Heeft Koko jicht in zijn pootje...?

Gestart door Susanne32, mei 14, 2009, 22:30:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Susanne32

Vorige week met Koko naar de dierenarts (Kindermans) geweest, omdat zijn rechterpootje steeds dikker werd en hij er moeilijk op kon zitten. In 1e instantie dacht de dierenarts aan een testikel-tumor (...?), maar nadat Koko 3 dagen in de couveuse had doorgebracht met een antibiotica-kuur, leken de symptomen volgens de DA toch meer op jicht.

De kuur hebben we thuis afgemaakt, maar het heeft voor zover wij kunnen beoordelen niet mogen baten... Koko kan zijn pootje niet / nauwelijks meer gebruiken. Eten en drinken doet hij wel goed, en fluiten redelijk, maar daar is ook alles mee gezegd. We hebben een brede schommel voor hem gemaakt, zodat hij zijn pootje minder hoeft te belasten en makkelijker evenwicht kan vinden, maar het is natuurlijk maar een noodoplossing. Hij zit niet meer bij zijn vriendjes in de kamervolière, omdat dat te druk voor hem was...

De dierenarts kan ons verder niet helpen, want als het jicht is, is er weinig / niets aan te doen. Ik zal 2 foto's attachen, zodat jullie kunnen zien hoe (vreselijk) het pootje eruit ziet. Het is dik en rood-paars met witte onderhuidse bobbels. Is er iemand die dit herkent en hier ervaring mee heeft of advies...? Ik weet niet of en hoeveel pijn hij heeft, maar gezien het pootje zal hij ongetwijfeld pijn hebben.  :-\

We staan nu voor de beslissing of we Koko niet beter kunnen laten inslapen, de gedachte alleen al is vreselijk... Onze oude baas, altijd het zonnetje in huis, die in zijn 10,5 jaar oude leven nooit bij de dierenarts is geweest en er nu zo aan toe is...  :(

Jullie advies is welkom...

[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

#1
Jicht is bij vogels niet eenvoudig te behandelen. Je ziet op de foto's wittes bultje op Koko's pootje, dit is vermoedelijk urinezuur wat inderdaad zeer sterk wijst op jicht.
Het is verstandig om niet teveel eiwitten te verstrekken aan Koko, geen eivoer meer dus.
Je zou -in overleg met de dierenarts- kunnen proberen om allupurinol door het drinkwater te gaan geven. Dit is een middel dat tegen jicht werkt. Je zou ook kunnen kiezen voor pijnstilling met behulp van (voor vogels geschikte!) ontstekingsremmers.
Dierenarts Kindermans weet wel hoe en in welke dosering de geneesmiddelen gegeven moeten worden, maar verwacht er niet teveel van.
Zorg in ieder geval dat je parkietje goed drinkt, verstrek volop fruit en groenvoer en zorg voor een vitamine-A rijke voeding.

Helaas is de prognose voor jicht bij grasparkieten niet goed. Je kunt inderdaad met wat aanpassingen in de kooi het leven voor je vogeltje wel wat aangenamer en comfortabeler maken.
10,5 jaar is een prachtige leetijd voor een grasparkiet en ik kan me voorstellen dat je ongelofelijk aan Koko gehecht bent.
Mocht je echter de indruk hebben dat hij (chronisch pijn) lijdt, dan zou het heel moedig van je zijn om hem verder lijden te besparen en hem in te laten slapen, hoe moeilijk het ook voor je is.
Veel sterkte!


Susanne32

#2
Anneke, bedankt voor je reactie.

Gisteren heb ik de (assistente van) Kindermans gesproken. Zij hebben Allupurinol niet in huis, het zou moeten worden besteld. Kindermans staat er niet heel positief tegenover om dit middel te gaan gebruiken, omdat het zeer moeilijk doseerbaar is en ze zich afvraagt of het in dit stadium überhaupt zinvol is, ook gezien de leeftijd van Koko. Er is min of meer aangegeven dat ik het weekend moest aankijken en maandag nog even contact kon opnemen tijdens het telefonisch spreekuur...

Het lijken inmiddels wel etterbulten op zijn pootje en hij heeft er vanavond zichtbaar aan gepikt, er was een open plekje en ook op zijn buik zit een stipje bloed. We hebben het pootje gedept met een wattenstaafje met gekookt water met een beetje zout erin opgelost gedept, dit was het eerste wat in ons opkwam, maar misschien dat iemand een beter idee heeft... Alcohol, soda...? Hebben we niet in huis, maar kan ik evt. bij m'n moeder halen...

Nee, het gaat niet de goede kant op met onze kleine oude baas...  :-\

Ingrid

Auw, geen zout (ook niet opgelost in water) op een open wondje doen. Dat doet heel erg zeer.

Misschien is betadine beter. Producten op basis van alcohol kunnen prikken. Betadine bevat geen alcohol en prikt dan ook niet wanneer dit op de wond wordt aangebracht.


Parkieten-Freak

#4
Graag gedaan Suzanne.  ;)
De dosering van allopurinol is bij vogels zeker moeilijk te bepalen en het is inderdaad twijfelachtig of het helpt.
Heb je ook het gebruik van (pijnstillende) ontstekingsremmers besproken met mevrouw Kindermans? Wellicht is dit wat gemakkelijker te doseren en het helpt tegen de zwelling, ontsteking en pijn.

Op zich is het helemaal niet zo erg dat Koko aan de "etterbultjes" gepikt heeft. Betadine oplossing is prima om te ontsmetten, Ingrid gaf het al aan.
Alcohol prikt teveel maar een fysiologische zoutoplossing van 0,9%* wordt gebruikt om wonden te spoelen, dus dat kan wel. De oplossing mag niet sterker zijn dan aangegeven want anders gaat het zoals Ingrid al schrijft, ook weer pijn doen.

(*0,9% fysiologische zoutoplossing  =  9 gram keukenzout op 1 liter water).

Ik heb ook gehoord dat er vogelliefhebbers zijn die de pootjes van gevleugelde jichtpatientjes insmeren met Traumeel zalf (verkrijgbaar bij de reguliere apotheek). Traumeel is een combinatiepreparaat van diverse homeopatische/fytotherapeutische ingrediënten in een neutrale zalfbasis. (Het bevat dus ook plantenextracten in werkzame doseringen en daarom vind ik het 't  proberen waard).
Wellicht verzacht het de pijn en verminderd de ontsteking iets, kwaad kan het zeker niet.

Ik hoop dat je ons op de hoogte wilt houden van Koko's gezondheidstoestand!
Nogmaals veel sterkte!



Susanne32

#5
Hallo,

Even een update:

Sinds een paar dagen krijgt Koko geen XtraVital meer maar een mooi zadenmengsel zonder eivoer. Zo nu en dan een stukje druif, kiwi of appel; maar hij raakt het eigenlijk niet aan, hij eet alleen z'n zaadjes. Gisteren hebben we pijnstillende druppels Carprofen (?) en palmnotenolie (voor zijn pootje) opgehaald bij de dierenarts. Dit leek Kindermans het beste; verder geeft ze aan dat de vooruitzichten voor Koko niet best zijn...

Hij zit / hangt op zijn stok of voerbakje en ik zie hem steeds in slaap vallen, letterlijk: zijn kopje zakt dan naar voren. Kennelijk slaapt hij slecht door de aandoening aan zijn pootjes en het is hem ook aan te zien. Hij fluit bijna niet meer, een groot verschil met begin van de week. Hij kan zijn evenwicht nauwelijks bewaren en valt soms van zijn stok. We hebben een trapje horizontaal door de tralies bevestigd, zodat hij wat meer houvast heeft.

Het lijkt ook wel of hij soms kramp heeft in zijn pootjes, die dan helemaal wijd staan. Momenteel zit hij vrij rustig op zijn stok, pootjes bij elkaar, en redelijk in evenwicht, zolang hij maar niet beweegt. Klauteren door de kooi gaat absoluut niet meer. We willen het nog even aankijken en hopen nog op een kleine verbetering...

We zijn bang dat er geen verbetering meer komt... Dit is eigenlijk geen parkiet-waardig bestaan meer... We hebben ons afgevraagd wat we voor Koko kunnen betekenen om zijn leven te verbeteren (verlengen...) én hoe wij ons zouden voelen als we bejaard zouden zijn, helemaal niets meer zouden kunnen en (continu) pijn zouden hebben... Als er geen verbetering komt, is er maar één ding wat we o.i. voor Koko'tje kunnen doen en dat is hem verder lijden besparen, hoe vreselijk dit ook is en hoe graag we hem ook bij ons zouden willen houden, maar dat zou egoïstisch zijn...  :-\

Wordt vervolgd...

Parkieten-Freak

Wat ontzettend naar Suzanne, ik hoop dat de pijnstilling heel gauw alsnog wat verlichting van de klachten geeft.
Wat je beschrijft, klinkt helemaal niet goed. Met name het verliezen van evenwicht (het vallen) is een teken dat Koko geen kracht meer heeft en dat hij in de allerlaatste fase van zijn leventje verkeert.

Het is een ontzettend moeilijke beslissing om je vogeltje in te laten slapen, ik weet het. Je weet nooit op welk moment je daadwerkelijk de beslissing moet gaan nemen, het is en blijft gewoon moeilijk.
Mocht er morgen geen verbetering in Koko's toestand zijn optreden, dan zou ik het een moedige en liefdevolle beslissing van je vinden om Koko in alle rust in te laten slapen om hem verder lijden te besparen.
Nogmaals, heel veel sterkte Suzanne.



Mars

Iemand schreef eens aan mij toen ik het heel moeilijk vond om aan het laten inslapen van mijn parkietje te denken:
Als baasje ben je verantwoordelijk om zo goed mogelijk voor je vogeltje te zorgen, zorgen dat het lijden zo min mogelijk is, hoort daar ook bij. Dat is ook een verantwoordelijkheid die je hebt genomen door een vogeltje in huis te nemen.

Dat vond ik persoonlijk wel een hele wijze les.

Sterkte met deze moeilijke tijd en beslissing!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Susanne32

#8
Hij was zo moe, hij kon niet meer...

Hierbij laat ik jullie weten dat onze lieve Koko vanavond in onze handen is ingeslapen.

We zijn er echt kapot van; bijna 10,5 jaar heeft hij deel uitgemaakt van ons huishouden, hij was één van onze 'kinderen'.

Ik weet het nog goed, woonde net een paar weken op mezelf begin '99 toen ik mijn eerste parkietje Pipo kocht. Ergens in februari ging ik met mijn arm in een mitella naar maandelijkse vogeltentoonstelling van de plaatselijke Vogelvereniging, vlakbij waar ik woonde. Ik wilde even kijken of ze nog leuke parkietjes hadden, was niet echt van plan om er nog eentje bij te nemen, tot ik bij een kooi kwam met een nestje mooie regenboogparkietjes. Ze zaten met z'n allen in hoekje bovenop elkaar gekropen, behalve eentje... Een stoere kleine man verkende in z'n eentje de kooi. Ik was op slag verliefd, moest hem kopen, en noemde hem Koko.

Koko heeft veel meegemaakt: van 2 mannelijke vriendjes naar een jong vriendinnetje (Kiki) toen hij 5 jaar oud was, dat was een hele omschakeling. Hij veranderde plotsklaps in een heel hoffelijk mannetje en had alles over voor zijn vrouw. Toen een verhuizing, dat was spannend. Helaas konden Koko en Kiki geen nestje krijgen, wat voor Kiki erg frustrerend was; zij ging zichzelf tot bloedens toe pikken en heeft een tijdje een kapje om gehad. Maar hij is haar altijd trouw gebleven, alhoewel... Tot ze met z'n allen in de kamervolière gingen, en Koko erachter kwam dat er nog meer vrouwtjes waren... Hij flirtte er op zijn oude dag nog lustig op los; alle popjes waren van hem gecharmeerd. Ook met de mannetjes kon hij trouwens goed overweg. Een heel sociaal vogeltje, altijd vrolijk, energiek, gezellig; een sterk vogeltje ook, tot voor kort nooit met hem bij de dokter geweest.

En nu vanavond, na een paar heftige weken is zijn gezondheid - waarschijnlijk de jicht - hem fataal geworden; zijn lichaampje was op. In onze handen is hij overleden. Hij is gelukkig uit zijn lijden verlost en we zijn ervan overtuigd dat hij nu vrolijk rondfladdert met alle andere vriendjes die hier niet meer zijn... Hemelvaart 2009, we zullen deze dag nooit vergeten...

Lieve Koko, we hopen dat je bij ons een fijn, lang, gezellig leven gehad; je mag nu rusten...

Rust zacht lieve Krokus, lieve schat, we zullen je vrolijkheid zo missen... :'(



[verwijderd door de beheerder]

Mars

Sterkte er mee!
Het is voor Koko beter zo en hij heeft een prachtige leeftijd bereikt.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Ik was er al bang voor, jullie kleine ventje kon echt niet meer. :(
Koko heeft nu gelukkig geen pijn meer. Hij is in zijn eigen vertrouwde omgeving -in voor hem vertrouwde handen- rustig ingeslapen.
Het is goed zo Suzanne. Je hebt alles gedaan wat je kon en Koko heeft bij jou (jullie) een heel mooi en lang leventje gehad.
Ik begrijp dat zijn heengaan pijn doet en dat je daar flink verdriet van hebt, maar geniet door je tranen heen van alle mooie herinneringen aan je kleine ventje.
Rust zacht, Koko.


Chicowen

Veel sterkte.
Voor Koko is het misschien beter zo. Het doet veel pijn voor jullie, maar Koko heeft nu zijn eigen beslissing genomen en ervoor gezorgd dat jullie die niet voor hem hoefden te nemen.
Heel veel sterkte.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Idske

Hoi Suzanne,

Heel veel sterkte gewenst met het verlies van Koko!  :'(


Groetjes Idske

Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Sara

Een diertje missen waarmee je al zolang samenleeft is vreselijk, maar hij heeft een lang en mooi leven bij jullie gehad en hij hoeft nu geen pijn meer te hebben.
Heel veel sterkte met dit verlies.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

mozart

Aaah, gossie!
Heel veel Sterkte en Troost!
Ondanks het verdriet wel heel fijn dat hij in jullie handen is heengegaan, mooier kan het wat dat betreft niet!
Zoals de anderen al schreven,voor Koko is het beter zo, maar dat neemt het verdriet en gemis niet weg he?!

groetjes Mozart

Milo-Pixel

Heel veel sterkte met dit verlies.. :(
Hij heeft een prachtige leeftijd bereikt..

hillie

Heel veel sterkte toegewenst met het verlies. :(
Hij heeft vast een hele mooie tijd bij je mee gemaakt.

Caradow


Susanne32

#18
Bedankt voor jullie lieve reacties...

Koko heeft een superlang, gezond en gezellig leven bij ons gehad en we zijn erg dankbaar dat we al die jaren van zijn aanwezigheid hebben mogen genieten, maar toch... we missen hem enorm en vinden het erg dat zijn mooie leventje zo ellendig is geëindigd...  :-\

Vanmorgen hebben we hem in de voortuin begraven, omringd door Pipo, Kiwi en Jane en vrolijk bloeiend vingerhoedskruid...

We zijn ervan overtuigd dat hij nu zonder pijn is, vrolijk rondfladdert en - zoals altijd - het hoogste woord heeft...  :)

Jasmin

Heel veel sterkte!
Hij heeft een mooi plekje gekregen...