Me and Mellow...

Gestart door M1tche11, mei 14, 2009, 18:39:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

M1tche11

Een jaar of 6 geleden had ik een parkietje, Pichu genaamd. Vernoemd naar één van de welbefaamde Pokémon waar ik indertijd (ik was 13 jaar ::)) fan van was. Pichu was een onrustige vogel die ik ondanks mijn onkunde en gebrek aan kennis wat betreft parkietjes, aardig tam heb gekregen. Zo kwam hij tijdens het huiswerk maken op mijn schouder zitten en at hij zaadjes uit mijn navel (ongelooflijk dat ik dat hier neerzet hahaha). Pichu was echter geen lang leven gegund. Door mijn nalatigheid op een schooldag heeft één van mijn katten Pichu gegrepen :(. Ik kon hem nog redden, maar de stress is hem in mijn handen fataal geworden. Ik kan naderhand stellen dat het een traumatische ervaring was. 5 parkietloze jaren verstreken en Pichu's oude kooi ging naar het grofvuil.

Toen vorig jaar begon er toch ineens wat te kriebelen. Ik begon vele parkietensites en -fora's af te spitten naar informatie en grappige verhalen betreffende de kleine kromsnaveltjes. De eerder genoemde kriebel ging over naar een vreselijke jeuk en op een dag hakte ik de knoop door. Ik kocht een parkietje (althans, ik kreeg hem van mijn moeder, inclusief kooi en toebehoren; bedankt mam!). Ik had me al goed ingelezen op die sites en fora's enz. en wist dat een jong parkietje nog streepjes over zijn hele hoofd heeft, zwart op zijn snaveltje en nog geen oogwit heeft. Ook de kleur van de waslaag enz. Overal rekening mee houdende kocht ik dus een hemelsblauw parkietje. Ik noemde hem Mellow. Mellow's persoonlijkheid was het eerste dat me opviel, heel tam al, en supernieuwsgierig. Deze combinatie maakt ons al dikke maatjes vanaf dag 1. Ik had de eerste week eigenlijk heel fout aangepakt. Zo liet ik Mellow eigenlijk niet aan zijn kooi wennen, en bemoeide me teveel met hem. Maar als ik erop terugkijk had ik het niet anders moeten aanpakken. Onze band werd hechter met de dagen. Dit speelde zich allemaal in september 2008 af.

Toen werd het februari, een rotperiode voor Mellow. Naar mijn mening was het erg goed gesteld met de hygiëne van Mellow's kooi. Ik ververs en was de bodem regelmatig, zijn drinken wordt iedere dag ververst evenals zijn eten en poepjes die op de stokjes waren gelegd schraapte ik eraf. Maar toch begon er iets te veranderen aan Mellow. Zijn snavel en wasdop werden korstig. Ik schrok me rot en begon rond te speuren op het internet. Mijn diagnose: schurftmijt!!! Na veel informeren kocht ik in de winkel Anti-parasiet. Eenmaal thuis waste ik alle stokken en speeltjes en eigenlijk de complete kooi. Ik bracht de antiparasiet aan in Mellow's nekkie en het wachten kon beginnen. Iedere dag was een mooiere, Mellow leefde steeds meer op en zijn wasdop en snavel werden korstvrij. Uiteindelijk was het na zijn tweede behandeling compleet verdwenen (half april). Hierdoor ben ik een ervaring rijker geworden; was regelmatig ook de stokken en kooi!! Alleen poepjes wegschrapen is natuurlijk niet voldoende, uilskuiken!! Achteraf gezien erg dom van me..

Nu is het me de afgelopen weken opgevallen dat Mellow af en toe bol zat in het bovenste hoekje van zijn kooi. Als ik hem dan riep werd hij stukken levendiger en kwam hij naar me toe. Met de examens in het vooruitzicht en ook de aankomende zomervakantie en de studie daarna besloot ik dat Mellow wat meer gezelschap nodig had. Afgelopen week heb ik overal rondgekeken naar mogelijke vriendjes voor Mellow. En vandaag was het raak. Een albino. Hagelwit; nee, Parelwit van kleur! Heb hem/haar meteen naar huis meegenomen en Looney gedoopt. Natuurlijk had ik me ingelezen over wat te doen bij aanschaf van een tweede parkietje. Apart in 2 kooien en dan na paar dagen deurtjes opendoen enz. Zodat ze langzaam aan elkaar konden wennen. Maar dit is natuurlijk niet de manier hoe ik het heb aangepakt; gezien ik alles op de foute manier doe  ;). Ik heb de complete indeling van Mellow's kooi omver gegooid en toen Looney erin vrijgelaten. Voor een paar seconde was de spanning te snijden. Het was Mellow tegen Looney in een gevecht op leven en dood... een.. staargevecht. Ze staarden elkaar aan.. Toen opeens Mellow's kopveren omhoog schoten en hijzelf begon rond te paraderen als een trotse pauw. Looney kreeg paar dominante pikjes, en begon daarna met zachte knorgeluidjes langzaam richting Mellow te stappen. Het vuur was geblust. Ze hebben daarna een uur lang in elkaars nek zitten wroeten en woelen, zachte knorgeluidjes voortbrengende (get a room!). Al met al een spannend dagje tot nu toe!  :D

Er rest mij enkel nog 1 vraagje: Is Looney een mannetje of een vrouwtje? Wat denken jullie? ???
http://album.parkietenweb.nl/v/users/M1tche11/DSC00035.JPG.html

Chicowen

Allereerst wil ik even zeggen dat ik je schrijfstijl bewonder, geweldig! Ik heb echt genoten van het leuk omschreven verhaal. ;)

Verder is Looney een mooi popje. ;)

Veel plezier met je 2 schatjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Caradow

Looney is inderdaad een mooi dametje :)

Vraagje, je schrijft dat Mellow bol ging zitten, hoe gaat dat nu? Bol zitten is niet goed en zeker niet als dat vanuit het niets komt. Wanneer hij nog steeds regelmatig bol zit, lijkt het me verstandig als je hem even laat nakijken..(bij een vogelarts en niet zelf dokteren :P)

M1tche11

Ten eerste hartstikke bedankt voor de complimenten namens Looney en mij!

Tjah, over dat bol zitten. Hij doet het nog steeds, ten minste... Is het wel bol zitten? Als ik namelijk parkieten opzoek die dan de zogenaamde 'bolstand' uitvoeren vind ik het er niet op lijken. Maar ik zal het maar meteen aan de kenners vragen hier. Als ik dan zo parakeet neertyp in google en naar de plaatjes kijk...
Mellow zit dus vaak zoals deze parkietjes hier:
http://www.parakeetcare.org/parakeet-pictures/female-and-male-parakeets.jpg

Terwijl hij ook zijn momenten heeft als strakke jonge mannetjesparkiet à la:
http://www.yellowyorkie.com/images/Parakeet_Cere_Color_170.jpg (alleen is dat vogeltje natuurlijk een vrouwtje  ::) )

Kunnen jullie mij dan misschien helpen? Zit Mellow bol door een ziekte? :(

Caradow

Blijft altijd lastig..

Maar zoals op het eerste plaatje.. das toch meer ontspannen, in standje rust.
Als hij een rondje vliegt (bijv), hij land en hij "ontploft" oftewel hij gaat gelijk bol zitten, zit bijna niet strak in de veren, dan kun je gaan denken dat er iets aan de hand is.
Kijk ook hier eens: http://parkietenfreak.nl/z-ziekegrasparkiet.php

Post anders eens een recente foto van een "bolzittende" Mellow :)

(als het je met geen mogelijkheid lukt om een foto te maken van een bolzittende Mellow omdat hij je door heeft en dan keurig strak en alert gaat zitten, dan is de kans al weer een stuk kleiner dat hij echt ziek zou zijn)


Chicowen

Bij die eerste foto's denk ik niet aan ziek-bol zitten. Dat is naar mijn idee lekker ontspannen en vrolijk/uitslovend (vlak voordat ze hier gaan uitsloven).
Maar een recente "bolzittende" Mellow zoals Caradow al aangeeft zal uitkomst bieden. ;)
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

M1tche11

Hier heb ik Mellow kunnen betrappen in zijn 'bolzitvorm':

http://album.parkietenweb.nl/v/users/M1tche11/DSC00054.JPG.html

Ze kwamen me trouwens met z'n tweetjes bezoeken terwijl ik aan het leren was  :P

http://album.parkietenweb.nl/v/users/M1tche11/DSC00050.JPG.html

Spoedig weer een verhaaltje over de verdere gebeurtenissen!

Caradow

Geen zorgen, dit is niet ziek bol zitten dit is lekker ontspannen :):)