Rare schilfers bij snavel

Gestart door Pieterbaas, april 14, 2009, 20:48:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieterbaas

Hallo allemaal,

Mijn parkietje heeft langs zijn snavel hele rare schilfers zitten. Geen idee eigenlijk wat dit is. Maar het lijkt ook steeds erger te worden. Het is bij zijn snavelhoeken waar normaal eigenlijk veertjes horen te zitten. Is hij ziek? Of komt dit omdat hij veel met zijn kopje tegen zijn spiegeltje aan tikt/speelt?

Herkent iemand dit?

hillie

Misschien kan je een foto plaatsen.
Zo kunnen we zien of het om schurfmijt gaat.
Anders is het voor ons ook maar gissen.

Pieterbaas

Citaat van: hillie op april 14, 2009, 20:51:36
Misschien kan je een foto plaatsen.
Zo kunnen we zien of het om schurfmijt gaat.
Anders is het voor ons ook maar gissen.

Ik zal morgen als het licht eens proberen een goede, duidelijke foto te maken. Het is echt heel raar. Schilvers/korsten lijken het wel. Hij lijkt er verder niet veel last van te hebben, al wrijft ie af en toe met z'n koppie over zijn stok. Maar dat is vrij weinig...

Caradow

Een foto zal zeker meer duidelijkheid scheppen of je ene bezoekje aan een arts moet overwegen of niet. Het zou schurftmijt kunnen zijn, maar het komt op mij nu over, alsof het over normale slijtage van de snavel gaat. Hierbij kunnen ook schilfers en scheurtjes ontstaan.

Pieterbaas

Hoop dat ie het doet en dat ie duidelijk genoeg is. Let op bij de hoeken van de snavel....

[verwijderd door de beheerder]

Caradow

De laatste foto verwijderd, de eerste is het meest duidelijk. Voor zover ik het kan beoordelen lijkt het verdacht veel op schurftmijt en zou ik je willen aanraden om naar een vogelarts te gaan om het te laten beoordelen en een behandeling af te spreken.

Pieterbaas

Citaat van: Caradow op april 15, 2009, 11:05:26
De laatste foto verwijderd, de eerste is het meest duidelijk. Voor zover ik het kan beoordelen lijkt het verdacht veel op schurftmijt en zou ik je willen aanraden om naar een vogelarts te gaan om het te laten beoordelen en een behandeling af te spreken.

Dan gaan we dat doen. Sneu voor 't beestje. Bedankt voor 't advies!

Moppers

CiteerDan gaan we dat doen. Sneu voor 't beestje.
Dat je hem laat nakijken is helemaal niet sneu hoor ;), goed dat je dat zal doen.

Ik vind het er ook niet gezond uitzien. Of het schurftmijt is zou ik niet kunnen voorspellen, het zou ook door bijvoorbeeld kalkmijt of een schimmel kunnen komen, daar is de foto niet duidelijk genoeg voor. Maar er moet wel duidelijk even naar gekeken worden.

Laat je ons weten wat de diagnose van de dierenarts is? Ik ben wel erg benieuwd.

Pieterbaas

Nou, gisteren niet naar de arts geweest, maar naar de dierenwinkel waar we al jaren komen. De beste man heeft me Bogena mee gegeven. Een druppel op de huid van onze parkiet zou wonderen moeten verrichten. Ben benieuwd.

De vogel vond 't niet zo heel leuk, maar ja. Voor z'n eigen bestwil he....

Parkieten-Freak

#9
Citaat van: Pieterbaas op april 21, 2009, 22:22:45
De vogel vond 't niet zo heel leuk, maar ja. Voor z'n eigen bestwil he....

Dat laatste valt nog te bezien. Het valt of staat met de kennis -en juistheid van de diagnose- die de verkoper van de dierenwinkel gesteld heeft.
Wat voor druppels heeft hij je meegegeven? Bogena is een merknaam, niet de naam van een specialité.



Chicowen

Verder zou ik niet direct afgaan op het advies van de verkoper van de dierenwinkel. Een vogelarts heeft niet voor niets jaren moeten studeren en heeft daardoor veel en veel meer kennis dan de verkoper in de dierenwinkel. (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen ;) )
Ik zou zelf nog zeker een bezoekje aan een VA brengen.

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Pieterbaas

Hallo beste mensen! Ben ik weer.

Het ziet er op dit moment naar uit dat we een goede keuze gemaakt hebben. Met onze vogel gaat het erg goed. De schilvers zijn zo goed als verdwenen en ook zijn gedrag is op dit moment positief veranderd. Daar waar hij eerst heel bang was voor handen, hij niet uit zijn kooi kwam om even rond de huiskamer te vliegen, doet hij dit nu opeens wel! Hij babbelt veel meer als daarvoor en is erg nieuwsgierig (Hij houdt alles in de gaten, zo lijkt het). Het slapen op 1 poot (Is toch een teken van gezondheid?) deed hij daarvoor ook al. Ook eten en drinken deed hij prima, en gelukkig is ook daar geen verandering in gekomen.

Hoop dat het zo goed blijft gaan....jullie in ieder geval bedankt. Wat er ook moge gebeuren.

Wouter

Wat is de naam van het middel? Om maar even terug te komen op de vraag van Anneke.