Een nieuw vriendje

Gestart door Shaz, april 19, 2009, 23:33:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Shaz

Hallo allemaal,

ik had een vraagje. Ik ben namelijk van plan een nieuw vriendje/vriendinnetje voor m'n parkietje te halen. Mijn parkietje is ongeveer 11 weken oud, en is nu een maandje bij ons. Uiteindelijk moet zijn/haar nieuwe maatje bij hem/haar in de kooi komen (ik weet nog niet of het een mannetje of popje is). Maar is zo'n jong parkietje ook al erg territoriaal? Of valt dat bij een jong parkietje meestal wel mee? Het lijkt me namelijk dat een parkietje die bijv. al een jaar alleen zit sneller een nieuweling afwijst dan een jong parkietje. Maar ik kan het namelijk helemaal fout hebben. Ik maak me nogal zorgen om de kans van slagen dat ze het met elkaar zullen gaan vinden..   :-X

Alvast bedankt!

Groetjes,

Sharon

Chicowen

Hoi Sharon,

Leuk dat je er een vriendje bij wilt!
Je kunt ze het beste in eerste instantie in 2 aparte kooien zetten. Zo kunnen ze wel aan elkaar wennen, heb jij mooi de tijd om het nieuwe vriendje tam te maken en zal het niet gelijk fout gaan.
Wanneer je het nieuwe parkietje wel direct in de kooi erbij zet, heb je grote kans dat er wel territoriaal gedrag wordt vertoond door je huidige parkietje.
In 2 aparte kooien kunnen ze goed aan elkaar wennen en als dat goed gaat kun je ze na verloop van tijd wel bij elkaar zetten (wel even de kooi waar ze samen in komen anders indelen).
Er zijn uitzonderingen waarbij het ook direct goed gaat als ze bij elkaar in de kooi komen, maar ik zou die gok niet nemen en gewoon 2 kooien gebruiken.

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Caviaplanet

Zelf heb ik het wel meteen gedaan. Vinci was alleen komen te staan en na 2 weken heb ik Skyvie van 7 weken oud bij 'm in de kooi gezet. Dat was schrikken. En hij moest ook niet te dichtbij komen dan pikte Vinci een beetje, maar niet heel erg. En Skyvie mocht gewoon eten. Als snel zijn ze vriendjes geworden. Het zijn 2 mannetjes. Het is wel handig om een reservekooi te hebben mocht het niet zo goed gaan. Dan kun je ze alsnog apart aan elkaar laten wennen.
Groetjes
Jolanda

Shaz

Bedankt voor de reacties!

Ik heb gister aan het eind van de middag een nieuw vriendje gehaald voor m'n parkietje. Het is een heel mooi klein geelmasker ino'tje. Ik had een kooitje geleend van een vriendin zodat ze apart zaten. Zodra het nieuwe pietje in de kooi zat begonnen ze al direct naar elkaar te roepen. Ik dacht "zo dat is snel ??? ". Ze zaten ook allebei steeds tegen de tralies aan, alsof ze naar elkaar toe wilden. Toen heb ik toch maar het risico genomen om te kijken of ze het direct met elkaar konden vinden. Zette het nieuwe pietje bij m'n andere parkiet, en ze begonnen elkaar gelijk te wassen en te kroelen! Ze eten samen uit een bak zonder ruzie (terwijl ik toch drie voerbakken opgehangen had voor de zekerheid). Nu iets minder dan een dag verder zijn ze al helemaal dol op elkaar. Dit had ik niet durven hopen :D Uiteraard hou ik het nog wel in de gaten komende tijd.

Maar nu nog even een ander vraagje: het parkietje dat ik al had eet pellets, maar het nieuwe pietje alleen zaad. Dus vanzelfsprekend had ik ook zaad in een bakje gedaan. Nu gaat het parkietje dat ik al had ook ineens alleen maar zaadjes eten en laat zijn pellets links liggen. Ik wil de zaadjes echter niet weghalen, omdat dan het nieuwe pietje niets te eten heeft. Hoe los ik dit op?

Alvast bedankt!

Mars

Laat even je nieuwe pietje (en ook oude pietje dus) twee dagen nog zaad eten en ga het dan overzetten: zaad er uit. Aangezien het erg dol is op je andere grasje verwacht ik dat het gemakkelijk mee zal gaan eten. Heb je de eerste zelf overgezet? Dan weet je waar je op moet letten (even wegen ed). Anders is er hier op de site genoeg informatie te vinden.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Shaz

#5
Ik heb Poppie (pietje dat ik al had) niet zelf overgezet helaas. Hij werd vlak nadat ik hem kreeg ziek (waarschijnlijk al vanuit de dierenwinkel ziek) en moest toen een week bij de dierenarts blijven (bij Kindermans). Daar is hij overgezet op Harrison's. Ik heb zelf wel veel gelezen hier op de site over het overzetten dus ik weet wel ongeveer hoe en wat. Moet alleen even kijken bij wie ik een nauwkeurig weegschaaltje kan lenen hier in de buurt  ;)