eier voer maken

Gestart door schildxx, juni 05, 2009, 16:24:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

schildxx

Ik las in de informatie van deze site dat je zelf ook eivoeding kan maken, mijn vraag is hoe? ;D

Wouter

http://www.parkietenplezier.tk/

rubriek parkietenplezier -> Lekkere Recepten

helemaal naar onder scrollen

(had je zelf ook kunnen vinden met de zoekfunctie op het forum)

Piknikki

CiteerBereiding:
Kook een ei, doe het eigeel in een bakje en prak het fijn.
Kruimel een stuk beschuit en doe dit bij het eigeel,
Voeg een paar druppels magere kwark toe,
en meng het geheel tot een lekkere massa.

Het kan ook zonder kwark net wat je wil en natuurlijk kan je ook nog fruit zoals bijvoorbeeld stukjes appel toevoegen
Je moet zelf een beetje kijken wat je parkiet het lekkerste vind!

Ik doe altijd een heel gekookt ei met volkoren beschuitkruimels prakken, en dit voor vier parkietjes. Heel soms doe ik er een beetje gekookte kip bij, of gehakte tuinkruiden.
Eivoer moet je niet te vaak geven. Twee keer per week is voldoende. ;)

Tegelijk met Wouter. :P

schildxx

Citaat van: Piknicky op juni 05, 2009, 16:39:32
Ik doe altijd een heel gekookt ei met volkoren beschuitkruimels prakken, en dit voor vier parkietjes. Heel soms doe ik er een beetje gekookte kip bij, of gehakte tuinkruiden.
Eivoer moet je niet te vaak geven. Twee keer per week is voldoende. ;)

Tegelijk met Wouter. :P

bedankt, dan zal ik maar wat ei geven. gekookt in water neem ik aan?

Piknikki

Ahja, een gekookt ei is meestal gekookt in water. :P

schildxx

hahahha indderdaad :P


kun jij mij een paar supervitamines pakje namen geven zodat ik die voor me parkiet dan zal halen.

Piknikki

Extra vitamines zijn niet nodig. Als je je parkietje een goed zaadmengsel geeft, en iedere dag wat verse groentjes of fruitjes, dan krijgt je parkietje alle vitamintjes binnen die hij nodig heeft. :)

schildxx

oke super makkelijk dan.




ik heb nog geen parkiet (druk bezig met aanschaf en afwachten wat de kweker te bieden heeft ze zijn nog in de groei)    maar 1keer per week kaas geven en vlees is toch goed voor ze?"

en kan ik ze bijvoorbeeld elke dag stukje banaan,appel,sla,sinaasappel,manderijnen,framboos,aardbeien etc geven?

Wouter

Citaat van: schildxx op juni 06, 2009, 13:59:50
en kan ik ze bijvoorbeeld elke dag stukje banaan,appel,sla,sinaasappel,manderijnen,framboos,aardbeien etc geven?

Je kan alle groenten en fruit behalve avocado en rabarber geven. Dit had je ook met de zoekfunctie kunnen vinden.

schildxx

Citaat van: Wouter· op juni 06, 2009, 15:17:14
Je kan alle groenten en fruit behalve avocado en rabarber geven. Dit had je ook met de zoekfunctie kunnen vinden.

dat wist ik ::)

alleen bedoel ik wat vinden ze het meest lekkers eetbare?

Wouter

Dat verschilt per parkiet... Iedere parkiet heeft zo zijn eigen karakter. Dit had je ook zeker weten kunnen vinden met de zoekfunctie ;) Kun je die voortaan misschien éérst even gebruiken? :)

schildxx

oke , oke je hebt gelijk ;D

Wouter

En kaas en vlees denk ik niet dat je dat kan geven. Zeker kaas is erg vet...

schildxx

Citaat van: Wouter· op juni 06, 2009, 18:01:13
En kaas en vlees denk ik niet dat je dat kan geven. Zeker kaas is erg vet...

maar het staat in uw aangegeven zoekmachine :D

Mars

Er zijn wel mensen die af en toe een klein stukje jonge kaas geven aan hun parkietje. Sommige parkietjes zijn er dol op!
Ook een klein stukje gekookte kip (zonder kruiden) wordt wel eens gegeven, daar ben ik zelf wat minder voor..(vind dat onnatuurlijk) maar goed.

In de eerste weken zou ik me gewoon beperken tot het aanbieden van groente, fruit en zaad. Dan kun je later wel eens kaas proberen.

Verder heeft je parkietje naast zaad, groente en fruit en eivoer (zit in het goede XtraVital zaad) ook een beetje maagkiezel en grit nodig en een mineralensteentje. Maar dat had je ook allemaal wel kunnen vinden tijdens het inlezen op de website.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

schildxx

maar ik vraag niet naar die dingen die dingen wat je zegt mars heb ik al gelezen op freak info site maar ik vraag sommige dingen voor de zeker maar goed nogmaals bedankt voor de tips ;D

schildxx


Kleintjes

Citaat van: schildxx op juni 13, 2009, 18:26:11
wat is grit?
Zoekt en gij zult vinden. Typ maar eens in bij de zoekmachine: Grit. Je krijgt dan 'n aantal hits met de uitleg over grit.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

schildxx

Citaat van: Kleintjes op juni 13, 2009, 19:17:47
Zoekt en gij zult vinden. Typ maar eens in bij de zoekmachine: Grit. Je krijgt dan 'n aantal hits met de uitleg over grit.

Groetjes en liefs van ons aan jullie


oke, bedankt alleen ik begrijp het verschil nu niet ik heb maagkiezel gekocht dat is dan toch genoeg of moet grit ook? :-[

Kleintjes

Hoihoi,

maagkiezel zijn 'ronde' steentjes, deze werken als molenstenen in de maagjes van de parkietjes (en andere vogels). Ze malen de zaadjes klein. Grit is nodig voor de calcium; dit is nodig voor de veertjes, botten en (eventueel) ei-vorming. Zelfs als je niet broedt met je parkietjes hebben ze grit nodig. Net als wij hebben dus ook parkietjes extra kalk (- calcium dus) nodig om gezond te blijven. Grit bestaat overigens uit gemalen (oester-)schelpen en (soms dan) ook kleine korrel koraal. Bij sommige gritmengels zitten kleine zwarte stukjes, dit is kool ( kool bindt giftige stoffen en laat deze uit 't lijfje verdwijnen zonder dat de vogel ziek wordt). Deze stukjes kun je er gewoon lekker in laten zitten.

Hoop dat je er wat mee kunt ^^

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

schildxx

ik heb ook zo'n zeekat ingewand gekocht in de winkel is dat hetzelfde of moet ik echt grit kopen?

en zo ja waar kan ik griet kopen?

Kleintjes

Nee, dat zeekat ingewand wat je bedoeld is Sepia, en over sepia verschillen hier de meningen nogal. Sepia is heel anders dan grit en maagkiezel.
Je kan beter 'n mineralen piksteen kopen (deze zijn roze) en bevatten alleen dingen die je parkietje nodig heeft.
Grit kun je in elke dieren winkel of dieren speciaalzaak krijgen. Is niet duur trouwens en je doet er vrij lang mee.

De voorkeur heeft dus eigenlijk 'n piksteen, omdat sepia nogal wel eens wat veel (zee)zout bevat.
Sepia is overigens 'n gedeelte van 't schil van de zeekat, dit stuk sepia (wat wij dan sepia noemen) bevindt zich in 't zachte gedeelte van de zeekat (zeg maar die 'zak' wat boven de kop zit van inktvissen). Omdat inktvissen ongewerveld zijn vormen zich (bij sommige soorten dan) harde stukken in hun lichaam als bescherming. Bij zeekatten is dit stuk hun rugschild dat zich dus in die 'zak' bevindt.

Zo, 2 vliegen in 1 klap hihihi.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

schildxx

dankjewel voor je reactie ;D,, ik heb ook zo'n mineralen blokje dus dat is volgens jouw voldoende en maag kiezel natuurlijk , toch?

Kleintjes

Op zich is dat eigenlijk voldoende, echter zou ik je wel aanraden om toch 'n bakje met grit erbij te hebben. Ikzelf gebruik ook 'n piksteen maar ook nog 'n bakje met gemengd grit + maagkiezel.
Soms durft 'n parkietje niet naar de piksteen of ze kijken er niet naar om ('t kleine piksteentje dat ik had was op dus kocht ik 'n groete nieuwe.. ze kijken er niet naar om ihihihi). Ik zie ze allemaal hier regelmatig naar 't bakje gaan voor grit en kiezeltjes, dus ik ben blij dat ik 't gemengd aanbied.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

schildxx

ik heb dit onderstaande gemaakt en het is veel ik wil nog wat bewaren kan dat of gaat het bederven of zo???

Eivoer

Bereiding:
Kook een ei, doe het eigeel in een bakje en prak het fijn.
Kruimel een stuk beschuit en doe dit bij het eigeel,
Voeg een paar druppels magere kwark toe,
en meng het geheel tot een lekkere massa.

Het kan ook zonder kwark net wat je wil en natuurlijk kan je ook nog fruit zoals bijvoorbeeld stukjes appel toevoegen
Je moet zelf een beetje kijken wat je parkiet het lekkerste vind!

Piknikki

Ik denk dat je dit een dagje in de koelkast in een afgesloten bakje kunt bewaren.
Heb je echt maar 1 ei gekookt?

En het smaakt niet slecht hoor, je kunt het gerust ook zelf opeten! :)

Kleintjes

Citaat van: Piknikki op juni 21, 2009, 19:27:14
En het smaakt niet slecht hoor, je kunt het gerust ook zelf opeten! :)
Nikki spreekt uit ervaring?  ;)

Ei-voer kun je niet al te lang bewaren ivm bederf. Ik weet niet wanneer je 't bakje / schaaltje met eivoer hebt aangeboden, maar laat ook dit niet te lang staan omdat 't met verse producten is gemaakt. Ook deze bederven natuurlijk, vooral als 't warm weer is; dan bederft alles zelfs sneller dan wanneer 't koeler is.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Pietjes

Gekookt ei mag je maximaal 2 dagen in de koelkast bewaren