Afgesplitst (Re: Me and Mellow...) Waar een wit parkietje kopen?

Gestart door schildxx, juni 04, 2009, 18:59:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

schildxx

hoe kan ik ook een wit parkietje kopen of vinden?

Mars

Gewoon informeren bij een kweker en goed dierenwinkels af zoeken.
Een wit parkietje met rode ogen heet een albino.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Nadine

Volgens mij staat er ook een witte albino pop te koop op marktplaats!  ;)

schildxx

dankjewel ;D

kunnen zij kinderen krijgen met de overige parkietjes?

Wouter

Natuurlijk kan dit. Het is geen apparte parkiet ofzo, het is gewoon een kleurslag. Wel van te voren goed inlezen he?

Piknikki

Maar nooit ino met ino laten broeden. ;)
Ino's missen namelijk pigmenten, en dat brengt ook weer afwijkingen met zich mee (bijv. nachtblindheid).

schildxx

Citaat van: Piknicky op juni 06, 2009, 17:54:38
Maar nooit ino met ino laten broeden. ;)
Ino's missen namelijk pigmenten, en dat brengt ook weer afwijkingen met zich mee (bijv. nachtblindheid).

dankjewel,, weer wat geleert! ;D

ps: maar hoe blijft dan dat soort bestaan? als mensen dan niet met het zelfde zouden kweken?

Mars

Dat is een genetisch ding, maar ook voor een blauwe parkiet heb je niet blauwe ouders nodig. ;)
Als je een popje hebt die ino is of een man die een van beide ouders heeft die albino is geweest, dan krijg je kleintjes die albino of lutino zijn (kun je krijgen).
Als je twee albino's kleintjes laat krijgen kunnen ze last van blindheid krijgen en minder sterk zijn. Ook bij lutino's werkt dat zo.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

schildxx

Citaat van: Mars op juni 06, 2009, 18:07:30
Dat is een genetisch ding, maar ook voor een blauwe parkiet heb je niet blauwe ouders nodig. ;)
Als je een popje hebt die ino is of een man die een van beide ouders heeft die albino is geweest, dan krijg je kleintjes die albino of lutino zijn (kun je krijgen).
Als je twee albino's kleintjes laat krijgen kunnen ze last van blindheid krijgen en minder sterk zijn. Ook bij lutino's werkt dat zo.

oke dankjewel. ;)

Wouter

dat is redelijk ingewikkeld. Een parkietenman kan namelijk ook nog een verborgen ino-gen hebben.

het heeft allemaal te maken met chromosomen;

Man heeft XX pop heeft XY
inogen erft X-chromosomaal over en zit dus alleen op de X en niet op de Y.
We noemen voor het gemak de X-chromosoom met inogen Xi.
Als een mannetje dan bijvoorbeeld XXi heeft. Heeft hij dus 1 chromosoom mét het inogen en 1 chromosoom zonder. Hierbij komt het chromosoom dan niet tot uiting.

Een popje heeft maar 1 X-chromosoom en dus ook maar 1 inogen nodig om tot uiting te komen.
Dus een pop: XY
Man: XX
Inopop: XiY
Inoman: XiXi
Man met verborgen inogen: XXi

Als je parkieten laat paren geven ze maar 1 van de 2 geslachtschromosomen af.

Dus bij twee "normale" parkieten ziet het er zo uit:
Man: XX Pop: XY
Man geeft altijd X af. Pop bepaalt het geslacht van het kind omdat zij 2 chromosomen af kan geven.
Dus je hebt sowieso al een X. Als de pop een Y afgeeft wordt het kind een pop. Als de pop een X afgeeft wordt het kind een man.

Bij een inopop ziet het er dan zo uit:
Man: XX Pop: XiY
Man geeft X af. Als de pop haar Xi afgeeft, wordt het kind een man met een verborgen inogen. Als de pop een Y weggeeft wordt het een normale pop. Dus de kindjes kunnen dan geen ino worden.

Maar de man kan ook nog een verborgen inogen hebben.

Dan ziet het er als volgt uit:
Man: XXi Pop: XiY
Man geeft X óf Xi af. Als de pop haar Xi uitgeeft en de man zijn Xi heb je dus een inoman. Als de man Xi afgeeft en de pop Y heb je een inopop.

Het kan ook nog zijn dat je een man met een verborgen inogen hebt, en een "normale" pop.
Als je dan een inokleintje hebt weet je zeker dat dit een popje is;
Man:XXi pop: XY
De man geeft Xi af. Om een pop te krijgen moet de pop de Y afgeven. Dan krijg je bij het kindje dus de combinatie XiY. Dus een inopop zonder ino-ouders.

Dit betekent níet dat als het geen ino is, het een man is. De man kan ook nog X afgeven.

Hopelijk heb ik zo voldoende duidelijk gemaakt :P

schildxx

jah het is zeer verwarrend en moeilijk maar ja ik ben daar nog lang niet aan toen.

alleen voor de wetenschap maar ik begrijp het wel maar stel de ouder geven de zelfde uit dus zeg maar er komt een normaale kind ,en die kind als hij/zij groot is kindjes maakt met eigen familie kan dat dan niet worden gereeft en fouten tussen voor komen?

Mars

Een ino-gen kan heel lang in de familie blijven bij mannen, zonder dat je het ziet. Het kan dus zijn dat een mannelijk parkietje een overgroot-opa of oma had die ino was en dat dat verborgen ino-gen steeds bij de mannen doorgeërfd is. Dus dan kan het zijn dat er zomaar 'ineens' een ino'tje geboren wordt (een popje).
Zonder dus dat de ouders of grootouders ino zijn, kan er wel een ino geboren worden!

Is dat antwoord op je vraag?

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

schildxx

zo iets ook, maar komt er geen probleem als families met elkaar kindjes maken?

komen dan veel blinden? voorbeeldje maar.

Piknikki

Ja, dat heet incest. Daarom moet je aan elkaar verwante parkietjes (= uit dezelfde familie) ook niet met elkaar laten broeden. Op den duur kunnen er dan misvormingen optreden, maar zelfs als het één keer gebeurd, heeft het al gevolgen voor de gezondheid van het baby parkietje.

Dus alleen gezonde, onverwante parkietjes kun je met elkaar laten broeden. ;)

schildxx

oke,

maar heb u geen ervaring met de dieren dat het wel gelukt was en zonder handicap of zo?

angels-birds

Niet verkeerd bedoelt, maar jij neemt toch ook geen kinderen met je broer/zus of met iemand anders die aanverwand is?? Je zal aan de buitenkant misschien niks zien, maar het gaat om de genen die ze over erven van elkaar en daar kan het mis lopen, vandaar dat het afgeraden wordt om aanverwanten met elkaar te kruisen.

Audrey

Ik heb hier op het forum al enkele keren stukjes gelezen over erfelijkheid, maar het valt me nu pas op dat bij parkieten de popjes het geslacht bepalen, en niet de mannetjes. Het is wel een andere diersoort, maar ik ging er onbewust zo'n beetje van uit dat het bij alle soorten wel de man zou zijn. :p

Mars

@ audrey.
Ja, dat klopt. Daar kijk je eerst even raar naar omdat het bij mensen de man is die 'verantwoordelijk' is voor het geslacht.

@schild
Ook al zie je aan de buitenkant soms niets, parkietjes van inteelt (dus ontstaan uit familie) zijn zwakker dan andere parkietjes: ze zijn daardoor eerder vatbaar voor ziektes, bacterien en bijvoorbeeld afwijkingen aan hart en nieren. Dus dat moet je nooit doen!
Net zoals al eerder gezegd ook jij zou geen kinderen met je broer of zus willen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Wouter

Citaat van: Audrey op juni 07, 2009, 14:47:03
Ik heb hier op het forum al enkele keren stukjes gelezen over erfelijkheid, maar het valt me nu pas op dat bij parkieten de popjes het geslacht bepalen, en niet de mannetjes. Het is wel een andere diersoort, maar ik ging er onbewust zo'n beetje van uit dat het bij alle soorten wel de man zou zijn. :p

Klopt, dit is zo bij alle vogels in tegenstelling tot zoogdieren.

Moppers

Citeermaar komt er geen probleem als families met elkaar kindjes maken?

Daar komen zeker weten wel problemen van. Bij vogels, mensen, zoogdieren, vissen, planten. Inteelt is iets wat je moet proberen te voorkomen, geen twee parkieten die familie zijn dus niet de gelegenheid om te gaan broeden.

CiteerJa, dat heet incest
Incest is iets wat alleen mensen doen. Dat is het bewust seksueel contact hebben met een familielid, terwijl een van de twee partijen het niet wil.

Wouter

Citaat van: Moppers op juni 08, 2009, 14:37:58
Incest is iets wat alleen mensen doen. Dat is het bewust seksueel contact hebben met een familielid, terwijl een van de twee partijen het niet wil.

Ik denk dat Nikki hier inteelt bedoelde ;)

Citaat van: schildxx op juni 06, 2009, 20:21:40
maar heb u geen ervaring met de dieren dat het wel gelukt was en zonder handicap of zo?

Het gaat erom dat de kans bestáát dat er gehandicapte kindjes ontstaan en dit risico mag je niet nemen.