Vogelmijt of wat?

Gestart door Elvira, augustus 08, 2009, 16:48:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Elvira

Hallo,

Eerst zal ik mij even voorstellen.
Mijn naam is Elvira en ik heb sinds kort een parkiet Timo. Timo is hier gekomen omdat de parkiet Heino, van mijn schoonmoeder die hier drie weken heeft gelogeerd, alleen zat en zij niet veel aandacht aan hem besteed. Ze wilde een vriendje of vriendinnetje erbij voor hem. Hij kreeg hier een nieuwe kooi en na een week naast hem gestaan te hebben in de oude kooi hebben we Timo bij Heino gezet, maar het klikte niet samen. Timo, 4 weken oud was enorm bazig over Heino. Heino heeft nu een vriendinnetje gekregen wat wel goed gaat. Timo heeft in de kooi ernaast gestaan en als hij los was ging hij op de kooi van Heino en Hannelore zitten en snoepte van hun lekkers waar hij van buitenaf bij kon.

Ik ben hier terecht gekomen in de hoop op duidelijkheid.
Timo heeft jeuk en ik zie buiten de kooi fijne draadjes zoals spint bij een plant. 
Hij staat momenteel overdag op de hondenbench. Ik heb 3 honden en sinds gisteren nog ook 2 honden te logeren waaronder een pup die vannacht in die bench heeft geslapen. Timo staat 's nachts boven op de kast voor de veiligheid. Zowel op de bench als bij de kast zie ik die soort spinrag of meer spint met witte dingetjes erin die ik niet zie bewegen.
Nu heeft niet alleen Timo jeuk, maar Ice, de pup heeft nu ook hevige jeuk.

Kan iemand mij misschien vertellen wat dit is? Ik ben op zoek gegaan via google, maar kom er niet uit.
Is dit mijt en zo ja hoe bestrijd ik dat met  4 Border Collies in huis? Twee zijn er getest op het MDR-1 gemuteerde gen, maar 2 niet, dus imovectine is niet zo'n goede keuze.

Ik zou heel dankbaar zijn met het antwoord, want ik maak me wel zorgen.

Groetjes Elvira

Milo-Pixel

Hoi Elvira,

Welkom op het forum! :)

Wat je beschrijft heb ik nog nooit gehoord..
Je zou eventueel een witte doek ('s nachts) over de kooi kunnen leggen, en als er mijten zijn kan je die herkennen aan kleine (rode/donkere) puntjes.
Verder kun je eigenlijk niets anders doen dan hem door een vogelarts te laten controleren..

Ook zeg je dat 1 van je vogels nog maar 4 weken oud is? Bedoel je niet 4 maanden?
4 weken is namelijk veel te jong, en dan hoort een vogeltje nog veilig bij de ouders te zitten.

Groetjes,
Marit

Elvira

Hallo Marit,

Hartelijk dank vooor je antwoord.
Die witte doek. Moet dat een handdoek of een laken zijn?

Volgens de hobbyfokker was het 4 weken volgens mij. Hij eet in ieder geval zelfstandig en was erg aan het knuffelen met een nestgenoot.
Zou hij dan 4 maanden zijn in plaats van 4 weken? De neus van zijn nestzus begon net te kleuren toen ik hem kreeg. Zijn neus is nog twijfelachtig. Hij is glad en paarsig van kleur, dus niet blauw of niet roze. Hij is heel lichtblauw bijna wit.


Caradow

Ik heb hier ook nog nooit van gehoord..

Even voor de zekerheid, je verward de "spint" toch niet met kleine donspluisjes he?

Ik denk dat ik dit persoonlijk graag even bij een arts zou laten zien. Ook wat van de spint meenemen...

Elvira

Ik had zo gehoopt dat jullie wisten wat het kon zijn... Mogelijk zijn het pluisjes, maar die draden als de draden van spint zaten er vanmorgen weer. Er staan geen planten in de buurt, want ik heb maar 2 planten en die staan in de keuken.

Mars

Gewoon even mee naar een dierenarts lijkt mij.

Een lichtblauwe/wittige dop betekent dat je een popje hebt, gezien de dominantie boven de andere lijkt dat ookw el aardig te passen. (popjes zijn wat meer dominant dan mannen over het algemeen)

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Mogelijk gaat het hier toch om rode bloedluis (eigenlijk is het een mijt). De bloedluis vervelt, wat je ziet zijn de lege huidjes van de mijt.
Ik zou zeker een dierenarts raadplegen en overleggen hoe dit (ook voor de honden) het beste behandeld kan gaan worden.


roha

Citaat van: Mars op augustus 08, 2009, 21:44:32
Gewoon even mee naar een dierenarts lijkt mij.

Een lichtblauwe/wittige dop betekent dat je een popje hebt, gezien de dominantie boven de andere lijkt dat ookw el aardig te passen. (popjes zijn wat meer dominant dan mannen over het algemeen)

Groeten Marcia

Volgens mij bedoelt ze dat de parkiet lichtblauw tot wit is en de neusdop paarsig. Dus als ze dat zo bedoelt, paarsige dop, is het een man. ;)

@Elvira: Misschien kan je een foto maken van het 'spinrag'?

Verder zou ik ook met de andere vragen even contact opnemen met een VA.

Milo-Pixel

Citaat van: Elvira op augustus 08, 2009, 17:41:30
Hallo Marit,

Hartelijk dank vooor je antwoord.
Die witte doek. Moet dat een handdoek of een laken zijn?

Volgens de hobbyfokker was het 4 weken volgens mij. Hij eet in ieder geval zelfstandig en was erg aan het knuffelen met een nestgenoot.
Zou hij dan 4 maanden zijn in plaats van 4 weken? De neus van zijn nestzus begon net te kleuren toen ik hem kreeg. Zijn neus is nog twijfelachtig. Hij is glad en paarsig van kleur, dus niet blauw of niet roze. Hij is heel lichtblauw bijna wit.

Het is niet zo goed te zien op een handdoek, dus ik zou een wit laken gebruiken.
Over de leeftijd, ik dacht dat je misschien een typfout had gemaakt en dat je perongeluk weken had geschreven ipv maanden ;)
4 weken is echt te jong, dus hopelijk heeft de kweker het verkeerd gezegd.. Een vogeltje hoort namelijk tot minimaal 6 weken, en liever tot 8 weken, bij de ouders te zitten.
Ik ben blij te lezen dat hij wel zelfstandig eet, want veel doen dat niet op die leeftijd ;)

Hier is een lijst met vogelartsen: http://parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php
Je zou in eerste instantie even kunnen bellen, maar het lijkt me echt belangrijk om een afspraak te maken. Dan heb je in ieder geval duidelijkheid, want zo te zien ben ik niet de enige die hier nog nooit van heeft gehoord..

Succes :)

Moppers

Is dit niet gewoon een flinke zadenmot plaag?

Zijn er ook kleine motjes te vinden in de kamer? Als je in je voervoorraad kijkt, zitten daar dan ook draden in?