nieuwe parkietj doet bijna niks,en vliegt overal op de gordijnen..

Gestart door parkietje__, april 14, 2009, 21:03:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietje__

heej iedereen
ik heb mijn jong nieuw parkietj nu 2 dagen, en ze heeft al de uitgang van de kooi gevonden.  :)
als ik met mijn hand in de kooi ga komt ie er op zitten, en als ik hem uit de kooi haal vliegt ie op de gordijnen en op de kasten?  ;) :(!hoe kan ik zorgen dat hij bij mij blijft zitten?? Verder doet hij niet veel, hij heeft veel speeltjes maar speelt niet.

groetjes.x.

Milo-Pixel

Je moet geduld hebben.. twee dagen is niets, en er wordt ook aangeraden hem nog niet uit de kooi te laten voor je parkietje (hand)tam is ;).
Gebruik de zoekfunctie van het forum maar eens, er staat genoeg geschreven over het tam maken van parkietjes. Ook op de site zelf (www.parkietenfreak.nl) staat veel geschreven over het tam maken en andere dingen die je moet weten over grasparkietjes.

parkietje__

ok
maar ik had hem al zover gekregen om op mijn hand te stappen in de kooi  hoor.
:)
groetjes


Caradow

#3
Citaat van: parkietje__ op april 14, 2009, 21:13:10
ok
maar ik had hem al zover gekregen om op mijn hand te stappen in de kooi  hoor.
:)

Maar je hebt je parkietje pas 2 dagen, het diertje is nog helemaal niet gewent aan zijn nieuwe omgeving. Alles is nog nieuw...
Daardoor is het diertje vaak nog erg meegaand met het baasje, laat het alles nog over zich heen komen.
Je hebt je valkjes toch ook niet binnen 2 dagen zo tam gekregen al op de foto?

Ik sluit me aan bij het advies van Marit, om eerst eens heel veel te gaan lezen op forum en website.

parkietje__

#4
mijn parkietj is nu al wat meer gewend aan zijn kooitj, en speelt ook al, en kwettert  :)
ik heb mijn 2 valkjes met de hand opgevoed, dus die waren direct al supertam!   :D

maar als ik hem zaadjes aanbied in mijn hand, ziet hij de zaadjes niet
en ik heb geen trosgiers meer.


Berichtjes samengevoegd, Caradow


Mars

Het toverwoord is geduld...
Jouw parkietje wordt niet in een paar dagen tam. Je zult hem langzaam aan moeten wennen.
Ook met zaadjes kun je een parkietje tam maken, of je laat hem gewoon eerst aan de aanwezigheid van je (bewegende) hand in de kooi wennen. En intussentijd koop je gewoon wat trosgierst. Of je hangt eens een stukje appel op en als hij dat erg lekker gaat vinden gebruik je dat.

Waar het om gaat is dat je parkietje zonder eten zo op je hand gaat zitten en daar ook op wil blijven zitten, dan pas is het tijd voor de eerste vlucht. Dat kan weken en soms zelfs wel maanden duren.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietje__

#6
hij komt zo al op mijn hand zitten!  :)
maar ik heb nu in zijn kooi een appeltje gelegd.

Fotos zijn alleen toegestaan ter verduidelijking van een vraag. Je parkietje kun je showen in de fotoalbums! Lees aub de forumregels even goed door! Caradow

parkietje__

Topic samengevoegd met je al lopende topic, omdat dit een vraag is in het verlengde van je oorspronkelijke vraag. Het is niet nodig om een nieuw topic te openen wat aansluit bij je eerdere vraag. Gr. Ingrid

heej iedereen
Tweety is al heel erg tam nu, hij komt op mijn vinger als ik in de kooi ga, en vliegt rond in huis , en vliegt niet meer naar de ramen.
Tweety heeft ook een speelpleintje, speelplekje om op te zitten, hij is heel rustig als hij op zijn speelplekje zit.
mijn vraag is nu, kan ik Tweety s'avonds bij ons op zijn speelplekje zetten? Zal hij niet schrikken van de televisie dan?? Als ik naar zijn kooi ga, komt ie er direct al uit.
groetjes

Piknikki

Dat hij zo rustig is op z'n speelplekje, komt denk ik omdat Tweety nog moet wennen. Als ik me niet vergis heb je je parkietje pas een paar dagen.

Probeer je in te leven in Tweety: hij is net een paar dagen bij een nieuw baasje, en alles is nieuw. Hij heeft nog heel veel te ontdekken. ;)

Beter gun je Tweety voorlopig 's avonds wat rust in z'n kooitje zodat hij alle nieuwe indrukken en impulsen kan verwerken. Overdags kun je dan rustig met hem bezig zijn. Laat hem eerst aan jouw wennen. Leer Tweety op je gemak kennen, zodat je zijn karaktertrekjes kunt zien, en dan kan Tweety ook jouw persoonlijkheid leren kennen. Dan heeft hij, als hij buiten de kooi komt, iemand om zich veilig bij te voelen tussen al die nieuwe dingen.

Tenslotte leer je elkaar kennen door tijd met elkaar door te brengen, en dat kan best een paar maanden duren. Dit heeft dus niks met tam zijn te maken, maar met een vriendschappelijke band opbouwen, elkaar vertrouwen, en dat je elkaars karakter kunt inschatten.

Als je zo'n band heb met Tweety, dat hij je blindelings vertrouwt, en dat jij Tweety ook echt begrijpt, dan kun je hem ook lekker 's avonds bij je laten zitten.
Voorlopig is het dus genoeg om hem een paar uurtjes buiten de kooi te laten, en 's avonds kan hij rustig de dag verwerken en in slaap komen. :)

Ian

Als ik Jouw was Zou ik ook nog een leuk speeltje voor je parkietje kopen
Zoals ik heb Zo een Katten balletje Dat vinden parkietjes helemaal geweldig
Ze spelen er flink mee op los

Groetjes Ian 8)

emceeelwee

geduld geduld geduld... Dat is echt het toverwoord. Laat je parkietje zelf uitzoeken of en waarmee hij wil spelen. Laat hem zelf kiezen of hij nu al uit de kooi wil. Enneuh, handtam wil zeggen dat ie ook buiten de kooi op je hand komt zitten. Vooral veel tijd besteden aan jullie relatie wanneer ie in de kooi zit. Praten, je hand aanbieden, laten eten uit je hand. Zo win je vertrouwen en is ie straks ook tam buiten de kooi.

Succes

joopie en mutz

#11
Het is allemaal heel nieuw voor een parkiet bij mij duurde het twee weken voordat mijn parkietjes begonnen te spelen en alles en levendig werden. Hij blijft nog niet op je hand zitten want je moet hem tam maken :-X