mijn parkiet BiBi doet zijn best niet meer om te vliegen.

Gestart door bluebird23, juni 11, 2009, 18:54:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bluebird23

1.    Mijn parkiet BiBi doet zijn best niet meer om te vliegen.
Hij is een jaar oud.
Heeft het wel geleerd, met moeite.
De laatste tijd heeft ie er geen zin meer in.
Het lijkt of ie het te moeilijk vind.
Hij probeert het dan, maar vliegt naar de grond.
Verder is ie erg gezond denk ik, kwettert altijd aan 1 stuk door,
en is erg sociaal. En heeft een sterke wil.
Eet en drinkt en poept goed.

Ik had al eens gelezen dat Engelse grasparkieten (de mijne) niet
zo slim zijn en wat lomper..
nou inderdaad dat geldt voor veel dingen, bij onze parkiet.

Behalve met 'praten' want dat kan ie erg goed, hij leert heel snel nieuwe woorden, in 2 a 3 dagen.

2.  Zijn was huidje ziet er raar uit, zal wel af en toe veranderen, maar dat duurt wel even denk ik.
Beetje groengrijzig.

Piknikki

Hallo Hilda,

Ik heb eens in je vorige berichten gekeken, maar ik kon het niet zo goed terugvinden wat het was met je parkietje BiBi en het vliegen. Kun je het misschien even vertellen, in die tijd dat je hem hebt, hoe het vliegen gaat? Heeft hij kruipersziekte waardoor zijn verenpakje niet goed was en daardoor eerst niet kon vliegen? Heeft hij eerst wel goed gevlogen, en is dat daarna minder geworden?

Als je parkietje praat, is het wel degelijk een slim vogeltje, hoor! Vergis je niet, alle parkietjes zijn erg slimme diertjes. Misschien is hun intelligentie anders dan die van mensen, maar zo op hun eigen manier halen ze streken uit waar wij allemaal wel eens versteld van staan. :D

Het groengrijze kleurtje van het neusdopje kan vele oorzaken hebben. Bijvoorbeeld gebrek aan bepaalde vitaminen (eet hij groenten en fruit?), of een kneuzing (is hij ergens tegenaan gevlogen, of heeft hij zich gestoten?). Je kunt eens een foto van het verkleurde neusdopje plaatsen.

:)

bluebird23

Oke, we kregen hem toen ie een week of 10 was, had nog niet gevlogen. Na veel weken, zetten we de kooi open, want meneertje, vond het wandelen leuk.. en op de kabels zitten achter de tv en naar buiten kijken.
Op een gegeven moment, zat ie op onze hand en ging mijn man met zijn arm van boven naar beneden, zodat hij heel snel met zijn vleugels geen slaan, vliegen maar dan blijven zitten.
Bang natuurlijk. We hebben weken met de overgordiijnen dicht gezeten tot ie de grens wist. Hij kon op een gegeven moment vliegen, zei ik : " Bibi vlieg, en maakte de vliegbeweging, dan vloog ie naar me toe. Vaak vooral in het begin, wist ie niet waar ie heen wou, en je 'zag hem denken' oh..waar ga ik heen, dat leerde hij ook.

Vaak ook van de vensterbank naar zijn kooi enz. Omdat wij hem vaak buiten de kooi hebben, -af en toe vrijheid in huis voor hem- vanwege het feit dat we geen supergrote kooi hebben, (ook niet klein-  Hij zit vaak bij me, op mijn hoofd of schouder.
Hij vloog gewoon, maar was niet echt een vlieger, onze vorige vloog overal op, bibi niet. alleen als ie ergens heen wou of wij hem riepen.
Maar nu, hij kan wel vliegen, blijft niet lang in de lucht.. alsof ie geen zin heeft. Hij kan het maar als ik de kooi openzet, gaat ie op de kooi zitten. Ik moet hem echt roepen wil hij komen..en dan nog z'n 'schoudertjes' ophalen'. Want hij snapt het wel.Als ik hem op mijn hand heb en ik zeg: "Vlieg!! en ik zorg dat ie vliegt, vliegt ie. Maar volgens mij hoeft het op dit moment niet. Ik denk ook dat ie in de rui is. Hij heeft ook tijden van die seksuele uitspattingen op een tja..waar het op kan.

vitaminen, tja, stukje vers paardebloemblad, stukje appel, stukje kaas, blaadje basilicum, of peterselie, hij vind alles geweldig lekker. Yoghurt.. We overvoeren hem niet, ik bedoel hij is niet dik ofzo. af en toe een happie.

Ik zie niets aan zijn vleugels. Ik zal dit weekend een foto maken zodat zijn washuidje te zien is.
oke. Hij ziet er niet ongezond uit verder. Moeten we hem meer stimuleren om te gaan vliegen?
Hij zal dat toch zelf moeten doen.



Citaat van: Piknicky op juni 11, 2009, 19:43:17
Hallo Hilda,

Ik heb eens in je vorige berichten gekeken, maar ik kon het niet zo goed terugvinden wat het was met je parkietje BiBi en het vliegen. Kun je het misschien even vertellen, in die tijd dat je hem hebt, hoe het vliegen gaat? Heeft hij kruipersziekte waardoor zijn verenpakje niet goed was en daardoor eerst niet kon vliegen? Heeft hij eerst wel goed gevlogen, en is dat daarna minder geworden?

Als je parkietje praat, is het wel degelijk een slim vogeltje, hoor! Vergis je niet, alle parkietjes zijn erg slimme diertjes. Misschien is hun intelligentie anders dan die van mensen, maar zo op hun eigen manier halen ze streken uit waar wij allemaal wel eens versteld van staan. :D

Het groengrijze kleurtje van het neusdopje kan vele oorzaken hebben. Bijvoorbeeld gebrek aan bepaalde vitaminen (eet hij groenten en fruit?), of een kneuzing (is hij ergens tegenaan gevlogen, of heeft hij zich gestoten?). Je kunt eens een foto van het verkleurde neusdopje plaatsen.

:)

hillie

Je zegt het zelf al het is geen echte vlieger geweest.
Ja en de ene parkiet vliegt eenmaal meer dan de andere ons popje zit liever ook maar stil in de kooi als en vliegt alleen als het nodig is terwijl ons mannetje niks anders wil dan maar los vliegen.

Waarschijnlijk is jouw Bibi ook een heel rustig parkietje.

bluebird23

#4
Hallo hier een reactie.
Ik weet niet hoe ik foto's moet plaatsen maar bij deze link kan je het washuidje goed zien, als de link lukt tenminste.
Wat mij aangaat, vind ik hem er zelfverzekerd en gezond uitzien, wat vind jij picknicky? van het washuidje. Volgens mij is ie wel in de rui, gezien zijn stekeltjes.
Er zijn nog een paar fotos op mijn hyves, kijk maar even.
http://rachel-hilda.hyves.nl/album/32644756/Leuk/dP3GPAeL/fotos/613237761/0/vxub/

Kleintjes

Citaat van: bluebird23 op juni 14, 2009, 10:52:52
http://rachel-hilda.hyves.nl/album/32644756/Leuk/dP3GPAeL/fotos/613237761/0/vxub/
Ik krijg de melding dat 't profile (en dus de foto's) niet voor iedereen zichtbaar is  :(

Maar goed:
Als je parkietje niet graag vliegt, zoals Hillie ook al schreef, zou ik me nergens druk om maken. Hier vliegen ze niet veel; alleen als ze echt veel zin hebben, anders vliegen ze liever van stok naar stok in hun villa  ;).

Ik denk ook dat BiBi 'n rustig parkietje is. Als ze willen vliegen doen ze dat toch wanneer ze dit zelf willen en niet omdat wij vinden dat 't nodig is. Zolang BiBi niet te dik is is er niks aan de hand.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mars

CiteerHet lijkt of ie het te moeilijk vind.
Hij probeert het dan, maar vliegt naar de grond.

Ik denk dat kleintjes even over bovenstaande zin heen heeft gelezen. Niet graag vliegen en niet kunnen vliegen is wat anders.

Over het algemeen horen parkietjes niet naar de grond te vliegen (tenzij er iets lekker ligt). Ik vind het daarom wel zorgenlijk. Het lijkt er op dat de conditie van je parkiet niet goed genoeg is. Dat kan verschillende oorzaken hebben: te dik zijn, onvoldoende kracht in het lijfje (denk aan goed gevarieerd voedsel) of misschien wel een ziekte die langzaam energie van hem vreet. Het lijkt me dus echt goed om dit eens na te laten kijken door iemand die echt verstand heeft van vogels (een vogelarts).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Kleintjes

Excuses.. heb er inderdaad overheen gelezen  :-[ (volgens mij toch tijd voor 'n brilletje  :-[)

Verder sluit ik me dan ook aan bij Mars, normaal gesproken mogen parkeitjes niet zomaar 'crashen' tenzij er inderdaad iets lekkers of leuks op de grond ligt. Laat je ons weten hoe 't verder gaat?
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

bluebird23

Ik heb mijn hyves even zichtbaar gemaakt voor iedereen.
Kijk nog  maar even, als het goed is kan je de parkiet goed zien.
En zijn washuidje.

Piknikki

CiteerIk krijg de melding dat 't profile (en dus de foto's) niet voor iedereen zichtbaar is :(
Zo zou ie goed te zien moeten zijn: http://94.100.113.95/613200001-613250000/613237701-613237800/613237761_6_vxub.jpeg

Die neusdop hoort echt niet zo te zijn, de washuid is helemaal verhoornd. Gelukkig zijn de neusgaatjes nog wel open. Een vitaminegebrek zal 't niet zijn, want zo te horen eet BiBi een ruim scala aan verse producten. Ik heb geen idee wat het dan wel zal zijn. ???

bluebird23

Of het is zo, dat het washuidje aan het wisselen is.E n dat gaat mogelijk niet zo snel als  van veren wisselen.
Dit is dan de 2e keer,
de eerste keer was toen ie een maand of 3 ,4 was.
Ik vind hem er wel verder goed uitzien. Erg zelfverzekerd en rechtop..

Moppers

Ik vind de neusdop er niet netjes uitzien. Het is inderdaad zo dat popjes verhoorning kunnen krijgen, maar dit popje is pas 1 jaar zeg je. Verhoorning van de neusdop gebeurt eigenlijk pas op latere leeftijd.
Bij vergevorderde schurftmijt ziet de neusdop er ook vaak groenig uit. De snavel zelf is echter heel netjes, bij schurftmijt zou die ook aangetast moeten zijn. Misschien heeft Bibi dus last van een andere parasiet, kalkmijt bijvoorbeeld. Hoe zien de pootjes eruit? Zijn die mooi roze en glad?

bluebird23

Ja, eigelijk wel..pootjes zien er goed uit. Beetje droog misschien.
Het is een mannetje en hij is van 21 mei 2008

Moppers


bluebird23

Citaat van: Moppers op juni 17, 2009, 11:59:19
Heb je misschien een foto van de pootjes?
dan moet ik even wachten tot morgen want mijn man heeft een telefoon waar je foto''s mee kan maken.
Z'n pootjes zijn niet roze maar een beetje 'grauwig . beetje wit, maar niet echt wit.
waar kan ik pootjes zien van een andere parkiet?

Danielle

Ik heb een parkietje gehad, Gijsje. Zij kon in het begin ook vliegen, maar deed dit op een gegeven moment ook niet meer. Ze storte ook echt op de grond. Ik ben toen naar een vogelarts gegaan, ze is toen helemaal onderzocht. Maar ze was verder gezond en ze hebben niets kunnen vinden, volgens de va zou ze gewoon moeten kunnen vliegen. Zij was toen ook pas 1 jaar oud.

Groetjes Danielle