mannelijke parkiet zijn neusdop verkleurt?

Gestart door ingmarenaukje, mei 28, 2009, 22:14:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ingmarenaukje

Hallo wijze forumleden,

hopelijk kunnen jullie ons helpen. Wij hebben een parkiet, een mannetje al 3 jaar. Hij heeft altijd een mooie blauwe neusdop gehad. Alleen is die neusdop in 2 weken tijd verkleurt naar een beige kleur. Echt zo bizar, in mijn beleving althans, maar nu weet ik ook niet zoveel van vogels.

Hij maakt ook geen zieke indruk verder, speelt, knuffelt en brabbelt erop los, dus ik ben het door google gaan halen, maar zonder resultaat. Verder is de parkiet erg klein van stuk. Wil graag op de rug bij zijn metgezel de vrouwelijke parkiet, maar wordt wel telkens afgewezen. Toch ben ik bang dat er iets niet in orde is. Of is het eigenlijk een erg oud parkietje wat ik gekocht heb? Ik was benieuwd of jullie er misschien wel eens van gehoord hebben?

Want als jullie het niet weten ..... dan moet ik misschien een mooie dragqueen naam bedenken voor ' em :)

groetjes,

aukje en ingmar

Caradow

Heb je een foto van de neusdop, bij daglicht, zonder flits?

ingmarenaukje

Hallo Caradow,

Ik zal morgen er gelijk een proberen te maken, maar had er dus nog geen genomen... maar komt eraan a.s.a.p!

toch bedankt voor de reactie  ;D


Elbie

Hallo,

Mijn parkiet heeft hetzelfde probleem. Ooit was de neusdop mooi blauw en nu opeens is het een rare kleur (zie foto).
Is er iets mis?

Alvast bedankt voor het antwoord!!
groeten

[verwijderd door de beheerder]

robby

volgens mij heb jij gewoon een popje waarvan de neusdop gewoon wat
later op kleur is gekomen

Elbie

hmmm ik weet het niet
hij is al een jaar of 4 en hieronder zie je een foto van een paar maanden geleden

[verwijderd door de beheerder]

Bas

de blauwe is een manneke, de gele een pop

Mars

Bas, even het hele topic lezen?  ;)

Ja, de tweede foto lijkt het me een 100% man en de eerste lijkt het echt een pop. Heb je misschien nog een foto die wat minder korrelig is, waarbij we de dop goed kunnen zien zoals hij nu is?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Bas

srry moppers je hebt gelijk, ging ook op de laatste foto af eigenlijk.....

even een kleine tip ;) verklein de foto even iets, dan is ie minder korrelig ;)

Elbie

op deze foto van zojuist kan je het heel goed zien


[verwijderd door de beheerder]

Mars

@ Elbie... een groot mysterie als je het mij vraagt.
Er lijkt me zo niets mis met de dop en ik zie twee geslachten ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

NickyRose

Klopt het is een man, het verkleuren van de neusdop kan duiden op een tumor.

Dit heb ik van een dierenarts assistente;
Ook zie je bij mannetjes die last hebben van tumoren dat de dop verkleurd van blauw naar bruin. Hier in Dld. zeiden ze vroeger dan grasjes van man naar pop konden veranderen maar later bleek dus dat de hormoonveranderingen die bij een tumor plaats vinden voor de kleurveranderingen zorgen. Vaak merk je het pas als de tumor groot is. Dus valt alleen de kleurverandering op.

:(

Elbie

jeetje zeg
wat nu?? niks aan te doen zeker?  :o
wat moet ik zonder Bleeblow :(

NickyRose

De tumor zie je pas echt als ie al te groot is, nu dus nog niet, dat betekent dat hij klein is en mss te verwijderen. Maar daarvoor zal je toch echt naar een echte vogelarts moeten gaan en zal een hoop geld kosten...
Dat is voor iedereen een persoonlijke beslissing. Ook kunnen ze er best nog wel oud mee worden. Wat je gewoon in de gaten moet houden is wanneer hij er echt last van krijgt en hem dan niet te lang laat pijn lijden.
Geen leuk onderwerp, had liever iets anders vertelt...

Elbie

bedankt voor je antwoord hoor!
ik hoop alleen nog wel stiekem dat het misschien toch onschuldig is...
dus als iemand hier ervaring mee heeft, hoor ik het graag!

Elbie

bij een ander soortgelijk topic heb ik dit antwoord gevonden:

Dit kan inderdaad op een vitaminen tekort wijzen maar het kunnen ook de hormonen zijn.
Bij oudere mannetjes kan het gebeuren dat de neusdop door de hormonen veranderd naar bruin later wordt dit weer blauw


Dus ik wacht even af of de dop misschien weer blauw wordt over een tijdje en zal het dan op dit forum zetten.

NickyRose

Ja, ik hoop met je mee, alleen door ervaringen te delen leren we ervan.  ;)

Caradow

in het verleden was hier een lid, waarvan een parkietje overleed en waarop ze sectie heeft laten verrichten. Dit parkietje bleek zowel mannelijk als vrouwelijke kenmerken te bezitten en dus eigenlijk van een dubbel geslacht te zijn, ook wel hermafrodiet genaamd.

Dat zou dus ook nog een optie kunnen zijn...

Mocht het hier om een tumor gaan, dan is het niet gezegt dat dit gelijk kwaadaardig is.

Elbie

goed nieuws!!

Ik heb hem de afgelopen dagen veel paprika gegeven (bevat veel vitamine C) en de neusdop is weer helder blauw  ;D


Elbie

helaas.... sinds een paar maanden is de dop weer bruin
ik begrijp er niks van
ik probeer het maar weer op te lossen met extra vitaminen

lovesbudgies

Wat krijgt hij allemaal te eten? Er zou ergens een tekort moeten zijn....

Elbie

Hij krijgt luxe zaad en goedkoop zaad door elkaar.
En soms een stukje groente of fruit; paprika, komkommer, appel.

Nu spuit ik vitaminespray over het zaad.




lovesbudgies

Misschien is het een optie hem over te zetten op pellets, zo weet je zeker dat hij genoeg vitaminen binnenkrijgt in
de juist dosering.
Het risico met vitaminenspray's e.d. is dat je teveel van bepaalde vitaminen geeft en zo een vergiftiging in de hand
werkt.

Mijn parkietje heeft het ook een beetje, zijn weerstand is laag en zo komt hij aan een vitamine A gebrek(je). Dit
veroorzaakt de verkleuring. Vandaar dat ik hem een goede kwaliteit pellets geef, en daarnaast groenten en fruit
met een hoge dosering aan vitamine A. Het handige is dat je niet kan overdoseren met vitamine A in groenten en fruit,
je hebt dus géén kans op vergiftiging.
Bij hem helpt dit heel goed.

Groenten en fruit met een hoge dosering aan vitamine A:
-Spinazie bladeren
-Broccoli
-Abrikoos
-Wortelen (!)
-Nectarine
-Mango
-Peterselie
-Perzik

Appels bijvoorbeeld hebben maar zo weinig vitamine A dat het geen zoden aan de dijk zet. Een paar dagen alleen maar
deze groenten en fruit naast de pellets hebben bij mijn parkiet een groot effect. Als het goed gaat dan krijgt hij
daarnaast ook groenvoer met een lage dosering aan vitamine A.

lovesbudgies

Ik zit even te prakkiseren (ja dat is echt een woord! :P), vitamine A kun je naast pellets niet geven, ook niet aan een parkiet
met een vitamine A gebrek. Ik geef groenten en fruit met veel vitamine A en dat helpt, maar als ik even iets anders geef dan zijn
we weer terug bij af...

Betacaroteen is een pro vitamine en kun je als zodanig wel verstrekken zonder gevaar voor vergiftiging, dus ik zat te denken,
zou het handig zijn voor parkieten met een vitamine A gebrek om eivoer voor rode kanaries te geven? Met betacaroteen dus?
Of misschien pure betacaroteen?  http://www.birdshopping.nl/index1.html (naar voedingssuplementen en dan naar beneden scrollen)

(Ik kan natuurlijk ook gewoon wortelen geven maar dat lusten ze hier niet.)