Parkiet tolt op z'n pootjes na landen

Gestart door astra, april 21, 2009, 16:04:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

astra

Even een korte introductie:

Mijn naam is Jill, trots bazinnetje van Bartje, een vrolijk stuk eigenwijsheid van 11 jaar.

De laatste dagen gaat het wat slechter met hem, en misschien herkennen jullie iets in zijn symptomen?

Gisterochtend heeft hij gespuugt. Het waren gewoon zaadjes dus ik dacht dat hij zich weer eens te vol gegeten had.
Maar toen hij uit z'n kooitje kwam en ging vliegen, sloeg de paniek toe. Hij landde op het aanrecht en begon meteen heel snel te ademen en hij stond als een dronkenlap te tollen op z'n pootjes. Hij viel bijna om.
Hij is zelfstandig terug gegaan naar z'n kooi en heeft daar de hele dag nog gezeten. Hij heeft niet meer op 1 pootje gezeten en sliep erg veel.
Vanmorgen leek het allemaal stukken beter te gaan. Hij was weer vrolijk en kwetterde weer als vanouds. Maar toch vertrouwde ik het niet en heb hem tot vanmiddag 14.00uur in zijn kooitje laten zitten. Toen ik zojuist het deurtje open zette vloog hij weer meteen naar het aanrecht en het was weer hetzelfde als gisteren: snelle ademhaling en tollen op z'n pootjes.

Hij zit nu weer in zijn kooitje te dromen. Hij zit niet bol, maar je ziet dat hij zich niet lekker voelt.
Eten en drinken doet hij wel nog goed. Bij vlagen speelt hij met z'n speeltjes in de kooi en laat hij zich horen, maar hij is toch stiller als normaal.

Afgelopen vrijdag ben ik gestopt met het voeren van trosgierst, om een domme reden: ik heb niets meer in huis. Maar het kan toch niet zo zijn dat hij daar zo ziek van word?

Wouter

Ik zal even langs de vogelarts gaan. Het tollen op zijn pootjes klinkt niet goed.

Caradow

Van het stoppen met trosgierst word hij zeker niet ziek hoor, dat is alleen maar beter voor hem ;)
Trosgierst is een dikmaker, een verwennerij en zou je eigenlijk maar heel beperkt mogen geven.


Hij lijkt wat onder de leden te hebben en een bezoekje aan een vogelarts is zoals Wouter zegt zeker geen overbodige luxe.
11 is een respectabele leeftijd, maar hij hoeft zeker nog niet "op" te zijn...

astra

Ik kan wel met hem naar de vogelarts gaan, maar het rare is dat hij nu (17.30uur) weer vrij normaal erbij zit. Hij jengelt weer alles bij elkaar (mijn vader is thuis en Bartje moet hem niet  :P), hij eet en drinkt goed, z'n ontlasting is normaal en hij speelt met z'n speeltjes. Ook wipt hij op en neer op z'n stokjes zonder als een zatlapje te wankelen...

Hij zit wel flink in de opkomende nieuwe veren, ik zag net dat hij flink wat staartveren heeft, dus z'n oude is hij nog niet kwijt.
Even een hersenspinsel van mij:
Zou hij uit balans raken onder het vliegen door de hoeveelheid veren en daarom in paniek raken (snelle ademhaling en wankelen)?
Ik heb het in ieder geval nog niet zo meegemaakt.

Trosgierst kreeg hij normaal 1x per week een kleine stok (+/- 20cm) en hij is nooit dik geweest.

Idske

Ookal zit hij er weer bij alsof er niks aan de hand is, je kunt toch het beste naar een arts gaan. Parkietjes laten pas heel erg laat merken als er iets mis is, met een dikke kans dat het te laat is. Je kunt beter preventief nu na laten kijken dan heb je in ieder geval zekerheid.

De vraag die je net stelde over de balans en het in paniek raken laat ik even aan een expert over.

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Parkieten-Freak

Citaat van: astra op april 21, 2009, 17:41:35
Zou hij uit balans raken onder het vliegen door de hoeveelheid veren en daarom in paniek raken (snelle ademhaling en wankelen)?
Nee dat lijkt me onwaarschijnlijk met name omdat je schrijft dat hij bijna omviel toen hij landde. Dit duidt toch een beetje op gebrek aan coördinatie.
Ik denk dat er toch iets anders aan de hand is met Bartje. Mogelijk is de inspanning die hij moet leveren om te vliegen, op dit moment teveel.
Wat daar precies de oorzaak van is, weten we niet.
Wat mogelijk zou kunnen zijn is dat het hartje niet de hoeveelheid zuurstof krijgt die het nodig heeft. In ieder geval: ik zou zeker even met Bartje naar de dierenarts gaan om een en ander na te laten kijken.



astra

Nou, ik ben inmiddels naar de dierenarts geweest, maar volgens haar was er niets aan de hand. Poepje ingeleverd, maar men heeft niets afwijkends gevonden.
Ze wijt het aan het feit dat hij al wat ouder is en wat minder energie heeft nu. Coordinatie was niets mee aan de hand want toen ze in zijn kooi ging werd hij helemaal gek (Bartje is niet handtam), maar vertoonde geen van de symptomen die ik beschreven had.
Haar advies was om hem voorlopig even wat rust te gunnen, en aan het eind van de week het weer eens te proberen.

Ik hou dan toch wel de videocamera bij de hand, want als hij het aan het eind van de week nog heeft ga ik toch weer terug met het bijbehorende filmpje.

Iedereen bedankt voor het advies en ik zal proberen om zijn toestand hier up-to-date te houden.

Parkieten-Freak

Goed dat je even naar de dierenarts gegaan bent en fijn dat je ons op de hoogte houdt omtrent de gezondheidstoestand van Bartje. We kunnen hier allemaal weer wat van leren.  :)


astra

Nou, we zijn nu een dag verder, en de situatie word zo langzamerhand een beetje onhoudbaar.
Omdat Bartje gewend is om 24/7 los te zijn, breekt hij inmiddels de hele kooi af.
Hij schreeuwt op alles en iedereen en toont een soort van stress verschijnselen volgens mij, want hij blijft maar op en neer drentelen over z'n stokje, soms wel 10 minuten lang.
Eten en drinken gaat nog steeds goed, en hij is wel een stuk levendiger dan een paar dagen geleden, maar ik durf de stap toch niet te nemen om z'n kooi open te zetten, bang voor de gevolgen.

Ik hou jullie op de hoogte!


roha

Ik zou nu toch maar contact opnemen dan met de arts of naar een vogelarts toe gaan.

Haar advies om hem in de dichte kooi te laten, zodat hij wat meer rust, helpt niet echt, hij maakt zich nu veel drukker.

astra

Als eerste wil ik iedereen bedanken voor jullie steun en het meedenken voor een oplossing.
Helaas heeft het niet mogen baten, Bartje is om 19.00uur rustig ingeslapen...

Om omstreeks 18.00uur viel Bartje van zijn stok, en begon weer zwaar te ademen. Bij het vallen heeft hij een nageltje gescheurd wat hevig bloedde. We denken dat de combinatie stress en bloedverlies heeft gezorgd voor een shock.

Mijn buurman, vogelliefhebber en zelf houder van een aantal volieres met allerhande soorten vogels, heeft Bartje nagekeken en kwam tot de conclusie dat hij niet meer te redden viel. Hij heeft Bartje om 19.00uur geeuthanaseerd in zijn vertrouwde omgeving, in mijn handen...



Idske

Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

astra

Dankje Idske...ik ben er volledig kapot van.
Daarnaast heb ik vandaag ook afscheid moeten nemen van mijn oom, hij was ernstig ziek.
Ik weet niet hoe ik het even anders moet verwoorden, maar ik voel me echt volkomen K*T!

Ingrid

Heel veel sterkte met het verlies van je gevleugelde vriendje Bartje :(
En daarnaast ook nog je oom verliezen gaat je niet in de koude kleren zitten.........

hillie

 Als nog heel veel sterkte met grote verdriet van je parkietje en je oom :(

Danielle

Heel veel sterkte met het verlies van je parkietje en ook met je oom!
Je hebt gedaan wat je kon doen voor Bartje, helaas heeft het geen baat meer gehad.

Groetjes Danielle

Parkieten-Freak

Ach wat vreselijk verdrietig is dit nu. Gecondoleerd met het overlijden van je oom en met het overlijden van Bartje.
Het is dubbel verdrietig dat dit ook nog eens op één dag gebeurd is.
Ik wens je heel veel sterkte Astra.


Piknikki

Jee, wat afschuwelijk! Da's echt dubbele pijn. :'(
Erg begrijpelijk dat je je zo ellendig voelt.
Heel veel sterkte. :( Je bent erg moedig!

paooltje

Heel veel sterkte met het verlies van je oom en je parkietenvriendje

Paola

astra

Iedereen hartelijk dank voor jullie condoleances.
Vanmiddag word mijn oom gecremeerd, en zaterdag hebben we Bartje begraven...
Ik heb nog overwogen om een obductie te laten doen, maar ik vind dat Bartje al genoeg geleden heeft...

Ik denk dat dit topic op slot kan nu.

Caradow

Heel veel sterkte Astra...

En op verzoek een slotje...