Hoe komt het dat oranje niet bestaat (volgens mij) binnen de kleurslagen?

Gestart door mozart, mei 18, 2009, 10:46:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mozart

Ik vroeg me eigenlijk af of iemand weet hoe het komt dat oranje (getint) niet voorkomt binnen de kleurslagen.
Is daar een reden voor? Rood bestaat ook niet he?
Dit even zomaar, bedacht dat oranje best leuk zou zijn in mijn kamer (haha) en vandaar de vraag.

Nee alle gekheid op een stokje! Serieus bedoeld hoor, ben heel benieuwd, want mijn logische (boeren) verstand zegt dat dit toch mogelijk zou moeten zijn, maar misschien is dit te simpel gedacht.
gr Mozart

Mars

Een logische verklaring hiervoor lijkt mij:
Grasparkietjes zijn het onderste in de voedselkring. Veel diersoorten in het oerwoud van Australie lusten wel een hapje grasparkiet. Oorspronkelijk waren grasparkietjes daarom alleen groen, dan vallen ze niet op tussen de bladeren.

Kwekers hebben jarenlang gebruiik gemaakt van kleine afwijkingen in kleur om nieuwe kleureigenschappen te kweken. Zo zijn er twee groepen ontstaan: met een gele kleurenbasis (waaronder de groentinten horen) en met een witte kleurbasis (waaronder de blauw en grijstinten behoren). Dat er geen roodtinten bij zitten (en dus ook geen roze en oranje) heeft te maken met de oorsprong. Moeder natuur zou wel een erg grote fout maken om een rood parkietje in het oerwoud los te laten, die is binnen 5 minuten verslonden.

Het rode pigment bestaat dus gewoon niet.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Audrey

Even iets dat een beetje hierop aansluit: laatst liep ik in een planten-, tuin-, dierenwinkel (Aveve, voor degene die het kennen, ik weet niet of het bestaat in Nederland) en daar zag ik een klein doosje waarop stond 'Roodkleuring voor parkieten'  ??? (of voor vogels, kan ook, vooral de roodkleuring sprong in het oog). Je moest het in het drinkwater doen.

Daaruit leid ik dan af dat het diertje daardoor rood kleurt. Maar waarom zou je dat doen? Het lijkt me niet echt gezond, en als het geen kwaad kan is het in ieder geval niet natuurlijk.

mozart

Bedankt Mars, duidelijk!

Ik denk dan net als bij verf: als je de ene kleur mengt met de andere dan krijg je....!
Maar zo werkt het dus niet.

Enne...Audrey; dat zou ik ook nooit doen hoor, roodkleuring geven.
De kleuren die er zijn zijn al prachtig, het was gewoon iets waar ik het antwoord niet op wist.

Mars

Bij kanaries gebeurt het veel dat vogels met kleurstof door voedsel gekleurd worden, vaak oranje.
Bij tentoonstellingen schijnt dat extra punten op te leveren.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

CiteerIk denk dan net als bij verf: als je de ene kleur mengt met de andere dan krijg je....!
Maar zo werkt het dus niet.
Eigenlijk juist wel. Probeer maar eens rood of oranje te krijgen door geel (of groen) en blauw (of wit of grijs) te mengen... Dat gaat niet.
Nu is het natuurlijk niet zo simpel dat de jongen van een geel en een blauw parkietje groen zullen zijn, maar het ontbreken van roodtinten valt hiermee wel te verklaren.

lovebirdi

Hallo,

Als dat zo zou werken kun je toch eigenlijk wel roze parkietjes krijgen?
Als je violet parkietjes met een witte doet moet er toch eigenlijk iets roze uit kunnen komen of niet?
Groetjes.

Audrey

Roze wordt door rood met wit te mengen gemaakt, met verf dan toch  :P
Maar zoals Moppers al zei, zo simpel is het niet. Er zijn dominante en recessieve kleurchromosonen, en de een is nog dominanter dan de andere en zo. Het fijne weet ik er niet van, maar het is zeker niet zo simpel dat, als je een lichtblauw parkietje wil, je een blauw mannetje met een wit popje moet laten broeden.

Ingsu

Citaat van: Mars op mei 18, 2009, 11:01:29
Moeder natuur zou wel een erg grote fout maken om een rood parkietje in het oerwoud los te laten, die is binnen 5 minuten verslonden.

Ik denk dat herleiden terug naar het oerwoud een stapje te ver gaat. Een blauw parkietje, of een albino, of een lutino, of welk een ander kleur ook, verslonden zullen ze allemaal worden in het oerwoud vanwege hun "afwijking" en toch bestaan deze kleuren weldegelijk.

Ik denk dat het met genetische manipulatie (te zijner tijd wellicht) wel mogelijk is om een rood parkietje te maken. Het gebeurt al veelvuldig met voedsel, misschien zijn onze huisdieren het volgende?!

Groetjes van Inge

Mars

Mag ik je uitdagen om dan zelf met een verklaring te komen Ingsu? :-X Want alleen een antwoord afwijzen is wel erg gemakkelijk.

Ik weet niet of we er een discussie over mogen gaan voeren?

Uiteindelijk zijn alle kleurslagen gekweekt vanuit mutaties ('genetische foutjes') en door deze onderling te combineren. Een mutatie van geel/groen gekleurden is door het gebrek aan pigment naar wit/blauwkleurigen te verklaren. Maar een rode pigment toevoegen is natuurlijk niet een foutje dat gemakkelijk gemaakt wordt in de genetica. Dat wilde ik eigenlijk duidelijk maken.

Kijk je naar het wild, dan zie je dat daar ook wel eens een 'pigmentloze' vogel rondvliegt. Net als dat er albinomensen bestaan of in het wild albino tijgers, herten of dolfijnen (google maar eens!).
Je zult alleen zien dat parkietjes daar niet lang overleven, omdat ze meer opvallen en dus een gemakkelijkere prooi zijn. Ook zal de 'veilige kleurslag' als het goed is dominant zijn, dus zal deze afwijking vanzelf weer opgaan in het 'niets', als zo'n vogeltje al overleeft.

Een andere minder ingewikkelde verklaring dan (die op hetzelfde neer komt)?
Over het algemeen kun je dieren in twee soorten opdelen: dieren die een schutkleur hebben in de tint van hun omgeving of dieren die juist een opvallende kleur hebben: soms om vijanden af te schrikken, soms omdat ze weinig vijanden hebben. Grasparkietjes behoren tot de eerste soort. En rood past daar niet binnen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

CiteerEen blauw parkietje, of een albino, of een lutino, of welk een ander kleur ook, verslonden zullen ze allemaal worden in het oerwoud vanwege hun "afwijking" en toch bestaan deze kleuren weldegelijk.
Die kleuren zie je bij grasparkietjes die als huisdier bedoeld zijn. Deze kleuren zijn ontstaan doordat de mens er mee is gaan kweken. In het wild zul je deze kleuren niet of amper tegenkomen, wederom omdat deze diertjes dan een gemakkelijke prooi zijn. Daarnaast zullen de kleuren niet snel voorkomen omdat de schutkleur dominant is zoals Mars al zegt. Mensen die jongen in bepaalde kleurslagen willen, kijken daarbij goed naar welke genen een ouderparkiet heeft. Grasparkieten in het wild hebben daar geen notie van.

Citeerof dieren die juist een opvallende kleur hebben: soms om vijanden af te schrikken, soms omdat ze weinig vijanden hebben. Grasparkietjes behoren tot de eerste soort. En rood past daar niet binnen.
Opvallende kleuren worden vaak ook gebruikt om een potentiele partner te imponeren. Denk maar aan al die verschillende soorten prachtige paradijsvogels. Vele van die soorten combineren schutkleur en opvallende kleuren en veren: Sommige paradijsvogels zien er in normale houding niet bijzonder uit en hebben hun pronkveren verborgen onder hun schutkleurveren. Als ze een vrouwtje willen imponeren zetten ze hun pronkveren uit en ziet het er ineens uit alsof het een andere vogel is.
Grasparkietjes gebruiken hun verenpak niet om te imponeren, zij gaan met hun gedrag aan de slag. Wij grasparkietenliefhebbers hebben dat allemaal vast wel eens gezien, een mannetje dat een ander parkietje (of zelfs een speeltje) onder de indruk probeert te brengen door geklets, lichaamshouding, snaveltikken etc.

Chicowen

Citaat van: Moppers op mei 20, 2009, 10:12:36
Grasparkietjes gebruiken hun verenpak niet om te imponeren, zij gaan met hun gedrag aan de slag. Wij grasparkietenliefhebbers hebben dat allemaal vast wel eens gezien, een mannetje dat een ander parkietje (of zelfs een speeltje) onder de indruk probeert te brengen door geklets, lichaamshouding, snaveltikken etc.

Grasparkietjes gebruiken hun verenpak deels wel om te imponeren. Ze heben veertjes die UV-licht weerkaatsen, wat voor ons dus niet te zien is, maar hierdoor kunnen ze onderling goed zien wie wie is. (ja dat gaat bij parkieten thuis in de kooi nogal eens mis als je bijvoorbeeld kleintjes krijgt die er exact hetzelfde uitzien als mama of papa :P, maar dat komt naar mijn idee omdat ze binnen vrijwel geen UV-licht hebben dat goed weerkaatst kan worden.)
Maar ze imponeren niet met de kleuren van hun verenpak, zoals Moppers al aangeeft.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.