Kan je kleintjes van wilde grasjes tam maken?

Gestart door Bliksem, juni 18, 2009, 10:58:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bliksem

Ik heb 2 grasjes die niet tam zijn. Volgend jaar als het vrouwtje oud genoeg is wil ze de mogelijkheid geven een nestje te starten.
Kan ik hun jonkies dan ook tam maken? Accepteren de ouders het als ik de baby's eruit haal?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Linda

Chicowen

Alle parkietjes kun je tam maken, hoe oud ze ook zijn. Of de ouders tam of niet tam zijn maakt niet uit, hooguit dat je misschien iets meer moeite moet doen omdat er geen goed voorbeeld gegeven wordt.
Met de kleintjes tussendoor uit het blok halen zul je even aan moeten kijken met de ouders, maar in principe moet het wel gewoon kunnen. Mocht je merken dat je popje er erg gestressed door raakt, dan zou ik het niet te vaak doen om haar zo wel voldoende rust te geven.

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

schildxx

Citaat van: Chicowen op juni 18, 2009, 13:34:52
Alle parkietjes kun je tam maken, hoe oud ze ook zijn. Of de ouders tam of niet tam zijn maakt niet uit, hooguit dat je misschien iets meer moeite moet doen omdat er geen goed voorbeeld gegeven wordt.
Met de kleintjes tussendoor uit het blok halen zul je even aan moeten kijken met de ouders, maar in principe moet het wel gewoon kunnen. Mocht je merken dat je popje er erg gestressed door raakt, dan zou ik het niet te vaak doen om haar zo wel voldoende rust te geven.

Groetjes!


maar als je ze zelf op gaat voeden dan is dat toch niet genoeg want ze hebben speciaal warmte nodig ''die van hun ouders'''dus dan moet je ze toch laten in hun nest???

sommig ouders kunnen hun kinderen niet meer accpteren als jij der aan zit.
dit heb ik in het verleden mee gemaakt in me vakansie land toen had ik daar duiven maar goed.

hillie

Er wordt niet gezegt dat je ze moet voeden maar er alleen maar eventjes er uithalen en dat mag wel.
De ouders doen het voeden wel.

Bliksem

Aan handopfok begin ik inderdaad niet hoor. Dat moeten de ouders doen!
Maar als ik ze regelmatig uit het blok haal (als ze ouders daar niet gestrest van worden) kan ik ze dus wel handtam krijgen?

Nu heb ik nog een ander vraagje.
Is het beter om het blok aan de buitenkant van de kooi te hangen? Zodat ik nestcontrolle kan doen? Of werkt dat niet als de ouders niet tam zijn?

Linda.

Mars

Je kunt het beste wel nestcontrole doen. En dat gaat denk ik het gemakkelijkste als het blok buiten de kooi hangt.
Laat ook vanaf het begin af aan zien, dat je af en toe kijkt in het blok. Zeg het bijvoorbeeld ook eerst even (ik ga nu even kijken hoor, hallo), dan weet je popje dat je er aan komt.

En je kunt ze dus heel goed handtam krijgen als je ze iedere dag even uit het blok haalt als ze eenmaal wat veertjes hebben (week of 2 oud).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Bliksem

Bedankt voor de tips.
Volgend jaar gaan we een blok ophangen en zien wat er gebeurd.
Omdat de vogels binnen staan hoeven we niet perse in mei te beginnen toch?
Kan het ook eerder?

Linda.

Mars

Nee, je hoeft niet tot mei te wachten, maar dan moet je wel wat aan de omstandigheden veranderen/controleren (voldoende licht en luchtvochtigheid ed).

Er staat wel een artikel over broeden op de site van parkietenfreak.nl volgens mij kun je daar wel meer lezen!
verder kun je ook kijken wanneer het gedrag van je parkietjes verandert, bij mij ze ik mijn popjes dan ineens veel liever zijn voor de mannen en meer knuffelen of zich laten voederen. Dat zou voor mij dan een teken zijn om een blok op te hangen als ik zou willen broeden: namelijk de parkietjes geven dan zelf aan dat ze last van hun hormoontjes hebben.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Bliksem