Parkietje vliegt van me weg tijdens leren praten?

Gestart door Parkietekee, juni 19, 2009, 15:44:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkietekee

Dag mense, ik heb sinds een dikke maand een parkietje, delta. delta is al bijna volledig handtam: hij komt van de kast op je schouder gevlogen enzovoort. Ik had eens zin om hem te leren praten, dat lukt nu al een beetje. Maar de laatste dagen vliegt hij weg van me als ik aan het herhalen ben. Hoe komt dat?


Mvg,


Jan

Jasmin

Het kan zijn dat hij zich verveelt...
Je kunt verschillende zinnetjes proberen maar wel steeds hetzelfde woord gebruiken bvb. zijn naam :)
Doordat je niet steeds hetzelfde zegt houd je zijn aandacht langer vast.
Als dat nog niet wil helpen laat je hem gewoon gaan en doe je het op een ander moment ;)

Lees ook dit eens door(wel even helemaal naar onder scrollen :P)

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

schildxx

Citaat van: Jasmin op juni 20, 2009, 12:35:59
Het kan zijn dat hij zich verveelt...
Je kunt verschillende zinnetjes proberen maar wel steeds hetzelfde woord gebruiken bvb. zijn naam :)
Doordat je niet steeds hetzelfde zegt houd je zijn aandacht langer vast.
Als dat nog niet wil helpen laat je hem gewoon gaan en doe je het op een ander moment ;)

Lees ook dit eens door(wel even helemaal naar onder scrollen :P)

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php


die informatie lees ik ook vaak maar het is moeilijk om deze regel toe te passen als je 2parkietjes hebt:

Praat zachtjes tegen de vogel als je langs de kooi loopt, en noem hem bij zijn naam.

hoe moet je hem dus bij zijn naam roepen als je er 2hebt en 2 tam probeert te maken?? (in mijn geval)

hillie

Wij hebben ook 2 parkietjes maar we praten altijd maar tegen 1 tegelijk dat moet toch lukken.
Dus je maakt eerst een praatje met de een en dan met de ander.
Simpeler kan het niet.

schildxx

oke lijkt me duidelijk ;D

maar als ik ook rustig praat worden ze bang hoe kan ik een aanleg bouwen om niet bang te worden van mijn stem?

Caradow

GEDULD.....

Dat is nog steeds het sleutelwoord.. je verwacht veel en veel te veel in zon korte tijd...

schildxx

dat zeg ik niet eens,, dat ik snel aan doe :-\

ik ben zeer rustig.

Kleintjes

Gun je parkietjes de tijd om aan je stem te wennen.

Ikzelf heb er 4 en ze kennen elk hun eigen naam (uiteraard kennen ze de naam van de anderen ook hoor, maar ze reageren niet als ik de naam van 'n ander noem), ik zal eens 'n voorbeeld geven van mijn situatie met de bende van 4: Als ik zie dat Tweety weer eens iets uitvreet wat niet mag, dan noem ik hem direct bij naam en op 'n strenge toon (Tweety!) Hij kijkt dan als enige op en stopt met wat hij deed. Zodra hij stopt praat ik lief tegen hem en noem zijn naam, dit maal dus op de lieve toon met 'n complimentje ( Zo is Tweety lief zeg, wat 'n mooie kerel ben je toch.) Zo doe ik dat ook met de andere 3 (b)engeltjes. Ik weet, klinkt wat afgezaagd zoals ik tegen hen praat, maar 't punt is is dat 't werkt en ze elk hun eigen naam kennen.
'sAvonds als ze naar bed gaan noem ik ze alle 4 bij naam en krijg van elk 'n korte reactie.

Steeds als ik in de buurt ben van hen (wat eenvoudig is, mijn bank staat naast hen) babbel ik even rustig met ze, vertel gewoon waar je zin hebt, maak 'n praatje met ze. Als je dit regelmatig doet op 'n rustige en vriendelijke toon dan ga je zien dat je vanzelf reactie krijgt van ze.
Je ziet dus: Al heb je meerdere parkietjes; ze leren elk hun eigen naam noemen. Let wel op dat je ze duidelijk laat zien (door middel van je lichaamshouding en jou ogen) naar wie je kijkt en tegen wie je praat. Hier zitten ze graag bij elkaar; ik kijk dan elk 1 voor 1 aan en noem hun naam als ik met ze babbel. 't Is erg leuk als je reactie terug krijgt  :D

Geef 't dus wat meer tijd, niet elk parkietje is als de andere.

Groetjes en liefs van ons aan jullie

ps Ik heb die voorbeelden genoemd zodat 't misschien iets duidelijker is voor je.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

schildxx

super! bedankt.

ik zal het zeker proberen, soms praat ik ook gewoon of fluit dan hoor ik gebram uit hun mondje gewoon van die zachter gluidjes is dat dan comunciren met mij?

Kleintjes

Citaat van: schildxx op juni 20, 2009, 23:09:16
super! bedankt.

ik zal het zeker proberen, soms praat ik ook gewoon of fluit dan hoor ik gebram uit hun mondje gewoon van die zachter gluidjes is dat dan comunciren met mij?

Dat kan inderdaad communicatie zijn van hun kant. Als 't 'n knarsend geluidje is, dan zijn ze tevreden en ontspannen ^^
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses