West-Vlaams kunstenaar die vogels schildert

Gestart door klikkie, mei 04, 2009, 21:46:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

klikkie

Hallo,
dit hoort misschien niet echt thuis op het parkietenfreakforum, maar ik ben echt ten einde raad.
om het kort te zeggen: we hebben een opdracht voor repertoirestudie (voor het examen van nu (nu!!!) vrijdag) en we moeten een bespreking maken over een West-Vlaams kunstenaar en dit creatief uitwerken. Ik heb te veel werk voor school om nog iets creatiefs uit te werken, daarom dat ik me wil baseren op de kunstwerken die ik al heb: een schilderij van mijn grasparkiet, en een schilderij met zwarte silhouetvogeltjes op een elektriciteitsdraad.

Ik ben al drie (3!!!!) uur tevergeefs aan het googelen, maar ik vind geen enkele schilder die ook maar 1 vogel heeft geschilderd =(
Daarom, omdat jullie allemaal vogelfanaten zijn: kennen jullie een West-Vlaams kunstenaar (dus ook fotografie, schilder, dichtkunst,...) ?
De kunstenaar mag al buiten West-vlaanderen wonen, of mag al gestorven zijn,...

alsjeblieft  :(
ben echt ten einde raad


Lien

Mars

#1
Corneille?

:D

Is geboren in Luik en voor zo ver ik kan vinden is dat West Vlaanderen? Wel op 17 jarige leeftijd verhuisd naar Nederland ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingrid


Mars

#3
Verder heeft Hugo Claus o.a. 'de dans van de reiger' (toneel) geschreven...

Zo in de Cobra-scene zou je het dus zeker kunnen zoeken. Cobra heeft zeker in de schilderkunst vaak de natuur en dieren als inspiratiebron.

Maar als je Corneille goed genoeg vindt... die heeft echt heel veel vogels.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Piknikki

Citaat van: Mars op mei 04, 2009, 22:08:16
Is geboren in Luik en voor zo ver ik kan vinden is dat West Vlaanderen?

Ik moet toch eventjes zeggen dat Luik in Belgisch Limburg ligt. West-Vlaanderen is dat deel linksonder Zeeland. :D
Sorry voor het off-topic gaan.

Parkieten-Freak

#5
Achilles Cools? Hij is geboren in Grobbendonk (in de buurt van Antwerpen).
http://home.solcon.nl/kemperman/kauw/Achilles%20Cools%20wie%20is%20hij.htm


Mars

#6
Citaat van: Piknicky op mei 04, 2009, 22:21:58
Ik moet toch eventjes zeggen dat Luik in Belgisch Limburg ligt. West-Vlaanderen is dat deel linksonder Zeeland. :D
Sorry voor het off-topic gaan.

Ah.. mijn googlebron zei iets anders ;)


Dan zet ik op Hugo Claus, een Bruggenaar!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Audrey

#7
Citaat van: Mars op mei 04, 2009, 22:08:16
Corneille?

:D

Is geboren in Luik en voor zo ver ik kan vinden is dat West Vlaanderen? Wel op 17 jarige leeftijd verhuisd naar Nederland ;)

Eh, Luik in West-Vlaanderen? Tip voor een verjaardagscadeau voor Mars: een atlas en een wereldbol :p

Misschien heeft Nesten wel vogels geschilderd? Geen idee hoor, ik ken hem enkel van naam.

EDIT: heb snel even gezocht, Nesten tekent karikatuurkoppen. Ik ga nog even zoeken voor je, als ik iets vind zet ik het hier.

Mars

Als je googled: Luik West Vlaanderen. Krijg je een aantal links waarin er een adres staat met Luik (West Vlaanderen) er achter. Dus zo kwam ik daarop.
Probeer maar even uit ;)

Maar dat is wel erg off topic nu en we hebben niets meer van Klikkie gehoord?

Groetjes Marcia (die in Friesland woont :P)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Audrey

inderdaad, die moeten hun site dringend es nakijken. Alle postnummers die met een 8 beginnen zijn West-Vlaanderen  :)

En terug online: waarschijnlijk zit Klikkie nog op school, en heeft ze vanochtend niet gekeken. Ze zal er straks wss wel zijn. Ik heb trouwens niks gevonden.

DarkWolf

Guido Gezelle, geboren in Brugge :)

HEETE POOTJES
Een schalkaard had een bie gevaân
en hield ze bij heur vleren:
'Komt hier! - hij zag een jongske staan!
Komt hier mijn knappe kerel!
Hier heb ik zulk een schoon fatsoen (=model)
van beestje, ik wil 't u geven:
past op maar van 't niet dood te doen,
en laat het beestje leven.
Kom aan; jen hand; doet toe, 't vliegt weg:
doet toe, want 't gaat ontsnappen!'
't Kind hield zijn handje toe: 'Nie' waar,
hoe schoon dat is, hoe lieflijk!'
Ha! 't kindtje wierd te laat gewaar
hoe schoon en hoe bedrieglijk.
Hij liet het beestje los, en 't loeg
de traantjes uit zijn oogskes,
en zei 't: 'Het beestje is schoon genoeg,
maar 't heeft zulke heete pootjes.'

December 1860
Uit: Liederen, Eerdichten en Reliqua

klikkie

hallo,
gisteren had ik geen internet, wat heel erg slecht uitkwam natuurlijk, nu sta ik nog meer achter
maar jullie hebben me toch al wat geholpen! Dat gedichtje van Guido gezelle bijvoorbeeld. En de andere tips! Enorm bedankt iedereen! Echt heel bedankt! Ik ben jullie heel dankbaar!  ;D
Nog tips zijn altijd welkom natuurlijk voor moest je onverwachts iets vinden, ik heb namelijk nog tijd tot vrijdag (maar das dan wel al heeel laat =p)

Oja, en Luik ligt inderdaad in Limburg en niet in west-vlaanderen  :-X
grappig dat google zegt dat het in West-Vlaanderen ligt  :D

Klikkie ^^

Audrey

Ik heb nog gezocht, maar niet echt iets gevonden. Misschien ligt hier nog wel een gedichtenbundel waar ik in kan zoeken, of moet alles van 1 kunstenaar zijn?

En, ligt Luik niet in Luik? :p
Belgische provincies: http://www.polfed-fedpol.be/presse/images/landkaart_belgie_nl.jpg  ;)

Parkieten-Freak

Luik ligt inderdaad in de provincie Luik.
Genoeg aardrijkskunde, nu weer ontopic graag.


klikkie

Citaat van: Audrey op mei 07, 2009, 18:32:58
Ik heb nog gezocht, maar niet echt iets gevonden. Misschien ligt hier nog wel een gedichtenbundel waar ik in kan zoeken, of moet alles van 1 kunstenaar zijn?

En, ligt Luik niet in Luik? :p
Belgische provincies: http://www.polfed-fedpol.be/presse/images/landkaart_belgie_nl.jpg  ;)

alles moet van 1 kunstenaar zijn
en ik heb voor Guido Gezelle gekozen

heete pootjes, dit gaat helaas over een bij en niet over een vogel, dus heb ik maar voor 'de nachtegale' gekozen. 1 gedicht zal ik voorlezen en daarbij dan het schilderij van Tinky, mijn grasparkietje voorstellen, wat vergelijken met het gedicht, daarna een biografietje van guido gezelle en dat is dan ook alweer in orde ^^

En een dikke merci aan iedereen die heeft geholpen!! ;D


Ingrid

Eind goed, al goed! zullen we maar zeggen ;)

Dan kan hier nu wel een slotje op, veel succes met het uitwerken van je opdracht  ;D