vogel ring

Gestart door dennis007, juli 26, 2009, 23:37:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis007

Hallo,

Ik had een vraagjuh,

Ik heb een parkiet gekocht.
Hij is van juni 2009.

Echter heeft hij een ring om waarop staat:   NB 08   1LPR 14.

NB 08 betekend toch 2008??
Kan iemand uitleggen wat al deze cijfers en letters betekenen.

Hoe kan het dat een jong van 2009 een ring van 2008 krijgt.
Ringen ze die niet bij de vogelbond?? of mogen mensen dat ook zelf doen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes

Piknikki

#1
'vraagjuh'? ;)

NB betekent dat de kweker van het parkietje is aangesloten bij de Nederlandse Bond van Vogelliefhebbers.
08 is inderdaad het jaar waarin het parkietje is geboren.
1LPR is het kweeknummer (van de kweker).
14 is het volgnummer (het 14e parkietje dat in dat jaar geringd is).

Aan de kleur kun je ook zien uit welk jaar je vogeltje is. Een vogel van 2008 heeft een donkerblauwe pootring.

Vaste pootringen met zo'n nummertje kunnen bij een bond worden besteld, dus alleen geregistreerde kwekers kunnen deze bestellen. Knijpringetjes zijn gewoon in de winkel te koop, dus die kan iedereen gebruiken.

Als de persoon die jou dat vogeltje heeft verkocht, gezegd heeft dat het diertje uit juni 2009 komt, is hij/zij niet eerlijk geweest! Je kunt een mailtje naar de NBvV sturen, misschien kunnen zij jou wel vertellen welke kweker bij dit diertje hoort, en zo kun je wellicht ook te weten komen of de persoon die jou dit vogeltje heeft verkocht ook de kweker van het diertje is. Want misschien heeft die persoon het diertje wel gekocht van de kweker, en verkoopt ie 't vogeltje weer door aan jou.

Ingrid

#2
Citaat van: Piknikki op juli 27, 2009, 00:54:33
Als de persoon die jou dat vogeltje heeft verkocht, gezegd heeft dat het diertje uit juni 2009 komt, is hij/zij niet eerlijk geweest!

Dat is niet helemaal waar Piknikki ;)

Kwekers kunnen bij een vereniging/bond ringen bestellen. Dat is volgens mij 1x per jaar mogelijk. Stel de kweker schaft 50 ringen aan, maar hij gebruikt er maar 40, dan heeft hij 10 over. Het jaar erop besteld hij weer 50, maar heeft er 60 nodig, dan kan hij niet meer bijbestellen. Die van het jaar ervoor, die hij overhad, zal hij dan gebruiken.

Eigenlijk kun je dus niet heel stellig zeggen dat het jaartal op de pootring ook per definitie het geboortejaar is van de parkiet. Het is het jaar waarin ringen zijn aangeschaft en in principe kun je daaruit het geboortejaar van de parkiet aflezen, maar niet altijd dus ;)

Gebruik de zoekfunctie ook eens, er is al heel veel over ringen geschreven: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

Kleine wijziging aangebracht, ik dacht dat je als kweker lid moest zijn om ringen te kunnen bestellen. Dat is dus niet zo ;)

Piknikki

Maar je kunt toch ook ringen nabestellen? Tenminste, op de site van de NBvV staat dat zo. Al zijn de ringen dan wel wat duurder.
Vreemd dat ze die parkietjes dan ringen met eingenlijk onjuiste ringen. ???

En als het 't 14e parkietje is wat geringd is, dan zal het toch niet zo zijn dat de kweker een overgebleven ring gebruikt? Wat vreemd!

Niet dat ik je niet geloof, het klinkt mij gewoon niet erg logisch in de oren. :(

dennis007

ja er is inderdaad een oude ring gebruikt voor een jong van 2009

toch blijf ik het raar vinden.
dan weet je nog niet uit welk jaar hij echt komt.

roha

Ik neem aan dat een kweker zelf ook een administratie bij houdt, waarin hij de juiste gegevens heeft staan, bij het juiste ringnummer.