Giftige verfsoorten: huis schilderen, welke verf is wel geschikt?

Gestart door qyan, juni 18, 2009, 22:51:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

qyan

We willen thuis gaan schilderen, het gehele huis. Alle muren, plafonds maar ook de kozijnen, deuren en deurposten moeten eraan geloven. Qua latex voor de muren maak ik me niet zo'n zorgen met de vogels, maar de verf voor de kozijnen en deur/deurposten wel. Die willen we namelijk in mat of hoogglans gaan zetten, daar zijn we nog niet over uit en die zijn qua inademen volgens mij velen malen slechter dan latex voor de muren.

Misschien is het te overdreven, maar ik weet dat er in bepaalde verfsoorten stoffen zitten die giftig zijn voor vogels. Ik ben me gaan orienteren op diverse verfen, maar ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer! Als er een stofje niet in zit, dan zit er wel weer een andere stof in die schadelijk is. De vogels elders onder brengen is niet mogelijk, anders had ik dat wel gedaan.

Is er iemand die een merk verf en/ of lak kan noemen wat wel veilig is voor gebruik met vogels in huis? Want alhoewel ze vooral de houten jaloezien opvreten ::), soms pikken ze weleens een raamkozijntje mee.

Caradow

Verf is slecht,  hoe je het ook bekijkt.

De verflucht die voor ons alleen qua geur irriteerd, is voor de vogels erg gevaarlijk. Verf die bij knagen niet schadleijk zou zijn, is dit tijdens het aanbrengen vaak wel...
Wij hebben vorige week alleen de slaapkamerkozijnen geverfd en die lucht bleef al erg lang hangen, ondanks flink luchten.
"veilige" verfsoorten kan ik je helaas niet bij helpen...

De vogels elders onderbrengen is de beste oplossing maar voor jou niet haalbaar, geef je aan.
Dan is het het beste om ze zover mogelijk van de ruimte waar je bezig bent vandaan te zetten en heel goed te luchten. Houd de ruimte waar je bezig bent zo afgesloten mogelijk, dus de deur goed sluiten en eventueel nog de kieren afsluiten. Onderschat het gevaar zeker niet en zet ze zeker niet te vroeg terug. Waarschijnlijk zal de planning zoals je die nu hebt daardoor wel heel anders lopen, maar dat os je enige optie en dan is het nog niet gegarandeerd dat het goed gaat.

Ik zou toch nog proberen om ze elders onder te brengen...

qyan

We hadden nog niet echt een planning, ik was eerst nog op zoek naar "veilige" verf.
Elders onderbrengen is zoals ik het lees inderdaad de beste optie. We wachten wel met verfen als er een oplossing voor de dieren is. Normaal gingen ze naar mijn moeder, maar nu het er 4 zijn i.p.v. 2 accepteert haar hond het eigenlijk niet meer en dat is te gevaarlijk voor de vogels en dus helaas geen optie meer. Mijn hond kan wel naar haar toe. Wellicht dat een van de buren interesse heeft tijdelijk de vogels te verzorgen. Hij heeft 47 jaar een papegaai gehad die vorig jaar overleden is. Eerst maar eens op zoek naar een tijdelijk onderkomen dus.

Bedankt voor het meedenken!