Nieuwkomer ideen ter review.

Gestart door Olaf, juni 01, 2009, 16:33:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Olaf

Hallo allemaal,

Ik zal beginnen met mezelf even kort voor te stellen.
Mijn naam is Olaf en ik woon samen met mijn vriendin en twee kinderen in Sas van Gent (zeeland)
Wij zijn serieus aan het denken om een voliere te bouwen in onze achtertuin. Na wat bezoekjes aan wat winkels (en in het verleden ook wel enkele dierentuinen) zijn we eigenlijk tot de conclusie gekomen dat grasparkieten en valkparkieten wel onze voorkeur hebben.
De voliere die momenteel enkel nog op papier bestaat is ca 3.7 meter lang (incl. nachthok van 90cm), 1.1 meter breed en is minimaal 2,2 meter hoog (maximaal 2,4 meter) er komt een sluis in te zitten (voor de je weet maar nooit)
Graag zou ik aan jullie willen vragen wat jullie er tot nu toe van vinden en wat een leuke bezetting zou kunnen zijn. We willen dus een valkparkieten en grasparkieten en als de verzorging hiervan geen problemen meer oplevert (het lijkt me toch weer even wennen) dan kan er misschien nog wel wat anders bij??

ik hoor graag van jullie.


Olaf

Mars

Hallo Olaf,

Welkom.
Valkparkieten en grasparkieten vormen een goede combinatie, tenminste als er voldoende ruimte is. Probeer als je vogels koopt er ook rekening mee te houden dat je waarschijnlijk gaat kweken (tenminste, dat neem ik aan) en dat er dan ineens heel veel vogels kunnen zijn. Ik zou dus niet met al te veel koppels tegelijk beginnen. Als je ze koopt, zorg dan ook dat je vogels bij verschillende kwekers weg haalt. Denk ook na hoe je het met jongen en inteelt ed doet (voorkomen van dus).

Een sluis is een goed idee, zorg ook voor een overdekt gedeelte (en iets tegen de wind) en een nachthok tegen strenge vorst. Een nacht hok wordt over het algemeen niet veel gebruikt, maar is wel belangrijk voor als het echt hard vriest.

Succes!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Olaf

Dank voorde reactie,

Het is het kweken wat me eigenlijk op dit moment de grootste zorgen baart. Zeker in het begin (lees zeker het eerste jaar) wil ik eigenlijk niet. Ik ben alleen bang dat in zo'n voliere de natuur toch zijn/haar gang gaat en dat het dus een moeilijk iets wordt om te voorkomen.Zijn hier methoden voor? Nu ga ik er vanuit dat valkparkieten in een voliere het best per koppel gehouden kan worden maar is dat ook werkelijk zo. Bij grasparkieten lijkt het me helemaal onbegonnen werk om niet tot kweek over te gaan. Dat er ook rekening gehouden moet worden met inteelt is nieuw voor me dus daar heb ik zeker nog wat informatie over in te winnen (dank daar voor)

De voliere wordt volledig overdekt. Hoeveel (of hoe weinig) koppels gaan er zonder problemen in het formaat wat ik aangeef?

Alle tips / suggesties blijven uiteraard meer dan welkom.

Olaf

Mars

Zolang je geen broedgelegenheid geeft, zal het meevallen met eitjes. Het kan natuurlijk altijd een keertje gebeuren zonder blok... maar daar zou ik niet van uit gaan. En zijn ook mensen die helemaal niet kweken in hun voliere en bijvoorbeeld af en toe een koppeltje mee naar binnen nemen om te broeden. Je kunt dus ook kiezen nooit broedgelegenheid te bieden (maar ik denk dat het snel gaat kriebelen).

Meestal plaats je jonge vogels in een voliere, dus dan kun je het eerste jaar sowieso beter geen blokken ophangen. Dan zijn je vogeltjes nog te jong.

Verder moet je er voor zorgen dat je niet meer popjes hebt dan mannen. En het liefste zorg je voor een evenredige verdeling: evenveel mannen als vrouwen. Hier in huis zie ik dat ook een te veel aan mannen voor problemen kan zorgen, maar de regel is in ieder geval: nooit meer vrouwen dan mannen.

Zelf zou ik in jouw geval kiezen voor 2 of 3 koppels grasparkietjes en 1 of 2 koppels valkjes. Je kunt dus gewoon losse vogels kopen, koppeltjes vormen ze zelf wel. Het achterliggende idee is dat er dan vanzelf als je wel kleintjes wilt, een paar vogeltjes blijven en de voliere dus wat op de groei is. Maar er zullen vast mensen zijn die vinden dat ik dat erg voorzichtig aan zou pakken.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..