Verliefde parkiet?

Gestart door Wendy84, augustus 05, 2009, 09:58:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wendy84

Hi allemaal,
Net nieuw op dit forum en maar gelijk met een hulpvraag ;o)

Volgens mij is mijn parkiet namelijk 'verliefd' op mij, althans zijn gedrag wijst daar wel op. Hij volgt me overal waar ik ga, zelfs als ik de kamer uitloop (waar hij normaal niet uit durft te vliegen) gaat hij achter me aan. Als ik maar even weg loop, wordt hij helemaal gek. Mijn vriend laat hij dan nu ook vooral links liggen, terwijl die voorheen dikke maatjes zijn.

Hij wil alleen maar bij me zitten en heeft vooral interesse in mijn gezicht. Normaal wilde hij altijd graag aan haartjes knabbelen, maar die interesse is even ver te zoeken. Ook maakt hij contuni soortvan buigbewegingen. Vaak deed hij dit al, omdat we dat 'dansen' noemen en dan doen we zelf ook mee - vaak als de volumeknop van de muziek iets harder gaat. Maar nu doet hij het meer en het ziet er ook iets anders in (diepere buigingen, voorheen was het echt soortvan meedijnen op de muziek).
Kwam dit tegen online:
"Baltsgedrag; het mannetje voert het vrouwtje, krabbelt aan haar hals en kopveren, stoot met zijn snavel tegen haar vleugelboog en tippelt onrustig heen en weer. Hij knikt ijverig met zijn kopje, tot het vrouwtje kenbaar maakt dat ze wil paren. Dan strekt ze haar kop en staart in een prikkelend gebaar omhoog zodat haar partner overgaat tot de dekking."

Dit gedrag vertoont hij pas vanaf afgelopen zaterdag. Af en toe begint het wel vervelend te worden. Als ik even rustig wil werken, gaat dat niet omdat vriendje Vogel (dat is ook zijn naam overigens) me blijft lastig vallen. Heb gisteren zelfs een sjaaltje over mijn hoofd heen gebonden, omdat hij het niet fijn vind om op stof te zitten (was wel effectief overigens!). Maarja, om nou elke dag met een sjaaltje om mijn hoofd te zitten met dit warme weer, hahaha..

Heeft iemand van jullie ervaring met dit soort gedrag? Misschien zelfs wat tips?

Ik hoor het graag!

Groetjes,
Wendy & Vogel  :-*

Ingrid

Hoi Wendy,

Welkom op het forum :)

Bij gebrek aan een soortgenootje ziet hij jou als partner. Ik denk niet dat je er veel aan kunt doen om het te stoppen. De enige optie is om Vogel een parkieten vriend(innet)je te geven, denk ik. Hij kan dan zijn aandacht gaan verdelen tussen jou en zijn soortgenootje en hopelijk stopt hij dan met het verliefde gedrag richting jou ;)
Mocht je nu denken dat Vogel door de eventuele komst van een soortgenootje niet meer tam zou zijn, dat blijft hij wel. Hij zal alleen zijn aandacht gaan verdelen.

Groetjes, Ingrid

Bobby

Hoi beiden, ook ik ben nieuw op dit forum.

Zelf heb ik een vrouwelijke parkiet die soortgelijk gedrag vertoond (als ik de kamer verlaat wild fluiten en puur op mij gericht zijn). Van tijd tot tijd, wanneer ik haar aandacht, geef "strekt ze haar kop en staart in een prikkelend gebaar omhoog" :-*.

Ik voel me erg gevleid maar ook mij wordt dit soms wat teveel. Om deze reden denk ik erover om er een parkiet bij te nemen zodat ze haar aandacht kan "verdelen".

Echter, wij hebben onlangs twee parkietjes voor twee weken als logé gehad, toen deze hier waren had onze Bobby totaal geen oog meer voor mij, uit haar kooi direct naar die van haar buren en chagrijnig zodra ik ook maar in de buurt kwam. Ik ben dus bang dat wanneer ik een vriend(in) voor haar koop zij haar aandacht niet zal verdelen maar alleen op het andere parkietje zal richten.

Ik vraag mij dan ook af of het wel klopt dat een parkiet zijn tamheid niet verliest wanneer hij een maatje krijgt, is dit per parkiet verschillend of was dit alleen omdat ze niet bij elkaar in dezelfde kooi zaten?

Groet,
Tjardy

hillie

Het is onzin dat je parkietje ze te tamheid verliest wij hebben ook 2 parkieten en het mannetje blijft nog steeds naar ons toe komen.
Wel in mindere maten maar hij is zeker niet schuwer geworden.

Dus waarschijnlijk kwam dat dat ze niet bij die andere in de kooi konden komen en dat ze daarom sjagerijnig was.
Het is misschien wel per parkietje verschillend maar tam blijven ze wel.

Eressea

Vaak zijn ze in de beginweken wel wat meer bezig met de nieuweling(en), maar komt dat daarna vanzelf wel weer goed, dat weet ik uit eigen ervaring. Ze komen vanzelf wel weer... en anders kun je ze altijd weer na je toelokken met trosgierst of een leuk speeltje, en als ze eenmaal weer doorhebben hoe leuk dat is... ;)

Sjaakie

Ik heb ook maar één parkiet en die is ook op mensen gefocussed. Maar als hij gaat logeren bij mijn broer, of zijn parkiet komt hierheen........ ik ben dan totaal niet meer in de picture. Dit is met name in het begin. Als het "nieuwe" er een beetje vanaf is komt hij gewoon weer gezellig langs met grote regelmaat.