eten geven uit je hand.

Gestart door schildxx, juni 20, 2009, 00:15:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

schildxx

Ik heb me parkietjes(2) bijna 1week en zijn nog heel jong, :-*  ongeveer 7/8 weken.
ik geef ze vaak zaad en leg dat in hun bakjes en als ze dat eten dan slapen ze veel.
nadat  voer ik ze afentoe met trostgierst en soms pak ik zaad en zet ik het op me hand en komen ze zo op me hand eten, ze prikken me maar ik negeer het, maar de vraag is het nou goed om zaad uit je hand te geven of niet?? ze gaan integen stelling van trostgierst wel op me hand zitten?? :-*

ps: ik bied ze vaak groente en fruit maar nemen geen hap en na een paar uur is het niet vers en moet het wegehaald worden , ik heb op de zoekmakchine gekeken naar een aantal manieren zoals door de zaden heen maar dat helpt ook niet ze durfen niet :(

Jasmin

Af en toe kan het waarschijnlijk geen kwaad maar doe het maar niet buiten de kooi want dan willen ze misschien niet meer terug.

Met dat fruit gewoon volhouden 1 keer proberen is niet genoeg gewoon volhouden en ze verschilende soorten fruit geven.

En dit had je heel makkelijk kunnen vinden met de zoekfunctie :-\

hillie

Je kan net doen of je het groente of fruit zelf eet want parkietje zijn erg nieuwsgierige dieren en dan komt  het kijken wat je aan het doen bent en wendt het sneller er aan.
en vol blijven houden net wat jasmin zegt want het kan heel lang duren voor dat een parkietje aan iets nieuws begint.

schildxx

oke, mag ik hier op deze topic straks de foto's laten zien om jullie me te laten weten of het mannetjes zijn of vrouwtjes of koppel?

en verder vliegen ze veel in een hun kooi maken vroulijke gluiden en gaan met hun kaken te elkaar en maken ze elkaar schoon? goede teken toch ?,, maar ze vliegen steeds alsof het lijkt dat ze een kijkje willen nemen buiten de kooi ,, ik heb ze nu (nog 1 dag) een week kan ik ze dan even buiten hun kooi laten of is dat te vroeg? ze zijn niet echt hand tam maar wel als ik ze voer komen ze op me handen...

Parkieten-Freak

Citaat van: schildxx op juni 20, 2009, 14:27:13
oke, mag ik hier op deze topic straks de foto's laten zien om jullie me te laten weten of het mannetjes zijn of vrouwtjes of koppel?
...

Je kunt hier t.z.t. een nieuw topic voor openen bij "overige vragen".


schildxx

Citaat van: Parkieten-Freak op juni 20, 2009, 14:29:48
Je kunt hier t.z.t. een nieuw topic voor openen bij "overige vragen".

is goed ;D

hillie

Citaat van: schildxx op juni 20, 2009, 14:27:13


ik heb ze nu (nog 1 dag) een week kan ik ze dan even buiten hun kooi laten of is dat te vroeg? ze zijn niet echt hand tam maar wel als ik ze voer komen ze op me handen...

Je moet ze eerst hand tam maken in de kooi en dan mogen ze uit de kooi.

Dit kon je ook met de zoek functie vinden

schildxx

Citaat van: hillie op juni 20, 2009, 15:07:32
Je moet ze eerst hand tam maken in de kooi en dan mogen ze uit de kooi.

Dit kon je ook met de zoek functie vinden

dat wist ik wel maar mijn vraag is eigenlijk is het niet te erg als ik steeds voer ga geven via mijn hand??

Mars

#8
Nee, daar is niets ergs aan. Zo raken ze lekker gewend aan je hand!

Verder vind ik dat je je vraag over groente en fruit zo goed beantwoord kunt krijgen in de zoekfunctie. Daar staat bijvoorbeeld hele duidelijk dat je een week lang steeds het zelfde stukje fruit of groente in een knijpertje aan kunt bieden (wel vers natuurlijK) en dan de week daarop een andere soort. Dan wennen ze aan de soort groente en fruit en is het niet zo eng meer. Het door het voer mengen heb ik zelf heel weinig gelezen en volgens mij werkt dat ook niet zo goed: ik weet bijvoorbeeld dat mijn parkietjes geen trosgierst eten uit hun pellets of zaadbakje, want dat 'hoort' daar niet.

Ook staan in de zoekfunctie groente en fruit soorten genoemd die over het algemeen erg in de smaak vallen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mir

Een extra opmerking: je mag de rest van het zaad volgens mij niet wegnemen, het moet gewoon beschikbaar zijn!

schildxx

Citaat van: Mir op juni 21, 2009, 10:10:50
Een extra opmerking: je mag de rest van het zaad volgens mij niet wegnemen, het moet gewoon beschikbaar zijn!

oke dus zoals ik het begrijp moeten ze altijd extra zaad hebben in de bakjes , en als het leeg is gelijk vullen?

Mir

Yep, ik geef ze een keer per dag voer, genoeg voor die hele dag (2 schepjes zaad per parkiet plus een klein beetje eivoer). Als je geen zaad in de bakjes zou hebben, zou je ze dwingen om van je hand te komen eten. Een parkiet dwingen is nooit goed. Ze moeten uit zichzelf bij jou komen omdat ze durven en willen, niet omdat ze honger hebben...!