Grit als bodembedekker?

Gestart door Parkietekee, juni 22, 2009, 22:23:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkietekee

Dag mensen, ik heb sinds een dikke maand delta gaan halen bij de kweker.
Daarvoor was ik al al het nodige gaan kopen. Ze hadden in de dierenwinkel echter geen hennepvezel of schelpenzand meer. Ik gebruik nu grit als bedekker. Kan dat?

schildxx

#1
Ik wou het ook gebruiken in plaats van beukensnippers van knaagdieren, het wordt steeds een zooitje.
Dus graag, kan dit? Want ik heb dus ook van deze steentjes ;).

Vraag leesbaar gemaakt, graag leestekens gebruiken in berichtjes. Gr. Lisanne

Parkieten-Freak

Grit moet je niet gebruiken als bodembedekker.
Neem Corbo, schelpenzand of houtsnippers.


Missygirl

Mag ik nog iets vragen over dit onderwerp?

Wat is nou het beste als bodem bedekking? Wat gaat niet schimmelen of stinken?
Ik weet dat je elke week de kooi moet verschonen,maar wat is nou het beste?

Groetjess :)

Mars

Een aantal dierenartsen raadt het gebruik van schelpenzand af, omdat dat stuift en daarmee slecht is voor de gevoelige luchtwegen van parkieten.
Dan blijven twee alternatieven over: houtsnippers en corbo. Het is maar net wat je fijner vindt in gebruik.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Missygirl

Dan welke van de 2 word er het meest gebruikt en wat zijn de voor en nadelen er van?

Mars

Dat is heel persoonlijk. Maar volgens mij kun je dat ook met de zoekfunctie vinden. Zoek maar eens op corbo of op houtsnippers.
Volgens mij zijn houtsnippers wat goedkoper. Het vochtopnemend vermogen van Corbo zal wat hoger liggen.

Ik gebruik zelf altijd houtsnippers (in de voliere met wat schelpenzand er onder, minder schoonmaak) en heb nooit Corbo gebruikt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

dianatjuhh

Ik gebruik bij mijn koppeltje graspakieten en kanarie grof schelpenzand.
Dit ruikt heel lekker en ze hebben er geen last van, Mijn kanarie leeft er al 6 bijna 7 jaar mee.
In dit schelpenzand zit ook maagkiezel en grit. De vogeltjes waar ik het hierboven over heb eten geen grit of maagkiezel uit een bakje. dit was dit handiger om te gebruiken aangezien de vogels veel over de grond lopen en eten en dan krijgen ze het toch binnen. De schelpenzand is niet mooi wit maar grijs. en hij verstuift bijna niet omdat hij zwaarder is van gewicht.

En vaak heb je bij binnenkooien dat ze toch blijken een vuilschuifje hebben die maar een halve cm hoog is hierin kun je niet echt houdsnippers indoen. Bij mijn andere vogels heb ik houdsnippers voor konijnen. uit een grote verpakking.
groetjes
diana

Missygirl

Hallo :)

Ik denk dan toch dat ik voor schelpenzand ga.

Leggen jullie een krant in de kooi,en daar overheen jullie bodem bedekking?

Groetjesss

Parkieten-Freak

Ik leg zelf geen krant onderin omdat ik niet zo'n grote kooi heb. Als je een kamervoliere heb, lijkt het me wel handig.


lovesbudgies

#10
Ik heb een grote, brede kooi en een volière staan, maar ik doe geen krant onderin.

Ik gebruik (een hele dikke laag) houtsnippers met daar overheen wat Vitakraft bosgrond en snippers raffia.
De houtsnippers gaan bij mij wel degelijk met la en al de kooi in. Als ik de kooi ga verschonen en ik gooi alle houtsnippers weg, dan is de la eronder
altijd helemaal schoon, er zit geen poep op want dat trekt in de snippers.

Mijn vogeltjes zaten vroeger echt nooit op de bodem, en toen ik op het pak bosgrond las dat het 'het speelplezier op de bodem zou uitlokken' dacht ik:
"ja hoor, maar natuurlijk". ;)
Maar sindsdien zitten ze heel vaak op de bodem, en dan zie ik alle raffia en bosgrond door de lucht vliegen, hihi.
Het voordeel van houtsnippers is ook dat je 's ochtends de hoopjes ochtenduitwerpselen eruit schept, de houtsnippers eventueel even omschept en je kooi er zo elke dag schoon uitziet. Ik vind het ook heel gezellig staan. :)

Het is natuurlijk een persoonlijke keuze, maar ik vind schelpenzand behoorlijk stoffig en viezer.  ;)

Edit: bosgrond = "Country Home"  ;)

Missygirl

Dus wat je eigenlijk zegt is, dat de snippers aan elkaar plakken en dat je dat dan beter schoon maken maken?

Parkieten-Freak

Citaat van: Missygirl op februari 28, 2010, 21:02:37
Dus wat je eigenlijk zegt is, dat de snippers aan elkaar plakken en dat je dat dan beter schoon maken maken?

Nee, dat zegt ze niet, lees nog maar eens goed.  :)


Missygirl

hmm...oke.. :P

Zit er een bepaalde geur aan deze houtsnippers of is het geurloos?

Groetjesss

lovesbudgies

Er zit een houtgeur aan...  :P

En nee, de snippers plakken niet aan elkaar, de poep blijft erop liggen, en de urine trekt erin. Zo blijft de bak eronder schoon.
Mijn ervaring is met zand dat de bodem wel vies wordt omdat nat zand aan elkaar en aan de bodem gaat plakken.

Moppers

Ik gebruik sinds iets minder dan een jaar houtsnippers. Daarbij heb ik duidelijk gemerkt dat er minder stof in de ruimte waar de kooi staat ligt. Het is dus niet alleen minder stoffig voor de vogeltjes, ook voor de hele kamer.

In de voliere leg ik wel eerst een dun laagje kranten op de bodem. Dit omdat de bodem van aluminium is, en ik heb gemerkt dat de poepjes het aluminium aantasten. Vooral de poepjes van de valkjes, maar of dit door de samenstelling van de poep komt of puur door het feit dat ze groter zijn dan grasjespoepjes, dat weet ik niet.
De kranten bedek ik vervolgens volledig met een laag houtsnippers.

Missygirl

Hallo :)

Raden jullie no-smell af?

Groetjess

snerdje

Hoi!

Ik heb vroeger altijd schelpenzand gebruikt. Ik ben nu overgestapt op Corbo korrels. Ik vind dit echt veel fijner, en ik denk dat het voor Igor ook beter is. Het absorbeert beter dan schelpenzand en stuift minder inderdaad. Wel moet je het combineren met een laagje grit omdat dit wel in het schelpenzand zit maar niet in de Corbo korrels.

Ik zeg ga voor Corbo met grit!

groetjes marijke :)

Parkieten-Freak

Ik gebruik afwisselend Corbo en beukensnippers. Daaroverheen leg ik een laagje "Country Home" van Vitakraft. (Dit bestaat o.a. uit takjes, blaadjes en besjes).
Een uitgesproken voorkeur voor één van beide bodebedekkers heb ik niet, ik wissel af en toe. Voor de parkiet is het ook leuk, heeft hij weer eens wat anders om in rond te scharrelen.


Moppers

CiteerRaden jullie no-smell af?
Ja.
Een jaar geleden trok ik tijdelijk bij een vriendin in. Zij had nogal last van het stof dat door het schelpenzand werd veroorzaakt en gebruikte no-smell voor haar twee konijnen. Ik heb toen gebeld met een van de vogelartsen in Nederland (ik weet niet meer welke) om te vragen of no-smell ook voor parkieten geschikt is. Zij vertelde mij dat het niet geschikt is voor vogels. Toen ben ik dus overgestapt op houtsnippers en dat bevalt nog steeds prima.