spijltjes welke kant horizontaal

Gestart door margriet, mei 09, 2009, 16:51:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

margriet

Hallo,
Maakt het nog uit aan welke kant de spijltjes horizontaal zijn. De meeste zijn dat aan de voor/achterkant. Op de site kooiengigant staan heel mooie kooien maar veel hebben de horizontale aan de zijkanten dan hebben ze wel wat minder klim ruimte. De kooi die aan de voor/achterkant heeft is 47x36x70 en dan toch wel groot genoeg voor evt. twee
Mijn diertjes mogen wel veel uit de kooi en heb ook een speelboom staan. 

groeten
Margriet

Milo-Pixel

Het beste is helemaal rondom horizontaal. Let bij kooiengigant ook goed op de tralie afstand, en de kwaliteit. De maten die je noemt vind ik persoonlijk te klein voor twee grasjes. Kijk vooral goed naar de breedte, dat is belangrijker dan de hoogte.

Marcus

Als de vogels er bijna de hele dag uit zijn, dan is de kooi in principe niet te klein. Hou er wel rekening mee dat er voldoende van alles aanwezig is in de kooi i.v.m eventuele dominante vogels. 

margriet

Ik ben veel thuis en dan mogen ze er meestal uit er hangen ook voldoende speeltjes. Ik heb er nu nog geen 2 want Sweety is pas overleden en eind mei komt er alvast een diertje van Diana. Nr. 2 zal niet lang daarna komen zij heeft nog meer nestjes maar wil Binky, zo gaat hij heten, eerst laten wennen.
Nu heb ik een kooi, rondom horizontaal, maar de maat is 57x36x57 en dat is toch veel te klein? Ik dacht dat juist de hoogte erg belangrijk is omdat ze dan lekker kunnen klimmen.

Zijn de kooien van kooiengigant vaak niet van goede kwaliteit heb je daar ervaring mee Marit?
Op de site allesvooruwdier staat er 1 van 52x41x108 en 1 van 48x36x92 maar allebei met de horizontale spijlen alleen aan de voor/achterkant ook al de andere hebben dat ook. Wat is daar niet goed aan.
graag jullie advies

groeten

Piknikki

Ik heb een kamervolière bij Kooiengigant gekocht, omdat ik niet ver van de winkel vandaan woon. Het is best een sympathieke man die me goed had geholpen met m'n keuze. Ik heb de volière nu ruim een halfjaar, en hij is nog als nieuw.
Alleen aan de zijkanten zitten de horizontale spijltjes. Maar voor zover ik weet maakt het niet erg uit of je ze aan de zijkanten, of aan de voor-/achterkant hebt. Natuurlijk het liefst rondom. :)

Ook heb ik een beetje zitten snuffelen op verschillende sites. Voor een bredere kooi kom je toch vaak duurder uit (vanaf €70), dan voor een hoge kooi. Een kooi die 70cm breed of nog breder is, daar kunnen makkelijk twee parkietjes fijn in leven. Maarja, naar verhouding kun je dan beter een volière nemen, denk ik zo. ???

margriet

Heb nu een kooi gezien op de site zooplus.nl en daar is er een van ferplast die 60x33x75 is en goed te betalen is.
Ook zijn is de afstand tussen de spijltjes maar 1 cm. Je schrijft dat die voor 2 parkieten het liefst 70cm moet zijn maar ik heb bij iemand een volière gezien met 12 diertjes + nestjes en die was ruim 1 meter dan moet 60 cm toch wel breed genoeg zijn zeker als je weet dat ze heel veel uit de kooi  :) mogen en dan hebben ze de hele kamer  :D Dwaar een mooie speelboom staat en de aanrecht  :) is ook prachtig

Mars

12 vogels plus nestkastjes in een voliere van 60x60x100 valt bij mij onder mishandeling van de vogels, tenminste dat is de oppervlakte als ik het goed begrijp.
Dat is echt niet normaal en levert zeker problemen op: twee koppels met twee blokken is in zo'n voliere al een groot risico.
6 vogels is daarin echt wel het maximum en dan zonder broedblokken!

Parkietjes zijn intelligente diertjes en hebben behofte aan ruimte (meerdere stokken op zelfde hoogte) en speelgoed.

Een kooi van 60 x 33 is heel netjes voor 2 vogels, maar 4 zou ik er echt niet in willen houden.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

margriet

Nee Mars dat bedoel ik niet de breedte is ruim 1 meter zelfs meer en hoogte is veel en veel hoger en diepte ook natuurlijk. De kweker is uitstekene en zorgt prima :D voor de vogels. Het is een pracht ;D volière alle eer voor.

Maar ik weet nu dat de kooi van mijn keuze goed is voor 2 en er komen er geen 4 in.
Bedankt voor je advies

groeten
Margriet

Moppers

Ik heb de mazzel dat ik een kamervoliere heb met aan alle kanten horizontale tralies. De meeste kooien en volieres hebben dat echter niet, dus kom je al gauw op een combinatie uit. Zo heeft mijn kruiperkooi voor en achter horizontale tralies, aan de zijkanten verticaal. De reden dat het handiger is om voor- en achterkant horizontaal te hebben is omdat dat een groter oppervlak is dan de zijkanten.