Kropontsteking

Gestart door merlinnn, mei 25, 2009, 11:24:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

merlinnn

Hallo,
Gisteren heeft de dierenarts mijn parkietje Cookie een spuitje moeten geven omdat hij kropontsteking had.  :(
Hij was nog maar ongeveer 5 weken oud en had daardoor nog geen goeie weerstand etc.
Ik vind het echt heel erg, ik was al zo gehecht aan hem, zelfs na dat kleine maandje dat ik hem in huis had.
Toch denk ik er aan om over een tijd weer een parkietje te nemen, daarom heb ik de volgende vragen:
Is kropontsteking te voorkomen, zo ja hoe?
Is kropontsteking besmettelijk? (zou ik bijv. de hele kooi moeten schoonmaken of is alleen vervanging van schelpenzand etc. voldoende?)
Is kropontsteking iets waar een parkietje aanleg voor heeft of is het gewoon iets wat elke parkiet kan overkomen?
Alvast heel erg bedankt!

Groetjes

Mars

He, wat vervelend? Wat hebben jullie verder voor behandeling geprobeerd?
Kropontsteking is niet besmettelijk, maar als er een vogeltje dood gaat, moet je altijd de kooi goed schoonmaken.

Gaf je hem met de hand voeding, aangezien je schrijft dat het vogeltje VIJF weken oud is en je het al 4 weken hebt? Aangezien je vraagt om tips is het voor ons belangrijk te weten of het vogeltje zelf at of dat jij het met de hand voedde.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

merlinnn

#2
Ik heb niet echt een behandeling kunnen gebruiken, het ging zo snel. Vrijdag was hij al heel moe, maar daar zag ik niks ernstigs in. Zaterdags begon hij met slijm spugen, later hield dat op. Toen was het zondag echt ernstig, hij zat de hele tijd te kokhalzen en slijm te spugen. Toen heb ik de dierenarts opgebeld en heb hem de symptomen verteld, hij zei tegen mij dat Cookie waarschijnlijk grof zaad vast had zitten en dat ik de slokdarm moest maseren. Ook kon zijn maag van slag zijn. Hij zei me niks over kropontsteking. Toen heb ik later op de dag een andere dierenarts gebeld en daar ben ik heen geweest. Deze heeft mij toen verteld dat hij alleen maar zou lijden en dat een anti biotica kuur ook geen zin meer had, omdat hij gewoon nog zo jong was. Toen heb ik toestemming gegeven voor een spuitje.

Hij was net uit de blokken toen ik hem ophaalde en toen kon hij al gewoon zelf eten en drinken. Al zag ik hem nooit drinken, hij moet het natuurlijk hebben gedaan, maar ik zag het nooit.

Mars

Ok, prima.
Dan is hij wel wat ouder dan 5 weken. (kropontsteking bij handopfok heeft andere tips dan gewone kropontsteking).

Kropontsteking is een soort verzuring in de krop. Dat kan gebeuren door veel zoetigheid (denk aan snoepstokken), eten dat niet voor je parkietje geschikt is of bijvoorbeeld groente en fruitresten die niet vers waren. Dat gaat dan gisten in de krop en dan komt de krop als het ware vast te zitten (wordt hard). Ook een slechte hygiene wordt genoemd als oorzaak van kropontsteking, maar dat lijkt me sterk als je hem nog niet zo lang hebt. Maar ik noem het toch maar even.

Wat je in ieder geval kunt doen:
- niet te veel zoetigheid geven, dus geen snoepstokken en snoepzaad,
- zorgen dat groente en fruit vers is, het weghalen als je het zelf ook niet meer zou eten en ook de bodem goed controleren,
- de bodembedekker regelmatig verschonen,
- het water aanzuren met appelazijn 5ml per halve liter. Dat zorgt er voor dat bacterien en schimmels minder gemakkelijk overleven in de krop.

Verder... tja... kun je gewoon pech hebben.
Wat is er gebeurt om het eerst te behandelen? Of was je parkietje al zo ver heen dat behandeling te laat was?

Nogmaals sterkte in ieder geval. ook al was het parkietje maar kort bij je, je gaat je toch aan hem hechten.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

merlinnn

Het was al te laat voor hem, de dierenarts vertelde me dat dat cookie zo jong was op dit moment sterk in z'n nadeel werkte, hij was niet sterk genoeg en al veel te erg verzwakt doordat hij niks wou eten en drinken. De kans dat antibiotica zou helpen was erg klein.

Bedoel je met snoepstokken die wat je in de kooi kunt hangen van bijv. vitacraft?
Die heb ik namelijk wel gekocht maar zag er geen kwaad in omdat deze speciaal voor parkieten zijn.
Ik heb ze met eivoer (die hing in de kooi) en ik heb ook nog met fruit en honing in de kelder staan.

Audrey

Af en toe eens een snoepstok kan wel als tractatie, maar zeker niet voortdurend. In het begin gaf ik ze ook veel aan Croky, maar toen ik hoorde dat ze niet goed zijn geef ik ze veel minder. En als ik er nu eentje geef, dan gaat hij die zeker niet zoals vroeger onmiddellijk leegeten (lees: slopen en dan stukjes van de bodem eten  :P)
Je kunt bijvoorbeeld om de twee weken de stok een uurtje in de kooi hangen, en dan weer weghalen?