Vraag over kleurslag

Gestart door doomen87, april 29, 2009, 00:47:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

doomen87

Hallo iedereen, ik heb nu sinds 3 weken mijn eerste parkietje. Alles gaat goed, hij is al tam en vliegt hele dagen los rond, ik kan er alles mee doen! Hier ben ik dus super blij mee!
Ik had alleen even een vraagje! Klopt het dat mijn parkietje een lutino grasparkiet is? En als ik misschien over een jaar zou willen gaan kweken, moet ik dan perse met een andere lutino parkiet kweken of kan het gewoon met een andere grasparkiet? En hoe kan ik zien of het een mannetje of vrouwtje is? Hij/zij heeft een heel licht blauwe deusdop en als er goed licht op schijnt is zie je een klein beetje licht paars aan de onderkant!

Titel aangepast, gr PF

[verwijderd door de beheerder]

Piknikki

Hallo, en welkom hier op het forum!

Fijn dat je parkietje al wat tammer is. Lijkt dus alsof je op de goede weg bent. :)
Het lijkt erop dat je parkietje inderdaad een lutino is. Dit is te zien aan het gele verenpak en rode ogen. Je parkietje is volgens mij ook een mannetje, aan de foto te zien, en je beschrijving van de neusdop. De neusdop van een popje zal namelijk na enkele maanden bruin worden, die van een mannetjes ino (lutino, albino, crème-ino) is vleeskleurig/paars.

Meer informatie over broeden en kweken vind je hier: http://parkietenfreak.nl/a-broeden.php
Je kunt alvast veel lezen over kweken, zodat je goed voorbereid en verantwoord aan een nestje kunt beginnen volgend jaar. Zo leer je bijvoorbeeld dat kweken niet geheel zonder risico's gepaard gaat. Veel dingen kunnen mis gaan. Een pop kan legnood krijgen, of een baby parkietje kan spreidpootjes krijgen. Dan moet je wel weten hoe je dat allemaal moet aanpakken. Je kunt ook eens op het board Broeden kijken.

Overigens is het niet verstandig om twee ino's samen een nestje te laten hebben. Ino's missen namelijk pigmenten, waardoor hun zicht niet zo goed is als bij een zwartoogje. Bovendien hebben ino's ook nog andere 'zwakheden'. Als je dus een popje voor hem kiest, kies dan eentje met zwarte oogjes. En dan moet het natuurlijk wel klikken, want als ze elkaar niet aardig vinden, heb je weinig kans op eitjes. ;)

Veel plezier met je mooie parkietje!

doomen87

hallo,

ja ik ben zeker heel goed op weg, ik heb hem pas 3 weken en hij is nu al mijn beste vriend. Ik ben best trots op mijn eigen hihi! Ik had namelijk een vriendin met parkietjes en ik was er helemaal gek op geworden dus besloot toch maar eentje voor mijn zelf te gaan kopen! Sinds 3 weken ben ik dus een echte parkietenfreak hihi!
Ik wil nu dan dus gewoon even zo doen, misschien nog eeen parkietje bij nemen in een aparte kooi en wie weet dan volgende jaar als mijn parkietjes oud genoeg zijn gaan broeden! Bedankt voor je berichtje hierboven. Ik was namelijk op google aan het zoeken en vond dus ineens een lutino parkiet en vond hem heel veel op de mijne lijken haha. Nu weet ik in ieder geval wat voor soort ik heb hihi!