dominant

Gestart door johanna, mei 02, 2009, 15:09:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

johanna

Ik heb echt een probleem met mijn (wrsch) vrouwtjesparkiet. Ze is echt heel dominant tov het mannetje. Ze laat hem niet eten, zelfs niet uit zijn eigen voerbakje, ze zit steeds op de beste plekjes en pikt voortdurend naar Mozes, ze zit hem schreeuwend achterna door de kooi zodat die arme Mozes helemaal opgejaagd wordt, zielig vind ik het. Ze spelen wel samen en ze kroelen ook wel, ze laat Mozes af en toe ook wel haar veren oppoetsen maar wat ik zeg ze is heel dominant, is dat normaal of moet ik er wat aan doen? En zo ja wat dan?

Piknikki

Hallo Johanna!

Het is zeker niet leuk als een mannetje zo gedomineerd wordt. Gelukkig zijn er wel oplossingen voor dit probleem, maar het is vaak een zoektocht om erachter te komen waar het probleem precies zit.
Met de zoekfunctie kun je ook al aan wat tips komen als je bijvoorbeeld zoekt op 'dominant'. :)

Enkele belangrijke dingen die je dan tegenkomt zijn: Is de kooi wel ruim genoeg? Heb je wel genoeg voerbakjes (1 voor ieder parkietje + 1 extra), en hangen deze voerbakjes wel op gelijke hoogte? Heb je meerdere goeie zitplekjes bovenin de kooi?
Ook moet je rekening houden met de lentekriebels, en de hormonen van het vrouwtje die nou waarschijnlijk als een dolle door haar lichaampje gieren. :D

Dat ze wel samen kroelen en spelen lijkt me erop dat ze elkaar echt aardig vinden, en dat het normaal vrouwtjesgedrag is. Natuurlijk maakt het dat niet minder triest voor het mannetje. Parkietjes doen nou eenmaal graag dingen samen, en als eentje erg dominant is, dan botst het vaak.

Er zijn dus wel dingen die je kunt doen om te helpen, maar het dominante gedrag zal blijven. Je zult er dan mee moeten leven dat de mannetjes- en vrouwtjes parkietjes zo met elkaar omgaan. :) Tenzij er gewonden dreigen te vallen, dan moet je toch wel ingrijpen.