Nieuw parkieje aangeschaft maar het gaat niet geweldig

Gestart door chris83, augustus 01, 2009, 18:06:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

chris83

Ik had een vraagje ik heb sinds 4maanden een parkietje (naam=happy nu 24weken oud en is een mannetje). ik heb 3dagen geleden een parkietje bijgekocht (naam=rocky nu 10weken oud en is ook een mannetje) vanwege dat ik veel werken ben en hij te veel alleen zit.
maar nu is het zo ik heb de ander er 3 dagen geleden bijgezet maar het gaat niet echt goed, de nieuwe is natuurlijk nog erg verkennend maar happy is zo ontiegelijk dominant tegenover de nieuwe het lijkt wel alsof de nieuwe helemaal niks mag want happy bijt steeds en maakt daar een erg gestressd en vinnig geluidje bij en dat doet hij echt op de manier van OPROTTEN..
de nieuwe snapt er helemaal niks van en wil steeds van die parkietenkusjes geven maar dat wil happy in 90%van de gevallen niet. ook is het zo dat in zijn kooi er helemaal stress is want dan mag de nieuwe werkelijkwaar totaal niks..:(

wat is er nu precies aan de hand en wat kan ik het beste doen met deze situatie?

Greetz
Chris83

Idske

Hoi Chris,

Als ik het goed begrijp uit je verhaal heb je de nieuweling direct bij Happy gezet? Dan is het niet vreemd dat Happy zo tegen de nieuweling doet, het is namelijk 4 maanden lang het huisje van Happy geweest en ineens zit er plotseling een "vreemdeling" in huis! Het was altijd zijn eten, drinken en stokje en dat moet hij ineens gaan delen. Wat je beter kan doen is dat je beide parkietjes in een apart hokje zet, deze naast elkaar zet en dan eens kijken hoe het gaat en hoe ze reageren op elkaar. Dit kan enige tijd duren, heb je de indruk dat ze aan elkaar gewend zijn kun je de luikjes open doen en misschien komen ze vanzelf wel bij elkaar zitten.

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

NickyRose

En voor je ze laat samenwonen altijd de kooi opnieuw inrichten, met wat nieuw speelgoed en toegeëigende eerste speelgoed er ( tijdelijk ) uit.
Als je het 2e vogelt eerst apart hebt zal de 1e vogel er nieuwsgierig naar worden, gelijk er bij zetten gaat maar met een enkeling goed.
En buiten de kooi laten kennismaken.

Wouter

#3
Uhm.. Dit topic komt van 01 augustus. Ik denk niet dat hij er nu nog wat aan heeft ;)

Maar anderen wel wanneer ze de zoekfunctie gebruiken om een antwoord op een vraag te vinden ;) Gr. Ingrid

NickyRose

Wat vreemd, hij stond toch echt in mijn lijstje ongelezen berichten sinds laatste bezoek, waar ik altijd kijk,...dus dan let ik niet echt op de datum aangezien ik elke dag kijk en die lijst naloop.
Ik kijk standaard daar loop niet het hele forum af, alleen als ik ik zoek.

Miranda

Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem met mijn (niet zo tamme) vogeltjes.

Kiki is ongeveer 2,5 jaar oud. Ze is een vrij dominante en eigenwijze pop. Tot september 2009 was haar vriendje Balou. Ze zaten constant bij elkaar en waren dikke maatjes. Balou is in september overleden.

We hebben daarom een nieuw vriendje voor haar gezocht en vonden Charlie. Charlie is ongeveer een half jaar oud. Charlie laat zich niet kisten en accepteert het dominante gedrag van Kiki niet.

Voordat ze bij elkaar in de kooi gingen hebben we ze eerst een week in twee kooitjes naast elkaar gehouden. Daarna hebben ze buiten de kooien kennis gemaakt.

De vogels hebben 3 weken bij elkaar gezeten. De afgelopen week hebben ze zoveel ruzie gemaakt dat we ze nu uit elkaar hebben gehaald. Charlie piepte alsmaar wanneer Kiki in zijn buurt kwam. Kiki pikte Charlie ook regelmatig en Charlie pikte terug. Ze hebben elkaar niet verwond, maar Charlie is wel heel wat veertjes kwijt. Ik weet niet of het door stres of door Kiki komt. Nu we ze uit elkaar hebben gehaald roepen ze niet meer naar elkaar en lijken ze vrolijker.
Er lijkt nu niets anders op te zitten dan een van de vogels te herplaatsen. Dit willen we liever niet. Heeft iemand een advies?

Miranda


NickyRose

Ja, soms kan het ondanks al je goede pogingen toch niet klikken, zijn soms net mensen... ;)
In een grotere groep/volière heb je dat probleem minder dan 1 op 1.
Dus als je denkt dat het echt niet gaat lukken herplaatsen, of gewoon nog even doorzetten, je 2e vogel zit in de 'puberteit' zodra het een echte vent wordt vind ze hem mss wel weer leuk.  ::)