stinkende ontlasting

Gestart door smartie, juli 14, 2009, 00:46:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

smartie

Oke mensen, ik weet dat Ilse en ik het er al vaak over gehad hebben:

parkietjes die extreem veel drinken en ook extreem dunne ontlasting hebben.

Ondanks dat ik dit door de vogelarts heb laten onderzoeken en het een nierprobleem zou zijn en ik de beste zorg geef die ik kan zit ik met een probleempje. Juist met warm/mooi weer eigenlijk. Anders ook wel, maar nu ruik ik het eerder.

Al binnen een dag na het schoonmaken van de kooi heeft mevrouw weer een hele berg poep (serieus een berg, want ze stapelt het onbewust op) geproduceerd. Omdat ze een fonteintje keer op keer van haar kooi gooide heeft ze ooit weer een ouderwets waterbakje gekregen. Nee, niet lek, maar ook dit water lijkt binnen een dag verdampt te zijn. Maar om terug te komen op het eigenlijke probleem:

ZE STINKT! En niet zo'n klein beetje ook!

Al na 1/2 dagen begint ze zodanig te stinken (de kooi/ontlasting) dat ik er braakneigingen van krijg. En daarvoor hoef ik nieteens naast de kooi te staan. Het is al waarneembaar vanaf meters afstand. Zonder overdrijven! Ik maak dus om de dag/anderhalve dag haar kooi schoon. Al kokkend boven de bak! Want heb ik het ergste eruit geklopt in de vuilniszak en ik begin met warm water te spoelen neemt de stank eerst nog even toe. Wat is het probleem dan als je dit zo vaak doet? Nou het feit dat het zo vaak moet! Soms heb ik al zo weinig tijd, maar dit kan je gewoon niet overslaan. Ik heb het een uurtje terug nog gedaan omdat ineens de geur echt ranzig werd. Punt 2 is dat ik me er soms voor schaam. Omdat ik van schoon hou en goed voor mijn dieren zorg, maar komt er visite en het huis stinkt zo door haar... ik vind het gewoon zeer vervelend en genant.

Ilse scheef weleens dat ze keukenpapier onderop legde zodat ze niet elke dag de kooi hoefde te verschonen. Tja, ik doe dat niet omdat ze nogal graag op de bodem scharrelt (ze eet ook van het grit uit het zand en eet zelfs van haar poep of in ieder geval haalt ze het met haar snavel door elkaar). Bovendien lijkt dit mij niet goed als ze ervan eten.

Als iemand een tip heeft om de geur iets (langer) aangenamer te krijgen/houden: GRAAG!!!

gr. Smartie

Mars

Wat voor bodembedekker gebruik je?
Hoewel ik geen voorstander ben van schelpenzand (mijn VA heeft eens gezegd dat het zowel voor mens als dier erg stoffig is), zou je kunnen overwegn om in de zomer schelpenzand te gebruiken. Dat neemt beter vocht op dan houtsnippers (corbo weet ik niet). Ook kun je anders het schelpenzand onder je bodembedekker leggen.

Misschien helpt het!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Is het mogelijk om in plaats van telkens de hele kooi te verschonen, dagelijks die bergjes poep eruit te scheppen? Ik ga er tenminste vanuit dat je dat bedoelt, dat de poep in hoopjes ligt.
Je kunt het zand ook zeven, dan blijven de poepjes in de zeef achter, het zand wat er doorheen valt kan weer terug in de kooi. Ik weet alleen niet in hoeverre dit zal werken, aangezien de poep nat is (ik heb zelf ook een natte poeperd, als de poep nog niet opgedroogd is kleeft het aan de bodem vast). Bij zeven is het wel belangrijk dat de parkietjes aan grit kunnen blijven komen, aangezien grit ook uit het zand wordt gezeefd.

Zo haal je de oorzaak van de stank weg, en kost het een stuk minder tijd. De hele kooi verschoon je dan bijvoorbeeld eenmaal per week.

smartie

#3
@Mars: ik gebruik zelf wel schelpenzand. Omdat het goed absorbeerd en het fris ruikt naar Anijs (tenminste wel op dag 1).

@Moppers: ja, in principe schep ik elke dag de grote hoop (onder favo zitplek) weg met een keukenpapiertje. Gister en eergister een keer niet gedaan voor de foto en zie zo het resultaat (als het me lukt om een foto te plaatsen). Zeven is echt geen optie, maar dat zal je begrijpen na het zien van de foto's. Bovendien is de lucht echt niet om boven te hangen. Het gaat gewoon hups de vuilniszak in en lekker schoonmaken in de hoop de lucht niet meer te ruiken. Weghalen lost de stankoverlast niet op, dit komt doordat mevrouw het leuk vind om de hoop af en toe uit elkaar te trekken en de overige ontlasting dus ook dezelfde stank heeft.

Voor degenen die nu eindelijk benieuwd zijn hoe de ontlasting er na 2/3 dagen uitziet (jammer dat jullie het niet kunnen ruiken...): eindelijk een foto.

PS. ze zijn enorm in de rui en dus voor de foto eens 3 dagen opgespaard (niet weggehaald).



[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

Dit is inderdaad een hele berg zeg...... :o
Heeft de dierenarts geen schimmels of parasieten gevonden in de ontlasting?
Heb je wel eens overwogen om andere voeding te geven? 

Tja, wat nu te doen.
Je parkietje is al onderzocht door een vogelarts en ik neem aan dat de kwaal niet te genezen is. We zullen dus moeten kijken hoe je op een eenvoudige manier de stankoverlast kunt vermijden of tot een minimum beperken.
Eerlijk gezegd: ik heb eigenlijk ook geen idee hoe dit op te lossen. Misschien kun je eens Corbo gaan gebruiken. Dit is vreemd voor de vogel en mogelijk doorbreek je daarmee haar routine om in de ontlasting te gaan wroeten. Je kunt op haar favoriete "poepplaats" eventueel een oud schoteltje zetten met Corbo korrels er in, zodat je dat gemakkelijk elke dag (of desnoods 2 x per dag) leeg kunt gooien.
Ik zit ook aan kattebak korrels te denken, hier zit vaak een geurneutraliserende stof in. Ik ken de samenstelling van die korrels niet en weet niet of het schadelijk is voor de gezondheid van de parkiet. Wellicht dat iemand anders dit weet?


Caradow

Ik heb hier van de week al over na zitten denken, maar nog niet gereageerd. Nu schiet me ineens iets te binnen... Na de opmerking van PF over voeding.

Ik heb wel eens gehoord over kromsnavels waarvan de ontlasting vreselijk gaat stinken van bepaalde pellets. En niet specifiek ene bepaald merk. De ene vogel krijgt last van Harrisons, een ander van Nutribird...

Als ik me niet vergis voer jij Harrisons pellets toch? Misschien zou je eens moeten kijken (of beter, ruiken) wat er gebeurt als je Nutribird gaat geven, of misschien zelf een tijdje weer zaden gaan proberen, gewoon een kijken of dit verschil maakt.

Wat ik over kattenbakkorrels heb gehoord, is het niet verstandig om dit te gebruiken. Ze zijn ofwel chemisch behandeld en daardoor schadelijk bij inname of ze zijn zo superabsorberend, dat ze te veel uitzetten wanneer de vogel wat binnen krijgt.


Parkieten-Freak

Ah, Caradow, dat van de kattenbakkorrels wist ik niet.
Geen kattenbak korrels gebruiken Smartie!  ;)


smartie

Na een korte vakantie weer terug van weggeweest!

Lees nu jullie superreacties. Alle tips zijn tenslotte welkom. De vogelarts heeft niks afwijkends in de ontlasting aangetroffen. Hij was eigenlijk alleen een en al lof over de samenstelling (met een zaadmengsel heb ik zulke voedingswaarden nog nooit gezien: ziet er prachtig uit). Tot nu toe verschoonde ik de kooi van Pino gewoon veel vaker dan die van Lucky.

Kattenbakkorrels zal ik niet proberen, maar de tip van het schaaltje met corbo ga ik gewoon proberen. Al woelt ze haar ontlasting niet meer om dat zou al schelen, want dan zou ik het er met wat keukenpapier zo uit haar kooi kunnen halen.

Enne Renate: ik had er nog nooit van gehoord dat de ontlasting door het gebruik van pellets zo kon gaan stinken. Ze krijgen inderdaad allebei Harrisons pellets. Lucky heeft nergens last van: heel normale ontlasting (compact en niet geurend). Ik heb een pak Xtravital gekocht en ga voor 2 weken Pino overzetten hierop. Eens kijken of dat iets aan de zaak veranderd. Is zeker het proberen waard! Heeft het effect dan ga ik een ander merk pellet voer proberen.

Bedankt voor de tips: ik ga eens op ontdekking wat de gouden tip is.... ;)

Parkieten-Freak

Hou ons op de hoogte Smartie!  :)