welke voeding?

Gestart door proman, juli 10, 2009, 14:08:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

proman

hallo parkietenliefhebbers!
het zit zo, ik heb een vriend die ook een grasparkietje heeft (Vr.) en die wil het allerbeste voor zijn parkietje, als het gaat om voeding.
nou wordt op deze site XtraVital aangeraden omdat daar bijna alles in zit wat een parkiet nodig heeft, maar het is wel duurder dan "andere" zaadmengsels.
maar helaas heeft hij het niet zo breed thuis en kan hij (lees: zijn ouders) XtraVital niet kopen, maar alleen de "huismerken". mijn vraag is dus: wat kan je ter vervanging van XtraVital kopen, wat wel goedkoper is, maar net zo goed?
nou vraag ik niet perse om een gelijksoortig zaadmengsel, maar bijv. dat je meer extraatjes geeft ofzo.

Piknikki

Prestige Premium en Orlux eivoer (niet de paté, maar 't droge eivoer) worden gezien als een betaalbaarder alternatief voor XtraVital.
En natuurlijk groenten en fruit als extraatjes zijn ook heel gezond! ;)

Mars

Maar ehm...
Een groot pak XtraVital kost dacht ik zo'n 8 euro. Met 1 parkietje kun je daar zeker 3 maanden mee, dat moet toch best betaalbaar zijn?

Als je kijkt naar goedkoper zaad in combi met eivoer (want dat hoef je bij XtraVital niet bij te geven), zul je niet veel minder kwijt zijn.

Als je toch goedkoper zaad wilt geven, probeer dan om verschillende merken door elkaar te mixen, of om bijvoorbeeld onkruidzaad door een normaal zaad heen te mengen. Daarmee vergroot je de variatie.

Belangrijk is dat die vriend van jou heel weinig zaad geeft (dus dat alles opgegeten wordt) en dat er eivoer bijgegeven wordt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

joopie en mutz

wij gaan nu ook over op Xtra vital wij hebben het ook niet erg breed thuis maar Xtra vital daar kan je lang mee doen.
we gaan ons tweede pak nu kopen maar moet je nou apart grit erbij doen? maar we hebben wel op de bodem schelpenzand moet het dan nog steed?en er zit tog eivoer bij.

Caradow

Eivoer en grit zijn 2 hele verschillende dingen....

Zoek het maar eens op ;)

joopie en mutz

ja dat week ik alleen had ik een beetje verkeerde zin ::)
ik bedoel dat eivoer in Xtra vital zit alleen vroeg ik me af of je ook grit moest geven als je schelpenzand bodem had ???

Mars

Ja, een beetje grit en een beetje maagkiezel.
Als je daarvan beide een pakje koopt, kun je daar ontzettend lang mee.

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..