overgang pellets wanneer

Gestart door margriet, mei 24, 2009, 12:45:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

margriet

Hallo,
Sonds kort heb ik een nieuw diertje weer Binky en hij doet het geweldig :) en na 6 weken stilte is het een weldaad. :D
Nu wil ik overgaan op pellets, weet dat dat geleidelijk moet, maar over een week of 7 komt er nog een diertje en wat is dan verstandig. Van Diana heb ik wat voer mee gekregen ga ik nu met Binky overstappen hoe doe ik het dan met het 2e diertje. Twee aparte voerbakjes met 1 gevuld met pellets en de andere niet zal niet werken denk ik

In de kooi hangen 4 bakjes en nu heb ik er nog maar 2 gevuld maar Binky gaat ook met z'n koppie in de andere kan ik daar ook iest in doen.

groetjes Margriet

Caradow

Je kunt gelijk een poging wagen om over te stappen, ook met het vogeltje wat je over een paar weken krijgt. Zeker als Binky het dan al goed eet, is de kans groot dat de nieuweling ook makkelijk over gaat. De nieuweling kun je da apart van Binky eventueel wat zaadjes geven de eerste dagen.

Zorg wel altijd wanneer je overstapt dat je de tijd hebt om ze goed te observeren, ze dagelijks wegen en ontlasting goed observeren.

margriet

Moet ik dan het nieuwe diertje wat uit m'n hand wat zaadjes geven anders heb je er geen goed oog op.
Wegen hoe kan je dat het beste doen een parkietje blijft natuurlijk niet zo makkelijk stil zitten op een weegschaal.

Ook nog even over de 2 lege bakjes wat kan ik daar in doen. Nu heb ik dus in 1 gewoon eten en de andere wat mineraal voeding en grit.

Mars

Je kunt het grit enzo wel wat over de bodembedekker spreiden, dan zul je zien dat Binky daar wel wat gaat scharrelen.

Verder kun je dan in alle bakjes wat pellets doen. Evt. maal je een beetje fijn in 1 van de bakjes.
Je kunt dan 's morgens en 's avonds een beetje zaad uit je hand laten eten, terwijl je hem over zet.

Het wegen kun je goed doen door het weegschaaltje bijvoorbeeld op de kooi te zetten en daar een schaaltje met een stukje trosgierst op te leggen. Weegschaaltje op nul en dan afwachten tot je parkietje er op zit. Tenminste, dit is een manier als ze redelijk tam zijn. En anders zou je een hoge schaal of maatbeker kunnen gebruiken om hem even in te plaatsen.

Naast het gewicht (bij verlies van meer dan 10% gewicht goed bij laten eten) is het gedrag ook een belangrijke manier om je vogeltje in de gaten te houden. Zolang hij druk is gaat het prima (vaak druk zoeken naar eten), wordt hij rustig, dan zul je wel wat te eten bij moeten gaan geven. Maar over het algemeen volstaat een klein beetje zaad voor het slapen gaan en evt een beetje 's ochtends.

Succes!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

margriet

Hallo Mars,
Wat bedoel je met overzetten en dat dat alleen bij het nieuwe diertje. Heb wel inderdaad gelezen dat het in het begin verstandig is om 1 x per dag, 's avonds, wat zaad te geven. Het schijnt ook lekker te zijn,een soort tractatie, om het blijvend af en toe te geven. Op de grond scharrelt hij nu al. Hebben zij ook nog apart mineraal voeding nodig het wordt niet zoveel gegeten hoor.

Mars

Met overzetten bedoel ik overzetten op pellets. Dus ze leren pellets te eten. Dat kost wel even tijd en doorzettingsvermogen, hoor! Vergis je daar niet in.

Je vraag verder snap ik niet helemaal. Zorg er in ieder geval voor dat ze als ze nog niet van de pellets eten, wat zaad uit je hand krijgen voor het slapen gaan.
En als ze eenmaal wel redelijk er van eten, het zaad even een paar weken niet geven. Dan gaan ze er eerst eens goed van eten. Daarna kun je af en toe een beetje zaad geven. Ik geef ze bijvoorbeeld 1x per week met zijn allen wat. Dat is echt een lekkernij en voor de krop is dat ook wel goed.

(Pellets zijn makkelijker verteerbaar, tenminste in de krop en daarom zijn er discussies of het niet verstandig is om in ieder geval regelmatig zaad bij te geven.)

Blijf ook gewoon een beetje grit en maagkiezel bij geven (over bodembedekker, zolang ze nog niet over op pellets zijn), dat is ook bij pellets eters wel goed.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

margriet

Ja ik weet dat je het heel langzaam moet doen. Er staat een schema op het pak maar misschien doe ik het nog voorzichtiger kan de diertjes gelukkig wel goed in de gaten houden want ben best veel thuis en aankomende weken blijf ik zeker veel thuis. Wat denk je dat het met een week of 4 een eind op weg bent zou het dan nog niet lukken dan maar weer zaad geven?

Mars

Welke pellets heb je?

Er zijn twee manieren om je vogels over te zetten:
- in 1 keer (dus alleen maar pellets geven) en dan steeds 's avonds een beetje zaad aanbieden,
- steeds een beetje minder zaad.

Zelf heb ik niet zulke goede ervaringen met de tweede manier. Als hij werkt is het een mooie manier van overzetten naar pellets, maar behoed je er voor dat een parkietje ook steeds minder kan gaan eten.
De eerste variant lijkt wat wreder, maar was in mijn geval minder wreed dan een parkietje steeds minder laten eten. Maar het verschilt dus heel erg van parkiet tot parkiet.

Je eerste vraag was: hoe doe ik het dan met de tweede, die zet je dan het beste meteen bij de andere vogel als die al pellets eet. En dan dus niet zaad er bij geven, maar alleen een beetje 's avonds uit je hand.

Hoe je de eerste vogel aanpakt, moet je zelf een keuze in maken. Je kunt het eerst op de geleidelijke manier proberen (er zijn hier mensen op het forum bij wie het wel werkte) en als dat niet lukt na enkele weken aansterken op zaad nog eens de 'harde wijze' van ineens geen zaad meer. Of meteen de hardere methode kan natuurlijk ook.

Beide manieren vergen in ieder geval veel controle, dus goed in de gaten houden.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

margriet

Heb de pellets van Nutribird zou erg goed zijn.

Denk zeker om de eerste manier te proberen want hij is nog zo jong en pas sinds afgelopen donderdag bij mij.
Ook is hij erg actief en zit goed in z'n veren. Daar hij toch nog maar 3 dagen bij mij is is hij al goed gewend reageert heel goed op m'n stem en is al handtam. Hoe langer hij dus zaad eet lijkt het mij ook moeilijker om hem over te zetten.
Hou je op de hoogte

groeten Margriet

Marcus

De pellets van Nutribird zijn inderdaad heel goed. Ik gebruik ze nu al bijna een half jaar en ben er zeer over te spreken. Ik had de vogels over op pellets na anderhalve dag met behulp van de eerste methode. Het gaat je zeker lukken!  :D

Mars

Nutribird is samen met Harrison een aantal jaar geleden als enige pellets erg goed getest. Wel kan het zijn, maar dat kun je pas na enkele pogingen (en dan echt goede pogingen) concluderen, dat sommige parkietjes het merk echt niet willen eten en de Harrisons dan wel. Maar ga daar maar niet vanuit.
Hopelijk gaat het overzetten net zo snel als bij Marcus, maar reken in ieder geval op een week. Doe het daarom ook als je een week overdag de tijd hebt om je parkietje in de gaten te houden.

Houd je ons op de hoogte hoe het gaat?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mitzi

Hallo!

Momenteel ben/was ik bezig om mijn lieve Dokus over te zetten naar Nutribird. Na aanraden van de dierenarts (niet na klachten).
Maar na twee weken aantobben, hij eet het niet.
En dan ook echt niet, gaat er in zitten wroeten op zoek naar zaadjes.
Omdat ik hoorde dat je door moet zetten ben ik gewoon op het bijgeleverde schema gebleven tot gisterochtend.
Ik vond hem heel sloom, slapend op zijn bodem aan.
Toen ik zijn normale zaadjes (nog geen xtravital) aan de kooi hing heeft hij een hele poos zitten bunkeren, zo'n honger.
Nu is mijn vraag, als ik in plaats van pelletvoer overstap naar xtravital, is dat dan net zo 'gezond' voor een parkiet?

Groetjes en een twiet van Dokus  :-*

Caradow

XtraVital is zeker het betere zaadvoer en mits gedoseerd gegeven (dus niet laten snacken) net zo gezond als een pelletvoeding.

Er zijn trouwens meer parkietjes die weigeren om Nutribird te eten, Harrisons wil dan nog wel eens wel geacceteerd worden. Aan jou de keuze ;)

Mitzi

Hoi!

Bedankt voor het antwoord :) Ik denk dat ik dan overstap op Xtravital.
Maar wat bedoel je met gedoseerd geven?
Ik heb altijd een bakje met voer aan de kooi hangen, bijna nooit snacks. Of moet ik het voer ook slechts op gezette tijdstippen eraan hangen?

Alvast bedankt!

Moppers

In een zaadmengsel zitten verschillende ingrediƫnten. Een parkietje kan het ene wat lekkerder vinden dan het andere. Met snacken bedoelen we dat de parkiet dan de lekkere dingen eruit eet en de rest laat liggen. Als een parkietje veel voer per keer aangeboden krijgt, kan hij met die lekkere dingen het buikje vullen. Toch is het belangrijk dat hij ook die wat minder favoriete dingen opeet. Hier kan je voor zorgen door niet te grote porties te geven, de juiste dosering dus.
Als je op het forum met de zoekfunctie zoekt naar Xtravital, dan zul je er veel meer over vinden.

Mitzi

Dankjewel!
Ik ga wel even zoeken :)