Tweety doet raar?

Gestart door Tijn, mei 24, 2009, 09:29:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tijn

Hallo allemaal ik ben Tijn en heb een 8jarige Grasparkiet genaamd Tweety..

Ik heb een probleem denk ik want tweet doet een beetje raar.. (vroeger was hij tam en nam ik hem overal mee naar toe in het huis enzo maar sinds 2 jaar wil hij niks meer doen.. ik ben 3 dagen geleden na wat research weer aan de gang gegaan met hem om te kijken of hij nog handtam was.. dat bleek echter niet meer te zijn :(

maar ik ben nu 3 dagen bezig met het weer tam maken van mijn vriedje en ik kan wel met mijn hand in de kooi en met eenbelletje spelen met hem maar als ik hem op mijn hand wil lokken met trosgierst gaat hij in mijn vingers bijten.. ten eerste waarom zou hij dat doen.. Bang? Boos? Eten???

en ten tweede hoe moet ik er op reageren moet ik hem laten bijten en als hij uitgebeten is mijn hand uit de kooi halen en hem voor zoveel tijd negeren..???

en omdat ik het vogeltje er nogal eenzaam vind uitzien de laatste maanden zit ik eraan te denken om heem vriend(inne)tje voor hem te halen.. maar ik weet niet of het samen gaat?? of hij niet het andere beestje kaal pikt of zijn pootjes probeerd afte bijten..
ik hoop dat er antwoorden voor zijn




groetjes Tijn

Chicowen

Hoi Tijn,

Parkietjes bijten om meerdere redenen, die je zelf ook al noemt. Wanneer ze bang zijn, of het er niet mee eens zijn. Op het moment dat jij je hand in de kooi van je parkietje doet, kom je zijn territorium binnen en ziet hij je als indringer die hij weg wil jagen. Besteed hier vooral geen aandacht aan en negeer het gewoon.
Over bijten kun je hier meer lezen.

Verder erg leuk dat je erover denkt een vriendje/vriendinnetje voor hem te halen.
Wanneer je er een tweede bij neemt, kun je deze het best in een aparte kooi zetten de eerste tijd. Zo kunnen ze wel aan elkaar wennen, maar zitten ze niet gelijk in elkaars territorium. Mocht dit goed gaan, dan kun je ze (na het verbouwen van de hele kooi) bij elkaar zetten. Natuurlijk wel even in de gaten houden of het goed gaat, maar dit hoeft in principe geen probleem op te leveren.

Hier is al veel over geschreven op het forum, dus kijk eens rond en gebruik de zoekfunctie, dan zul je hier nog meer informatie over kunnen vinden. ;)

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Tijn

Yes dankje maar hoe moet ik het gedrag negeren dan want moet ik met dan helemaal blauw laten bijten ofzo?? want hij doet me niet bijten als ik op 1cm van hem afzit met het belletje te spelen en ik denk ook dat hij zich heeeeel erg verveeld omdat hij zijn veertjes aant pikken is.. des te meer reden om een vriendje erbij te halen en ik denk ook nieuwe speeltjes kopen..

en ik heb veel gelezen over dat ze heel graag op hout knagen.. moet ik dan gewoon buiten een stokje afbreken en in de kooi bevestigen dat hij daar op kan knagen want hij is niet heel enthousiast met zijn kalksteen..

Groetjes Tijn

Wouter

Heeft hij wel genoeg te slopen in de kooi? Dit kan ook een reden zijn tot bijten. Verder het ongewenste gedrag, bijten dus, negeren en goed gedrag, niet bijten dus, belonen.

Tijn

ik weet niet wat ik allemaal in de kooi kan zetten wat hij kan slopen??

hij heeft een was knijper die hij kan slopen en een door aanscherp soort van schelp... en verder wat speeltjes..

Piknikki

Verse takken van fruitbomen, bijvoorbeeld. Deze moet je wel goed wassen met heet water voordat je ze in de kooi hangt. Je kunt daar ook een leuk speeltje van maken: een touwbrug met takjes. ;) Of ze gewoon gebruiken als zitstokjes. Er zijn ook veel houten speeltjes te koop die parkietjes naar hartelust kunnen slopen!

Tijn

Ik ga wel even bij een dieren speciaal zaak langs.. ik wilde touwens ook een nieuwe kooi kopen want deze is een beetje verouderd en ik wil een grotere (2parkieten) kooi weet iemand een goed model of een redelijke prijs voor een..

en hoe kan ik mijn tweety dan overzetten in de nieuwe kooi want hij is niet handtam (ik ben er mee bezig) maar hij gaat niet zomaar uit de kooi.. Hoe kanik dit voormekaar krijgen dan tweety van het ene kooitje naar het nieuwe gaat zonder zijn vertrouwen in mij te schaden??


Mars

Je zou de deurtjes zo dicht mogelijk bij elkaar kunnen zetten, maar ik zou hem toch dan proberen te vangen. Dat vertrouwen is niet meteen geschaad.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Tijn

Owwkeee ik zal het proberen