2de parkiet, deze week

Gestart door Audrey, juli 18, 2009, 13:36:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audrey

Het is dan eindelijk zover, we zijn net gaan kijken bij iemand die een volière heeft, en deze week ga ik terug om een parkietje mee naar huis te nemen. Een vriendje voor Croky dus.
Ik zit nog met 1 iets: nu is Croky alleen, ik heb mijn kamer vogelveilig gemaakt en dus is Croky echt altijd los, behalve 's nachts dan. Wat is nu het beste, nog een kooitje kopen zoals Croky nu heeft om enkel in te slapen (en ze dus overdag samen los te laten), of een grotere kooi kopen om hen samen overdag in te houden en enkel 's avonds los te laten. Ik ben een beetje bang dat ze vechten als ze samen los zijn overdag...

Groetjes

hillie

Volgens mij is het beter om een grotere kooi te kopen waar je ze allebei in kan doen.
En dan s'avonds los te doen waar je dan bij bent zo dat je ze in de gaten kan houden.
Al denk ik niet dat ze gaan vechten als ze los zijn om dat ze dan de ruimte hebben om te vliegen.
Ze gaan eerder vechten in de kooi volgens mij.
Omdat ze daar eerst uit moeten maken wie de baas is zeg maar.

Audrey

OK, bedankt voor de reactie hillie!

Mijn moeder was er meer voor te vinden om nog een kooi te kopen zoals Croky nu heeft (Ferplast rekord 2), die is niet supergroot, maar hij zit er enkel maar in om te slapen. De tweede kooi staat nu ook in mijn kamer, maar Croky heeft besloten die te negeren  :P
In ieder geval ben ik nog een maand of 2 thuis, dus ik kan ze genoeg in de gaten houden en steeds wat langer alleen laten. Als het niet lukt, kan ik mijn ouders nog overtuigen om toch een grote kooi aan te schaffen, en betaal ik die later terug of zo, ik verjaar toch eind deze vakantie.

Ik vroeg me verder nog af of het wat uitmaakt of ik een vrouwtje of mannetje neem. Croky is een mannetje van bijna 3 jaar. Via de zoekfunctie vond ik al dat het in principe niks uitmaakt bij twee, en ik ben ook niet van plan om te gaan kweken. Maar ik zou graag wat persoonlijke ervaringen horen van mensen die hun eerste parkiet een tijdje alleen gehad hebben, en er nadien een vriendje bijgekocht hebben. Toen ik ging kijken, heb ik zowel een mannetje als een vrouwtje gezien waar ik verliefd op ben geworden.  :-*

Ik hoop dat Croky zich niet "verraden" zal voelen...  :(

Bas

ik denk dat croky als ie goede maatjes wordt met die "nieuwe"zich juist niet veraden voelt maar nog vrolijker wordt en nog meer gaat genieten van zijn leventje :D

Moppers

Je geeft aan dat Croky's kooi niet echt groot is, groot genoeg om alleen in te slapen. Het lijkt mij dan sterk dat hij groot genoeg is voor 2 parkieten om (uiteindelijk) in te slapen.
Daarom raad ik je aan een grotere kooi te kopen, en daar tijdelijk de nieuwling in te huisvesten. Zo kan de nieuwerd wennen aan de omgeving. Misschien is het in het begin handig om Croky niet zoveel als normaal los te laten, zodat de nieuweling ook tijden 'zonder Croky' krijgt om aan alles te wennen. Zo kun je het langzaam opbouwen, die nieuweling tam maken in de kooi en ze als ze helemaal aan elkaar gewend zijn in de nieuwe kooi huisvesten (het is dan wel handig om de inrichting helemaal te veranderen zodat het voor de nieuweling niet als territorium wordt beschouwd).
Wat betreft M/V, ik heb nu een duo M en V, en een 2V duo. Dat gaat prima. Vroeger thuis hadden we ook een 2M duo, dat ging ook uitstekend. Dus wat dat betreft kan ik je geen advies geven over de keuze tussen het mannetje en het popje. Ga uit van je instinct, wie zu er het beste bij Croky passen, naar wie gaat jouw eigen voorkeur uit.

Audrey

#5
Citaat van: Moppers op juli 19, 2009, 04:50:49
Je geeft aan dat Croky's kooi niet echt groot is, groot genoeg om alleen in te slapen. Het lijkt mij dan sterk dat hij groot genoeg is voor 2 parkieten om (uiteindelijk) in te slapen.

Dat was ook de bedoeling niet, misschien heb je het verkeerd begrepen.  :) De kooi is groot genoeg voor een vogeltje dat er enkel in slaapt, en er maar heel af en toe eens een paar uurtjes in moet (tijdens het poetsen bijvoorbeeld). De opties waren: ten eerste een grote kooi kopen (en dan denk ik al aan een kamervolière), maar dat zagen mijn ouders dan weer niet zitten. De tweede optie is: nog zo'n kooi kopen als die die we al voor Croky, voor de nieuweling, en hen inderdaad, zoals jij beschrijft Moppers, aan elkaar laten wennen. De ene keer Croky los, zodat hij met de nieuwe (die dan in zijn kooitje zit) kan kennismaken. En als de nieuwe tam is, dit ook eens omgekeerd doen. En tenslotte samen los laten, mét toezicht uiteraard. Later (na mijn verjaardag bijvoorbeeld, dan is er weer wat geld in het laatje  :-\) kan ik dan nog altijd een kamervolière kopen, en dan heb ik nog 2 dierenartskooitjes staan.

Maar, als ik de reacties goed begrijp, zou het geen probleem zijn om hen, eens ze elkaar gewend zijn, samen los te laten vliegen?

Ik stelde de man/vrouw vraag, omdat ik er al helemaal van overtuigd was om er nog een mannetje bij te nemen. En toen was het eerste vogeltje dat ik in de volière zag, een popje. Croky is een mannetje, en daar hebben we helemaal geen problemen mee gehad bij het tam maken. Ik weet wel dat veel afhangt van het karakter van het beestje, en dat het nu evengoed met een mannetje veel langer kan duren eer hij tam is. Maar een mens kiest toch graag voor het bekende hé  ;)

Morgen gaan we het diertje trouwens halen, spannend  :)
Een naam het ik nog niet, ik wilde Dobby, maar mijn moeder vond dat te veel lijken op Croky. Nu denk ik aan Zazou (Zazoe uitgesproken), zou hij dat zelf kunnen zeggen?





Audrey

Hij is er dan, de kleine Zazou. Als hij wat gewend is, en niet meer begint rond te springen zodra je vlakbij de kooi komt, zal ik een fotootje plaatsen, ik zou graag weten welke kleurslag hij heeft. Hij ziet er in ieder geval heel speciaal uit, al kan ik natuurlijk een ietsiepietsie bevooroordeeld zijn  :P
Ik heb op de bodem van de kooi wat zaad gestrooid, en een bakje water gezet, en ook de 'normale' eet- en drinkbakjes zijn gevuld. Ik heb er ook een drietal stukjes trosgierst gelegd. Verder heeft hij wat laddertjes en stokjes, een schommel en enkele speeltjes. Hij staat nu in de woonkamer, zodat hij wat kan wennen aan de nieuwe omgeving, en deze namiddag laat ik Croky eens los bij Zazou. Verdere tips zijn natuurlijk welkom :)
Ik merk dat ik met 'hij' naar Zazou verwijs, maar het is waarschijnlijk een popje. Pure gewoonte  ;) Maar als ik de foto plaats, kunnen de echte kenners dat bevestigen (of corrigeren  :P).