Mannetje en Vrouwtje, hoeveel kooien?

Gestart door Appeltree, mei 20, 2009, 07:48:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Appeltree

Ja.. het is alweer een tijdje geleden.. in februari overleed mijn allereerste en liefste pietje; Jolo. Haar kooi staat nog steeds op de plek, maar het is er stil, het is er leeg... en dat hoort niet..

Ik heb lang nagedacht en heb besloten om weer opnieuw aan de Pietjes te gaan. Wat echter van belang is is dat ze alletwee ook gezelschap aan elkaar hebben, aangezien ik 't rond bepaalde tijden nog wel eens druk kan hebben met het één en ander. Vandaar dus ook de vraag hoe ik een mannetje en vrouwtje het beste kan handelen.

Ik was van plan om een boekenkast die aan alle kanten open is, zelfs de achterkant, om te bouwen tot kooi. Hoe zie ik me dit voor me? Onderin boekenplanken, bovenin boekenplanken en daartussen een groot stevig vastgezet open stuk waar gaas tegen de planken aan zit, waar een deurtje in zit en een bak die er makkelijk uit te halen is om schoon te maken. Het lijkt me dat dit voor twee parkieten meer dan genoeg ruimte moet zijn (als je nagaat dat dat meer dan een meter hoog wordt).

Jolo is nooit het tamste vogeltje geweest en om daar verandering in te brengen wil ik graag een betere start maken bij deze nieuwe pietjes. Wat raden jullie me aan? Eerst de ene halen, die tam maken en dan pas de andere erbij? Beginnen met twee kooien in twee aparte ruimtes? Beginnen met twee kooien naast elkaar? Meteen allebei in één kooi?

Hulp is welkom :)

MadameX

Als ze elkaar zien en horen, zullen ze toch altijd naar elkaar toe willen lijkt me  ??? ik denk dat het het beste is om ze tegelijk aan te schaffen en in 2 aparte kooien in 2 aparte ruimtes te houden. Wanneer ze wat jou betreft genoeg aan jou gewent zijn kun je de kooien bij elkaar zetten in dezelfde ruimte en ze er nog altijd om beurten uit halen. Dan wanneer jij denk dat je parkietjes een beetje aan elkaar gewent zijn kun je ze samen eruit halen, en als dat goed gaat zou ik ze in de uiteindelijke definitieve kooi doen  :-\ kost een boel tijd en moeite, maar dit lijkt mij de beste manier.

hoop dat dit je heeft geholpen ;)

Chicowen

Hoi Appeltree,
Leuk dat je er weer over denkt om parkietjes te nemen.
Als ik jou was zou ik 2 parkietjes in één keer aanschaffen en ze lekker samen in één kooi zetten. Het tam maken van 2 parkietjes tegelijkertijd neemt natuurlijk wel iets meer tijd in beslag, maar zo zijn ze wel gelijk aan jou en aan elkaar gewend. Ook heb je er voordeel aan, wanneer één parkietje iets banger is, dat deze het dan wat sneller af kan kijken van de ander en ze elkaar zo leren dat jij helemaal niet eng bent. ;)
Er is hierover voldoende geschreven hier op het forum, dit kun je vinden met de zoekfunctie.
Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Moppers

Ook ik raad aan ze tegelijk aan te schaffen en ze tegelijk in de kastkooi (leuk idee!) te doen.
Als ze al aan elkaar gewend zijn, bijvoorbeeld doordat ze bij kweker, dierenwinkel of asiel al bij elkaar zaten, hoeven zie niet alleen niet meer aan elkaar te wennen, maar hebben ze ook steun aan elkaar. Een nieuwe omgeving is best spannend, en een bekend maatje is dan iets vertrouwds. Daarnaast zou het ook sneu zijn om ze dan eerst uit elkaar te halen.
Als je twee parkietjes neemt die elkaar nog niet kennen is het ook geen probleem om ze gelijk bij elkaar te zetten, de nieuwe omgeving is namelijk nog voor geen van beiden territorium.
Wat tam maken betreft, daar moet je gewoon geduld voor hebben, bij 2 parkietjes soms wat meer geduld, maar wat is nou een beetje extra geduld als je er 2 blije, tamme parkietjes aan overhoudt?

roha

Leuk idee, een kooi maken van een boekenkast. Bij een boekenkast denk ik eerst aan hout.
Is jouw boekenkast ook van hout, denk je er ook aan dat de meeste kasten behandeld zijn met een verf of laklaag, wat giftig is (als ze eraan gaan knabbelen)
Dus eerst helemaal afschuren en let erop dat er geen houtsplinters achterblijven, waar ze zich aan kunnen bezeren.