Hij Is In Ene Bang

Gestart door Gemma, augustus 17, 2005, 10:55:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gemma

:( Ik heb sinds 10 dagen een parkietje, heel leuk allemaal maar ik heb nooit eerder een vogeltje gehad dus snap ik hem nog niet helemaal. Al na de eerst dagen kon ik hem voorzichtig aaien en mijn dochtertje van 5 ook. Een paar dagen later heb ik het kooitje open gezet maar de eerste dag heeft hij alleen maar naar het open deurtje zitten kijken. De volgende 3 dagen kwam hij eruit en heeft hij wat rond gevlogen maar voornamelijk op plekjes gezeten waar wij er niet bijkonden. Om hem zijn kooitje weer in te krijgen, hield ik het voerbakje voor hem waar hij dan op ging zitten en kon ik hem heel langzaam in zijn kooitje terug doen. Mijn dochter zit weleens te klieren bij hem, gaat dan druk voor zijn kooi dansen en tegen het kooitje tikken. Dit mag natuurlijk niet van mij want dat vind ik zielig en wil niet dat hij bang wordt. De laatste 2 dagen gaat hij nu zijn kooi niet meer uit terwijl zijn deurtje uren open staat. Wel eet hij nog uit mijn hand, ook uit die van mijn dochter maar als het eten op is pikt hij haar erg hard. Haar ook uitgelegd dat dit waarschijnlijk komt omdat hij bang van haar is. Maar vraag mij dat toch af omdat hij wel uit haar hand heeft. Mijn vraag is nu dus ook: waarom komt hij zijn kooi niet uit? En ik zou graag willen weten hoe ik ervoor kan zorgen dat hij op mijn vinger komt zitten. Hij zit wel lekker te fluiten, ook als mijn dochter in de buurt is dus volgens mij zit hij wel lekker in zijn verenvelletje. Heeft iemand raad voor mij?  :unsure:
Groetjes van Gemma

Safrena

Hey Gemma

Welkom op het forum

Een jong parkietje moet op een heel rustige manier worden benaderd en dus het druk doen en  voor zijn kooi dansen en tegen het kooitje tikken  van je dochter helpen je parkietje zeker niet bij het tam maken.

Het tam maken begint in de kooi en daar moet je voor zorgen dat je parkietje je vertrouwd ;)

Lees ook even onderstaande link over het tam maken ;)

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Vele groetjes

Gemma

Bedankt voor je reactie, had al op deze site gekeken bij tam maken. Heb hem op advies van de dierenwinkel gekortwiekt zodat hij als hij uit zijn kooi gaat niet alleen op het aller hoogste plekje gaat zitten in de woonkamer. Moest hem dus eerst in een doosje doen om hem daarheen te brengen en daar was hij natuurlijk niet blij mee. Gister heb ik hem dan ook niet mogen aaien maar vandaag ging dat alweer een stuk beter gelukkig. Maar hij wil nog steeds niet op mijn vinger zitten en ik weet echt niet hoe ik daarvoor kan zorgen. Inmiddels al iemand raad?
Gemma :blinksmiley:

Nikolas

Erg jammer dat je parkietje gekortwiekt is hoor Gemma, ik zou dat toch niet meer doen bij je volgende vogeltje. Het kan hen namelijk erg veel stress enzo opleveren. Ook in een doosje ergens naar toebrengen hebben ze allesbehalve graag.

Ingrid

Hoi Gemma,

De raad die je hebt gekregen van de dierenwinkel is in ieder geval niet de juiste geweest. Kortwieken helpt echt niet om het vetrouwen van je parkietje te winnen. Waarom denk je dat je vogeltje het hoogste plekje zoekt? Omdat hij daar veilig is en alles kan overzien van wat er gebeurt. Het belangrijkste bij het tam maken is, zoals Safrena ook al zei, het vertrouwen winnen van je gevleugelde vriendje. En daar gaat nu eenmaal tijd en enrgie in zitten ;). Geduld, aandacht en liefde zijn de sleutelwoorden. Tam maken begint in de kooi, zorgen dat hij de angst voor die enge hand overwint. De tips staan op de link die Safrena je meegaf.
Nogmaals geduld, geduld en nog eens geduld hebben, doet wonderen.

Groetjes, Ingrid