en zo ja welk voer kan ik hem dan het beste geven?

Groetjes
Arthur

roha

Hoi,

Het beste voor een parkiet is dat je hem zolang mogelijk bij de ouders houdt, dat is 6-8 weken.
Parkieten leren nog veel van hun ouders, zoals pellen van zaden.
Daarnaast is het absoluut geen garantie dat je een tam parkietje wordt, door handopfok.
Laat je kennis eens parkietenfreak en het forum eens goed doorlezen, daar staan genoeg tips hoe je een parkietje (jong en oud) tam kan krijgen.


Mars

Je mag wel vanaf 2 weken het parkietje dagelijks in de hand nemen. Dan wordt ie net zo tam als met handopfok (of tammer, met handopfok moet je ook aandacht geven!). Er blijven overigens altijd eigenwijsjes die zich wat minder snel hechten.

Maar als je een parkietje vanuit het blok tam wilt maken, dan houd je hem het liefste veel vast.

Handopfok is gevaarlijk (mislukt vaak, met als gevolg dode kleintjes) en zorgt er voor dat je parkietje voedingsstoffen te kort komt. Daarnaast mist het zoals Roha al schrijft, parkietengedrag! En dat is heel belangrijk!

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

tuurtje96

Ja oké, ik heb al besloten om hem niet met de hand op te voeden.
Maar ik hou parkietjes als ze in het blok zitten best vaak vast, eigenlijk al vanaf de eerste dag.
Maar kan ik wel de parkietjes af en toe vastpakken en dan voeren? En zo ja welk voer moet ik geven en hoe moet ik dat doen?


Caradow

Voeren doen de ouders wel, daar hoef jij niets aan te doen ;)
Zodra ze zelf ook zaden gaan eten, kun je ze wel een beetje uit de hand proberen te laten eten.
Maar dit moet altijd op vrijwillige basis van de vogel gaan.

tuurtje96

Maar het lijkt me niet echt slim om steeds in mijn voliere het parkietje te vangen met mijn netje en dan zaad geven.
Ik denk ook niet echt dat ze daar tam van worden.
Maar ik kan toch als extraatje af en toe een beetje voer aan ze geven?

Caradow

In een voliere is dat niet handig nee... dan al met al het beste wachten tot hij zelfstandig is en dan naar binnen halen...


liesanne

wij hebben ons parkietje bij iemand vandaan gehaald die ze met de handopfokte en ook kortwiekte.
Hij was wel tam, tenminste hij zat op je vinger, maar voor de rest moest je het toch zelf tam maken met veel aandacht.
Dit parkietje is in onze ogen toch altijd een zwakker parkietje geweest en uiteindelijk is hij na maanden ziek te zijn geweest op drie jarige leeftijd overleden. Ik zou dus niet voor de handopfok gaan.
Lekker bij de ouders laten en daarna er veel aandacht aan besteden is de beste manier denk ik.

Daphne en Liesanne.

Mars

Vanaf een week of 4 zou je al kunnen kijken of de kleintjes trosgierst gaan eten. Dat zou je dan dus heel goed in je hand kunnen aanbieden. Meestal vliegen ze pas met een dikke week of 5 uit, dus heb je nog een week de tijd om ze ook uit je hand te laten eten.

Daarnaast kun je dus vanaf 2 weken leeftijd ze dagelijks vasthouden en knuffelen, dus tijd zat om ze aan jou te laten wennen. Eenmaal gewend aan jou, zullen ze ook sneller naar je toe komen om te eten.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

tuurtje96

Ik ben er uit.
Ik heb wel vaker nestjes gehad en heb de baby´s af en toe vastgehouden.
Maar nu ga ik er een uitkiezen die ik heel vaak ga knuffelen en vanaf de vierde week trosgierst geef.
Bedankt voor al jullie reacties! ;D

Mars

Ik zou dan gewoon het hele nestje knuffelen. Als de rest van de kleintjes ook minder schrikachtig reageert, dan heeft dat zijn doorwerking op de rest.

Bovendien: als nu net dat ene kleintje niet zo goed tegen knuffelen kan en wat angstig blijft, dan kun je altijd nog een andere helemaal echt tam krijgen. Als voorbeeld: van mijn 6 kleintjes vorig jaar was er eentje die gewoon een beetje een neurootje was. Ieder parkietje heeft zijn eigen karaktertje, vergeet dat niet.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..