Gedrag oude parkiet

Gestart door Hiro, mei 26, 2009, 00:07:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hiro

Hallo,

Ik heb een grasparkiet die nu ongeveer 8/9 jaar oud is. Gelukkig nog kerngezond en speels  :D Aangezien ik mijn parkiet al best lang heb ken ik haar gedrag best goed, maar 2 dingen snap ik niet zo heel goed.

1. Nu Smokie een paar weken in de rui is, gedraagt ze zich af en toe raar. Als ik haar aandacht geef (vooral in de avond als de tv bijvoorbeeld aanstaat) begint ze heel hard te "schreeuwen". Het is duidelijk geen boos-achtig schreeuwen, maar eerder alsof ze wat wilt. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat ze dan wilt, misschien dat jullie het weten? Ze doet dit overigens alleen tegenover mij.

2. Smokie "praat" al best lang tegen haar spiegel. Is dit normaal gedrag? Ze opent en sluit telkens haar snavel dan, maar ze maakt verder geen geluid. Wanneer ze dit doet wilt ze liever niet gestoord worden, als ik haar toch stoor is ze heel eventjes boos maar daarna weer speels.

Hoop dat jullie antwoord kunnen geven  ;)


Mars

Hallo Hiro,

Parkietjes kunnen in de rui een beetje 'nukkig' zijn. Wat feller reageren, even geen zin hebben in spelen, of juist heeeel graag aandacht willen van hun baasje. Verder niets om je zorgen over te maken, als het maar tijdens de rui gebeurt.

Het tweede... je parkietje probeert waarschijnlijk zaadjes op te geven aan haar vriendinnetje. Het openen van het snaveltje lijkt mij daarvoor een verklaring. Dat jij dan niet echt gewenst bent op dat moment is omdat ze haar spiegelvriendinnetje graag voor zich alleen wil houden. Ze ziet daar namelijk een echt vriendinnetje in en die is natuurlijk alleen voor haar!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..