wond op koppie

Gestart door lovesbudgies, juli 24, 2009, 23:22:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lovesbudgies

Mijn 2 vogeltjes waren vorige nacht samen gaan slapen met de kooi open (die staat vrijwel altijd open)
en vanochtend had mijn jongste parkietje Poekie een hele grote wond op z'n koppie! Het is iets kleiner dan een 50 cent muntje,
alle veertjes zijn er weg en er zat bloed op en nu is het nog heel rood en dik. 

Ik heb het een beetje schoon kunnen maken met betadine en er wat bepanthen (baby-zalfje) op gedaan zodat het niet
te droog word. Hij schreeuwde moord en brand toen ik dat deed, en ik vind het zo zielig, het ziet er pijnlijk uit :(.

Heeft iemand misschien wat tips over hoe ik het schoon kan houden en of ik er wat op kan smeren? Misschien sudocreme?
Ik ga zondag op vakantie en dan kan ik het ook aan de oppas laten zien wat ze moet doen.

sorry, ik heb zelf eigenlijk al veel gevonden, ik vond eerste niets bij wond (en dat is het :o) maar wel bij wondje.
Ik ga verder met schoonmaken met betadine oplossing, en daarna wat betadine zalf erop doen.

Kan iemand mij wel het verschil vertellen tussen betadine en isobetadine? Ik kan toch gewoon de normale betadine gebruiken?

Tips zijn nog altijd welkom!

Groetjes van Lisanne en Poekie

berichten samengevoegd
PF

Parkieten-Freak

Een wond zo groot als een 50 cent muntje? ???
Dat is echt heel erg groot voor een grasparkiet.

Tip 1: Ga zo snel mogelijk naar de dierenarts.
Gebruik in geen geval sudocreme, daar zit zinkoxyde in.
Betadine in NL heet Isobetadine in Belgie. Het is hetzelfde.


Caradow

Daarnaast zonder toezicht nooit zomaar de kooi open laten staan, dit is vragen om problemen.

lovesbudgies

nouja, zo bedoelde ik het niet, er zijn veertjes weg op z'n kop, en de huid ziet er geschaaft uit.

Maar vandaag is het al een stuk beter, de huid ziet er weer normaal uit (maar dan zonder veertjes) er zitten alleen nog kleine plekjes opgedroogd bloed op, als dat weg is ziet de huid er alleen nog kaal uit.

Bedankt voor je antwoorden over sudocreme en betadine, ik heb aan diegene die op de vogeltjes past gevraagd of ze het schoon wil maken met betadine oplossing.

En je hebt gelijk over de kooi, mijn oudere parkietje is altijd los, maar die heeft haar vaste slaapplekje buiten de kooi, maar deze is waarschijnlijk gaan vliegen en heeft zich geschaaft, ik had hem ook nooit los alleen moeten laten (was ook de eerste keer voor hem, ik wilde het al niet, maar ging toch overstag toen hij zo graag bij die ander wilde slapen)
Maar dat gaat dus nooit meer gebeuren.


lovesbudgies

Update, 4 weken later.

Er kwam bij de oppas een korstje op de huid dat snel genas, en toen ik hem op kwam halen na 3 weken waren de veertjes weer
helemaal teruggegroeid. Zij was erover eens dat het een schaafwondje leek, jammer genoeg weet ik nog steeds niet waarvan.

Gelukkig is het dus weer helemaal genezen :) hier mag een slotje op!