Waardoor...

Gestart door Ushuaia, augustus 25, 2005, 18:56:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ushuaia

De titel zegt het zelf: zijn er zaken waarop je moet letten zodat de parkiet niet minder tam word?
Bijvoorbeeld te veel laten losvliegen?
gisteren was Titi erg tam maar vandaag vliegt ze weg als je ze op je vinger zet...  :excl:

es.

Hoi,

Volgens mij zit het in het weer, heb precies hetzelfde probleem, nou ieder geval
wat er veel op lijkt.


Sonja

#2
Hoi Ushuaia,

Wat je in ieder geval NOOIT moet doen, is je parkiet vastpakken, omdat hij zo zijn vertrouwen in je verliest.
Daarom is het ook het beste om je parkietje voordat je hem los laat vliegen, eerst goed handtam te maken in zijn kooi.
Je hoeft je niet meteen zorgen te maken, als hij eens niet zo'n zin heeft om bij je te zitten, dat is niet erg, en wil niet meteen zeggen, dat hij minder tam is. ;)
Soms hebben ze er gewoon even niet zo'n zin in, of willen liever spelen, of gewoon even met rust gelaten worden. Laat hem dan maar even gaan, en forceer niets, want dat werkt alleen maar averechts.

Hier vind je meer info over tam maken:

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Groetjes, Sonja.

Ushuaia

Thx  :)
handtam is ze zeker al, ook als ik ze uit de kooi haal, en dat vastnemen doe ik echter nooit, maar vandaag had ik de keus niet want na 2 uur zat ze nog niet in dr kooitje, dus ik nam ze rustig vast.
Gisteren bleef ze heel mooi op mijn hand of schouder zitten, af en toe vloog ze wel even weg maar ja ik heb ze dan ook nog maar anderhalf weekje.
Wat ze heel graag doet is boven op haar kooitje zitten als we tv kijken en op haar hoofdje gekrabt worden  :D
Sounds of nature - bird sounds vind ze heel leuk als ik deze opzet, dan begint ze lekker mee te fluiten en dan herhaal ik vaak de zin 'jaaaa titi fluit maar mee' (klinkt misschien beetje stom  :blush: ) en  nu hoop ik dat ze later begint te fluiten als ik  zeg 'zing maar'  :)
Wat ook leuk zou zijn is dat ze op mijn hand komt zitten als ik ze roep, en dat ze wegvliegt als ik het vraag.
maar dat lijkt niet zo simpel.

grtz, Ush

Sonja

Hoi Ushuaia,

Met veel liefde en geduld, geduld, en nog eens geduld kun je veel bereiken. :)
Met vastpakken echter niet :excl:
Als je parkietje echt naar binnen moet, en niet wil, kun je ipv vastpakken veel beter met de kooi naar haar toe gaan, meestal stappen ze dan zo naar binnen.  

Groetjes, en nog veel plezier met tam maken. ;)

Groetjes, Sonja.

Ushuaia

Thx  :)
Kan het kwaad als ze veel los vliegt?
daarmee bedoel ik zo'n 2-3 uur per dag?

Grtz, Ush

Ingrid

Hoi Ush,

Dat kan geen kwaad hoor, 2 tot 3 uur per dag los vliegen. Ik denk zelfs dat ze het heerlijk vindt om zoveel vrijheid te hebben ;).

Groetjes, Ingrid

Ushuaia

Ok dan...
Ik dacht dat ze haar dan teveel zou vrij voelen en misschien vergeten dat ik de 'baas' ben, en minder tam zal worden.

grtz, Ush

Sonja

Hoi Ush,

Daar hoef je niet bang voor te zijn, hoor. Integendeel!
Je parkietje kan zich zo juist, in alle opzichten, goed ontplooien, en dat komt het tam worden alleen maar ten goede. :)

Veel plezier met je gevleugelde vriendje!

Groetjes, Sonja.

Ushuaia

Ze is nu al 2 dagen minder tam,   :(
Ze vliegt telkens weg... als ik ze op de vinger heb.
In de kooi zelf is ze wel heel tam!

Sonja

#10
Hoi Ush,

Dat je parkietje nu wegvliegt, als je haar op je vinger hebt, komt hoogstwaarschijnlijk door het feit, dat je haar een keer met de hand hebt vastgepakt, toen ze uit de kooi was. Dat ze IN de kooi niet wegvliegt, komt, omdat ze heeft gemerkt dat ze daar niet wordt gepakt, maar daarbuiten wel. Parkieten zijn hele intelligente vogeltjes.
Je kunt, met veel liefde en geduld, het vertrouwen van je parkietje weer terugwinnen, dus geef de moed niet op! ;) Als je je een beetje in je parkiet probeert te verplaatsen, zul je een heel eind komen.
Praat rustig tegen haar, speel met haar, bied haar wat lekkers aan met de hand.....kortom: Leer haar, dat een mensenhand eigenlijk wel heel leuk kan zijn! :)

Veel succes.

Groetjes, Sonja.

Ushuaia

Ik doe en zal heel goed mijn best blijven doen  :D
Heb ze nog geen 2 weken en wil er weeral een nieuwtje bijnemen, Titi is nu geel/groen, ik wil nu ook een blauwe!  <_<
Heel leuk zijn ze, wel jammer dat ik dan weer een kooi moet kopen aangezien ze best appart getemd moeten worden...
De spinnenhobby is best duur dus moet nog even wachten om er nieuwtje bij te nemen  :(