Samenwonen parkietjes (M/V-M/VV?)

Gestart door Tine, juli 19, 2009, 22:32:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tine

Hallo iedereen,

Inmiddels ben ik op reis een beetje kunnen bekomen van het verlies van Phoenix. Alleen is er nu die lege kooi en ben ik erover aan het denken om opnieuw parkietjes te adopteren. Ik wil nu echter meerdere parkietjes in mijn kooi zetten, zodat ze elkaar hebben en zich niet enkel of zo fel aan mij kunnen hechten.

Nu heb ik in een dierenasiel een mannetje gezien, twee jaar, blauw en twee vrouwtjes (wit en blauw) die schijnbaar bij elkaar horen. Mogen 1 mannetje en 2 vrouwtjes die een verleden hebben samengezet worden? Gaat dat geen problemen geven ivm paartjesvorming enzo?

Graag zou ik ook verhinderen dat er kleintjes komen, hoe doe ik dat? Ik wil natuurlijk ook vermijden dat deze parkietjes legnood gaan krijgen zoals Phoenix, kan ik dit verhinderen?

Sorry voor mijn vele vragen, maar ik ben van het principe: bezint eer ge begint  :)

Nogmaals bedankt aan iedereen die mij gesteund heeft toen Phoenix overleden was, het deed zo'n deugd toen om hier op het forum terecht te kunnen, je kan je het niet voorstellen. Dikke knuffel aan allemaal.

Groetjes,
Tine

Wouter

Alle antwoorden op je vragen zijn prima te vinden met de zoekfunctie. Probeer het daar eens mee. Vragen die niet gevonden worden kunnen altijd alsnog gesteld worden.

joopie en mutz

 hoi :)

gelukkig dat het weer wat beter gaat ;)
ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. ik weet niet of het slim is om twee poppen en 1 man te nemen veel experts zeggen dat de vrouwtjes fixe ruzie kunnen krijgen om de man. je zorg dat ze geen jongen krijgen door geen broedgelegen heid te geven dus geen broed hokje of een ander hokje ophangen. het kan gebeuren dat er leg nood komt maar dat gebeurt zelden en daar is ook niet zo veel aan te doen.

mvg Toto ;D

Ingrid

Hoi Tine,

De zoekfunctie levert een schat aan informatie op: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search
Maar ik zal je op weg helpen:

- Nooit meer popjes dan mannetjes in één kooi huisvesten. Popjes kunnen namelijk tot bloedens toe vechten om een mannetje.
- Zolang je geen broedgelegenheid geeft zullen er in verreweg de meeste gevallen geen eitjes gelegd worden, enkele uitzonderingen daargelaten.
- Legnood kan voorkomen, maar je kunt in ieder geval proberen de kans erop zo klein mogelijk te maken door het volgende in acht te nemen:

Legnood wil zeggen dat je parkietje haar eitje niet kan leggen. Dit kan komen door:
- of eieren zonder kalkschaal (windei)
- of te vochtige, tochtige behuizing
- of het parkietje is te dik of te jong of te zwak
- of door een plotselinge weersverandering
- of door vitamine gebrek (verkeerde voeding)
Een grasparkietje dat legnood heeft herken je aan het "opgeblazen en stilletjes" in een hoekje van de kooi op de bodem of op haar nestje zit. Met opgezette veertjes en met een hevige, hijgende ademhaling ziet zij er ziek en zielig uit. Ze zal weinig of helemaal niet meer eten.

@Toto, lees je eerst eens goed in voordat je uitspraken doet als "daar is niet zoveel aan te doen". Mocht het zich onverhoopt voordoen dan is een bezoek aan de vogelarts noodzakelijk en is er kans op herstel.

joopie en mutz

je snapt niet wat ik bedoel ???
want ik bedoel dat je er niet zoveel aan kan doen dat ze het krijgt dat heb ik dan gelezen op dit forum dus ::)