Elkaar voeren

Gestart door Marje45, augustus 05, 2009, 16:48:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marje45

Hallo,

Ik heb sinds vier dagen twee parkietmannekes, Ali en Tygo, beide ong. 9 weken oud (volgens de verkoper, maar na wat ik er over gelezen heb zijn ze zeker niet ouder). Het zijn mijn eerste twee parkietjes!
Nu valt mij op dat Tygo erg veel eet en ook Ali daarmee voert. Ali 'vraagt' er echt om bij Tygo, door met zijn kop tegen Tygo's buikje te duwen en klagelijk te tjilpen. Ali is bijna niet in de voerbak te vinden, ik heb het wel een paar keer gezien en toen at hij zelf ook zaadjes dus hij kan het volgens mij wel.

Ook met het tam maken eet Tygo van het trosgierst uit mijn hand terwijl Ali er een beetje zenuwachtig naast zit. Zodra de trosgierst weg is gaat Tygo Ali voeren. Is dat normaal? En heeft dat verder geen consequenties voor de ontwikkeling van beide vogeltje? En wat moet ik er dan aan doen?

Alvast bedankt!
Groetjes Marit

Mars

Hallo Marit,

Parkietjes voeren elkaar onderling wel eens vaker, ook in een nestje, dat is op zich niets om je zorgen om te maken. Wel zou ik wel even goed de ontlasting van beide parkietje in de gaten houden: of deze wel mooi grijs is met wit en niet heel zwart. Zwart is een teken dat je parkietje te weinig eten binnen krijgt.

Als je twijfelt of Ali voldonde eet, mag je eerst ook wel de trosgierst in de kooi laten hangen. Jonge parkietjes leren eht gemakkelijkste eten met het wat zachtere trosgierst. Nu is het niet de bedoeling dat ze zich daar alleen maar mee voeden, maar voor een paar dagen om het in de gaten te houden is dat geen probleem.

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Marje45

Hoi Marcia,

Bedankt voor je reactie. Nu heb ik een middag een stuk trosgierst in de kooi laten hangen. Met als resultaat dat Tygo zich helemaal klem eet! Hij voert dan wel af en toe wat aan Ali, maar ik vraag me wel steeds meer af of dat wel genoeg is. Ali ziet er beduidend magerder uit dan Tygo, en wat betreft de uitwerpselen zijn er zowel groenig als veel donkerder poepjes in de kooi te vinden.
Ali vermaakt zich prima met de voederbak, daar zit hij regelmatig mee te spelen maar eten.. ho maar. Nu heb ik onderin de kooi een klein bakje met wat zaadjes neergelegd in de hoop dat ie hier wel wat uit zou eten, maar ook dat doet ie niet. Stukjes appel proeft hij wel, maar echt een stukje eraf bijten doet hij niet. Wat zou ik nog meer kunnen doen om Ali wel te laten eten? Misschien een bakje met pap? Ali is nog niet tam genoeg om hem zelf bij te kunnen voeren.

Groetjes Marit

Caradow

Ali zal wel eten, anders had hij het niet al zo lang gered.
Als hij echt te weinig eet, dan zal hier een oorzaak voor gezocht moeten worden.
Als Ali geen trosgierst pakt en Tygo wel heel veel, dan zou ik het eerst weer weghalen. Teveel trosgierst is niet goed en je het het opgehangen in de hoop dat Ali er van ging eten. Misschien dat Ali toch een stukje jonger is dan er gezegt is, niet alle parkietjes zijn even vlot met het zelfstandig gaan eten.
Je zou het normale zaadvoer al met de achterkant van een lepel wat voor kunnen pletten, zodat Ali het makkelijker kan eten, hij zal mogelijk nog niet voldoende zelf zijn zaden kunnen pellen.