teken in mijn volière

Gestart door Reinard, april 11, 2009, 18:03:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reinard

Vandaag weet ik zeker en heb ik het ook zelf gezien.
Er zijn nu twee parkieten overleden een maand geleden is de eerste gestorven maar ik kon niks vreemds ontdekken alleen dat zijn hoofdje rood was.
Bij de tweede heb ik de teek zien zitten maar helaas te laat.
Is er een manier om van deze teken te bestrijden?

Mvgr Reinard

Mars

Dat lijkt me een heel erg goede vraag voor een vogelarts, ik heb er namelijk nog nooit van gehoord bij parkietjes.
Een vogelarts kan even goed vaststellen waar het om gaat en je het juiste middel voorschrijven.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Reinard

Ik weet dat de teek die vandaag op mijn parkiet zat dezelfde zijn als de teken die op mijn honden voorkomen.
En een jaar geleden heb ik  in mijn tuin ook een jong koolmeesje met een teek proberen te redden maar helaas.

Sara

Ik zou dit inderdaad aan een dierenarts voorleggen.
Ik heb over teken bij grasparkieten nog nooit iets gehoord zover ik mij herinner, maar als het echt teken zijn vind ik het wel interessant om te weten hoe die daar dan komen en hoe ze bij parkietjes te bestrijden zijn. Voor honden heb je natuurlijk een speciaal tekenpincetje maar bij parkietjes is het nogal moeilijk om teken te vinden en te verwijderen lijkt mij.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Audrey

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, ik weet wel dat er soort spray bestaat om teken te voorkomen en die, als je er toch een gehad hebt, verzachtend werkt. Die is voor mensen, maar misschien bestaat er wel zoiets voor parkietjes.
Ik zou ook zeker een vogelarts raadplegen!

roha

Het lijkt me in ieder geval van belang dat je uitzoekt waar de bron is van de teken, dus waar liggen de eitjes?
Teken komen uit zich zelf meestal niet zover van de plek waar de eitjes zijn gelegd.
Vogels kunnen zeker geparasiteerd worden door een teek, in principe alles wat bloed heeft, kan last hebben van een teek.
Probleem bij parkieten is dat ze eigenlijk geen bloed kunnen afstaan. Gebeurt dit wel, hebben ze grote kans dat  ze dit niet overleven.
Sommige natuurlijke vijanden (zoals wespen) hebben het op de eitjes voorzien (lijkt me prima, in een vroeg stadium al opruimen). Nimfen worden door o.a. mieren, andere wespensoorten, spinnen en nematoden belaagd. Vogels eten o.a. volwassen teken bijv. als ze op een groter zoogdier zitten of als ze ze ergens op een makkelijke plek tegenkomen. 
Teken verdragen ook geen langdurige droogte.

Reinard

Om te beginnen hartelijk dank voor de reacties.
Jullie adviseren mij om advies in te winnen bij een vogeldokter.
Weten jullie misschien waar ik een vogeldokter kan vinden op het net.

mvgr Reinard 

Milo-Pixel

Hier heb je een lijst met Vogelartsen:
http://parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php

Laat je nog even weten wat de VA ervan zei? Ik ben nu wel benieuwd namelijk ;)

Succes!

Reinard

Ik heb contact gehad met een belgisch vogelarts,
deze heeft mij een middel voorgeschreven maar dat is niet makkelijk om de parkieten mee te behandelen.
Je moet  namelijk elke parkiet apart behandelen en om de paar weken.
Nu lijkt mij dit in bijna niet te doen in de volière.
Maar ik heb ook tips gehoord namelijk het volgende,
Teken zouden een hekel hebben aan lavendel dus ga ik rondom de volière lavendel poten.
mvgr Reinard

Annika

even tipje : let ook goed op jezelf !