Andere soort manier tam maken?!

Gestart door SJ69, juli 13, 2009, 18:13:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

SJ69

Ik was bij een kennis van mij die sinds kort ook parkieten heeft maar deze pakt het tam maken heeeeeeeel anders aan dan ons.
De parkiet is gewoon in z'n kooi ( hij heeft de parkiet nu 3 weken ) maar hij liet mij zien hoe hij zijn beestje tam maakt.
Mijn kennis heeft al meer dan 30 jaar parkieten en heeft al z'n parkieten getemt.

De parkiet zelf zit in z'n eentje in 1 kooi.
Wat mijn kennis doet is gewoon zijn hand in de kooi, waarop de parkiet natuurlijk wegduikt, vervolgens blijft ie met zijn hand de parkiet volgen ( niet dicht in de buurt hoor gewoon volgen ) en geloof het of niet maar het beestje kwam binnen een uurtje zitten en eten uit de hand.

Dit was ook zijn eerste keer dat hij met zijn hand de kooi in ging ( met uitzondering van voedings en drinkwaterbakjes vullen/schoonmaken etc. ).

Toen de parkiet kwam zitten heeft hij dit beloont met trosgierst, hij zei verder tegen mij dat ik dit ook moet proberen, alleen ik wil toch even wat meerdere meningen horen, voor ik dit werkelijk doe want dalijk gooi ik al mijn eerdere werk in de sloot en dat heb ik liever niet :).

Wouter

Dit lijkt mij nogal stressvol voor de parkiet. Het zal uiteindelijk wel tam worden, maar het beestje begint met veel angst. Het is de taak om een vertrouwensband op te bouwen, en dan kan je je parkietje tam noemen. Als je zo te werk gaat zal het lang duren eer je die vertrouwensband hebt opgebouwd. Ik raad het je dus niet aan.

valenta

Nou inderdaad, moet zeggen dat ik het nog zielig vind ook. (mijn mening)

Ik heb dus mijn parkiet heel langzaam laten wennen in mijn hand. Heel rustig met mijn hand de kooi in, even een minuut zonder te bewegen en weer heel rustig mijn hand eruit halen. En dit soms wel meerdere keren per dag. Dit heb ik ook met wat parkietenvoer gedaan, overdag gaf ik hem echt een heel klein beetje eten zodat ik met mijn hand de kooi in kon met voer in mijn hand. En savonds heb ik natuurlijk wel een klein bakje met voer in zijn kooi gezet.

Bij mij heeft het geholpen :) 

SJ69

Ja inderdaad, nou ik ga wel gewoon verder op de manier hoe ik al bezig was ik vorder al dagelijks dus dat is leuk :)
Maar ik wilde gewoon ieders mening hierover even aanhoren.

Ben trouwens vandaag weer even langs geweest, de parkiet is tam en ze hebben samen veel plezier, dus ja het is een andere manier van tam maken maar ik denk dat de parkiet aan het begin vooral aardig bang is en dat daarna afneemt maar goed ieders techniek ik ga gewoon door met de trostgierst :D

valenta

Ja, ik zou het in ieder geval zo als jouw kennis doet, niet doen. Ik vind het toch wel een beetje zielig om zo`n beestje bang te maken.

Ik denk ook dat het geen goed effect heeft op zijn hartje.

Maar goed, ik wens jou veel plezier met je nieuwe pietje :)

SJ69

Ik heb geen nieuwe pietjes hoor :P

Ik ben de mijne proberen tam te krijgen volgens de liefde door de maag methode :P
En ik maak progressie dus ik blijf lekker bezig zoals ik dat deed.

1 parkietje eet vanaf me hand en is al lekker tam, niet bang enzo. Eentje is erg nieuwsgierig en komt ook telkens meer mijn richting op. de laatste ( ik heb er 3 ) is nog erg bang. Dit is hij eigenlijk al sinds we em hebben. Ik denk dat het nog lastig word hem tam te krijgen hoor :< in ieder geval gaat er veel tijd in zitten