Tweety gooit elke keer haar voederbakje leeg

Gestart door Isis32, juni 15, 2009, 16:47:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Isis32

Wij hebben sinds kort een grasparkietje: tweety. Het is een heel lief beestje, maar ze probeert (zo lijkt het) door haar voederbakje naar buiten te klimmen en dus ligt al haar voer binnen de kortste keren over de vloer van de kooi. Weet iemand hier een oplossing voor. Ze is nog wel een beetje bangig en durft niet de kooi uit. Ze gaat wel op mijn vinger en met wat moeite voor de uitgang van de kooi, maar niet eruit. Dus het zou niet echt zo moeten zijn dat ze probeert via haar voederbakje de kooi te verlaten..

Jasmin

Hey Isis,

Leuk dat je een parkietje hebt! :D

Het probleem met de voerbakjes kun je oplossen door andere voerbakjes te kopen waar ze niet in kan klimmen.
Je kunt ook proberen om een badje op te hangen zonder water met een zakdoek.

Dat ze nog een beetje bang is is normaal,
gewoon lekker met haar blijven oefenen en dan komt het vanzelf wel goed ;)

Succes!
Groetjes Jasmin

Kleintjes

Hoihoi,

wellicht is dit verhaal iets voor je : http://www.parkietenfreak.nl/r-etiquette.php

Zoals Jasmin al zei, je zou andere bakjes kunnen proberen. Ik weet niet welke je nu hebt dus dat is even lastig te beoordelen.

Let wel goed op dat ze niet klem kan komen in 't bakje. Zolang ze de ruimte hebben is 't eigenlijk niet zo heel erg dat ze ergens in kruipen. Net als Jasmin zou ik ook zeggen: hang eens 'n 'droog' badje op, eventueel met 'n washandje of doekje er in, wellicht zoekt je vogeltje nog wat geborgenheid.

Groetjes en liefs van ons aan jullie

ps Hoe gooit ze 't bakje leeg? Ben ik wel nieuwsgierig naar hihi
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Isis32

haha, nou die laatste hielp wel hoor! Onze Tweety gebruikt de Bek-schep methode! We hebben een standaard voederbakje voor haar en zij stopt er zowat haar hele voorkant in (zeg maar tot aan de buik) en begint dan met grote halen het voer uit de bak te scheppen. Ik heb alleen het idee dat ze er dan niet veel meer van eet. Alhoewel er wel veel lege schilletjes op de grond rondom haar kooi liggen. Maar goed de vloer van haar kooi is ook bezaaid met zaadjes. We hebben eigenlijk vanaf het begin ook snoepstaafjes in haar kooi hangen en die eet ze wel helemaal kaal, dus misschien moeten we die eens achterwege laten en dan eens kijken of ze wel gewoon uit haar bakje eet? In het stukje van de Bek-schep methode las ik dat ze misschien ander voedsel wil, maar dit voedsel komt uit de dierenwinkel waar we haar gehaald hebben, dan zal ze dit toch ook daar gegeten hebben? Wat voor ander voedsel kan ze nog meer eten? ze krijgt van mij af en toe ook een stukje appel, nectarine en ik heb haar zelfs al een stukje kaas gegeven. Daar knabbelt ze wel aan maar laat het dan helemaal links liggen en het laatste stukje appel lag op een gegeven moment zelfs midden in de kamer (hahahaha, dat is haar manier om te zeggen: die hóef ik niet hoor vrouwtje! hihi) Misschien komt ze een beetje in opstand omdat alles nog een beetje nieuw is hier. De eerste dag is ze ontsnapt uit de kooi en daar is ze flink van geschrokken, misschien komt het daar ook een beetje vandaan. We kunnen de kooi open laten staan en dan komt ze er nog niet uit, dus ik denk dat het echt nog wel even gaat duren voordat ze zich op haar gemak gaat voelen. Maar we hebben geduld  ;D

Piknikki

Nou, jullie zijn toch al heel goed opweg! ;D

Ja, die snoepstokken kunnen jullie beter achterwege laten. De vele suikers die erin zitten zijn niet gezond. Zaadjes is het basisvoer van de parkiet. Verse stukjes groenten, fruit, en soms verwennen met kaas of yoghurt is ook gezond. Een beter alternatief voor die snoepstokken is trosgierst. Maar laat dit niet in de kooi hangen. Voer het uit de hand.

Jullie kunnen een klein halfrond voerbakje in de winkel kopen, dit heet een kolibriebakje. Die zijn net groot genoeg dat Tweete haar kopje erin kan steken om te eten, maar niet zodat ze erin kan zitten en alles eruit kan gooien. Geef dan ook kleine porties (bijvoorbeeld drie keer per dag een theelepel zaad). Dan eet ze haar 'bordje' leeg, en ligt het niet meer helemaal verspreid over de vloer en buiten de kooi. :)

Isis32

Nou, we hebben een kolibrie bakje voor Tweety gekocht en ... ze maakt er niet meer zo'n rotzooi van. Vandaag heeft ze ook lekker wat van een aardbei gesnoept en ook wat komkommer. Ik heb wel het idee dat ze nog erg weinig eet, maar misschien moeten we gewoon nog wat geduld hebben. Bedankt voor de reacties allemaal.