jonge parkietjes pikken/bijten elkaar

Gestart door Mir, mei 27, 2009, 09:53:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mir

Hoi,

Ik heb afgelopen maandag twee jonge parkietjes (6 weken oud) bij een kweker gehaald (het zouden een mannetje en een vrouwtje moeten zijn); ze zijn niet uit hetzelfde nest. Ze maken steeds meer ruzie samen: pikken in elkaars pootjes, vliegen tegen elkaar aan, waar de een zit komt de ander en die moet dan weg en dan pikken ze naar elkaar. Ten opzichte van gisteren maken ze vandaag meer ruzie. Is dit normaal gedrag (kijken wie de baas is) of gaat er toch iets fout? Het lijkt me dat ze genoeg plek moeten hebben om elkaar te ontwijken (kooi Montana Memphis II) in plaats van iedere keer die confrontaties op te moeten zoeken...

Verder hebben ze hun voer en water nog niet gevonden in de bakjes. Ik heb wel wat voer op de bodem gestrooid, maar vraag me af hoeveel ik daar moet strooien (genoeg voor 2 parkieten voor een hele dag of toch minder?) Het is uiteraard niet de bedoeling dat ze op de bodem blijven eten...

En de laatste vraag: een van de twee parkietjes heeft meer moeite met z'n evenwicht houden. De pootjes zijn krommer (licht gebogen als z'n pootje op de grond staat) en de nageltjes niet recht naar voor zoals bij de andere en  ze zet haar pootjes verder uit elkaar (zit breder dus qua pootjes (niet bol)  dan de andere. Is dit "erg" ?

Bedankt alvast voor jullie adviezen!

Groetjes, Mir

Mars

Hallo Mir,

Dat gekibbel en heen en weer gevlieg is geen probleem. Dat is toch wel een beetje jonge parkietjes eigen, het liefste zitten ze natuurlijk daar waar de ander zit.
Leg ook gerust wat meer zaad op de bodem (ik zou het persoonlijk op een schoteltje leggen , is gemakkelijker te verschonen/maakt minder troep). Na een paar dagen goed eten gaan ze wel wat meer op onderzoek uit en kun je het alsnog eens weglaten. Eerst is het belangrijk dat ze goed eten. De verhuizing levert nogal wat stress op en dan moeten ze wel goed eten.

Je omschrijving is een beetje moeilijk te volgen. Wel hoort een jong parkietje geen last van het evenwicht te hebben, waarschijnlijk zit het ook wat dieper op de pootjes (dus meer met het buikje naar de stok?). Hoe oud is het kleintje? Als ze nog maar net uitgevlogen zijn kunnen ze wat evenwichtsproblemen hebben en zitten ze nog niet mooi rechtop, maar dan is het ook te vroeg om ze bij de ouders weg te halen. Verder lijkt het op ziekte te wijzen. Maar ik weet dus niet goed of ik je omschrijving goed begrijp.

Misschien kun je een foto plaatsen ter verduidelijking?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Citaat van: Mir op mei 27, 2009, 09:53:43
......
En de laatste vraag: een van de twee parkietjes heeft meer moeite met z'n evenwicht houden. De pootjes zijn krommer (licht gebogen als z'n pootje op de grond staat) en de nageltjes niet recht naar voor zoals bij de andere en ze zet haar pootjes verder uit elkaar (zit breder dus qua pootjes (niet bol) dan de andere. Is dit "erg" ?

Lichte vorm van spreidpootjes misschien?
http://www.parkietenfreak.nl/z-spreidpoten.php


Mir

Hoi,

Bedankt voor de info. Het ziet er best eng uit zo, als ze ruzie maken samen. Over het kleintje dat zo raar zit. Ze lijkt niet ziek te zitten (ze zit dus echt niet bol en doet gewoon). Ze verliest alleen vaker haar evenwicht bijv: als ze aan komt vliegen heeft ze moeite om op d'r stokje te komen en soms verliest ze haar evenwicht als ze haar veren poetst. Ze zou op 12 april geboren en vorige week maandag uitgevlogen zijn. M'n andere vogeltje zou vorige woensdag pas uitgevlogen zijn, maar die heeft deze problemen dus niet. Hierbij dus ook een fotootje van haar pootje (ze zien er allebei gelijk uit). Ik heb helaas (nog) geen foto kunnen maken van het "breder" zitten, maar jij omschrijft het wel goed: meer met de buik tegen de stok, dus wellicht komt dat omdat ze zo jong is?!

Alvast bedankt weer voor de reacties!

Groetjes, Mir



[verwijderd door de beheerder]

Ingrid

De pootjes zijn vergroeid en daardoor kan jouw parkietje zich niet goed met haar pootjes vastklemmen om de stok. Dit geeft als gevolg de evenwichtstoornissen denk ik. Door geen goede grip kan het geen goed evenwicht bewaren.
Bij parkietjes horen de voorteentjes in één lijn naar voren te staan en de achterteentjes in één lijn naar achteren. Op de foto is te zien dat dat niet het geval is bij jouw parkietje: de binnenste voor- en achterteen wijzen naar elkaar toe.
Of er nog wat aan te doen is weet ik niet.

Mir

Hoi Ingrid,

Bedankt voor je reactie, ik was al bang dat het niet helemaal goed was. Heb je enig idee wat voor gevolgen die vergroeing heeft? Zal ze bijv. op haar stok kunnen blijven zitten als ze groter (zwaarder?) wordt? Beinvloed dit haar karakter denk je? Ze probeert wel gewoon alles en bijt stevig van zich af naar Peppi (de andere parkiet) toe, maar zal dat wel goed gaan tussen die twee?

Mir

En hoe gaat het verder met de nageltjes? Aan de achterteentjes zijn de nageltjes omgebogen en groeien dus de verkeerde kant op, deze nageltjes doet Kokki dus ook niet om de stok klemmen...
Wat moet ik daar nou mee? Ik heb in ieder geval ook al gemaild naar de kweker, kijken wat hij zegt...

Mars

Ik zou persoonlijk eens een vogelarts raadplegen.
Misschien kan het toch nog bijgesteld worden? Het vogeltje is zo jong nog, het zou mooi zijn als er toch nog iets aan gedaan kan worden.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

mozart

#8
Is het aan beide pootjes?
Ik heb hier een parkietje (Nelie, van manke nelis ;)) die al vanuit het nest een misvormd pootje heeft.
Ze heeft al haar teentjes als een klompje bij elkaar en kan met dat pootje niet om de stok pakken. Ze redt zich echter zeer goed!
Wel moet ik de nagels in de gaten houden omdat die doorgroeien en als ik die niet knip groeien ze in haar teentjes.

Zal proberen een duidelijke foto er bij te doen.
(Ik weet dat ze er niet uit ziet, het is een scharminkeltje, niet goed in de veren, maar dat hoort bij haar helaas)

Als er nog wat aan te doen is zou het mooi zijn, maar zo niet dan hoop ik dat ze zich ook zo red!


[verwijderd door de beheerder]