Gedrag van mijn nieuwe parkiet, normaal?

Gestart door e l l y, april 10, 2009, 11:31:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

e l l y

Hoi allemaal,

Ik ben hier nieuw op de site en ik wil jullie graag om advies vragen.

Ik heb zelf 4 tamme parkieten gehad in het verleden, dus ik heb wel veel geduld en ervaring met het tam maken van parkieten.

Ik heb een week geleden een nieuw parkietje in huis gehaald, maar zijn gedrag is zo anders dat ik niet weet hoe ik hier het beste om moet gaan.

De eerste 3 dagen was hij heel stil en reageerde bijna niet. Hij vloog niet weg of liep niet weg, maar keek gewoon voor zich uit. Als ik met mijn hand in de kooi ging dan reageerde hij niet. Als ik mijn vinger tegen zijn buik zachtjes drukte, kwam hij wel op mijn vinger zitten, maar het lijkt wel alsof ie er met zijn gedachte er niet bij is. Hij reageert ook niet op spiegeltjes en belletjes en geluiden in de kamer. Alleen bij eten springt hij op mijn hand. Gisteren (dag 3) heb ik 'm door de huiskamer laten vliegen en sindsdien wil hij er alleen maar uit. Hij is nu heel erg druk en obsessief bezig met het vinden van een uitgang. Als hij eenmaal buiten is dan komt hij niet meer op mijn vinger of hand, terwijl hij dat daar in de kooi minder moeite mee heeft.

Hoe moet ik hiermee omgaan? Want hij gedraagt zich heel erg wanhopig en ik ben bang dat hij zichzelf nog gaat verwonden in de kooi. Wat ik ook gek vind is dat hij helemaal niet reageert op spiegeltjes in zijn kooi.

Ik hoop dat jullie handige tips hebben.

Gr. Elly

Mars

Dit is heel normaal nieuwe parkieten gedrag.

Zorg er voor dat je parkietje eerst tam is voor je hem rond laat vliegen. Dus dat ie gewend is aan zijn kooi en aan zijn speeltjes, niet meer als een gek door de kooi heen dribbelt op zoek naar een uitgang... Maar dat ie gewoon op je vinger springt en daar rustig blijft zitten, dan is het tijd voor zijn eerste echte vlucht! En dat kan wel een paar weken of maanden duren.

Succes!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

e l l y