Benauwd?

Gestart door Shaz, april 09, 2009, 12:13:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Shaz

Hallo allemaal,

dit berichtje komt misschien een beetje op een raar moment, aangezien mijn parkietje Poppie momenteel bij de dierenarts is (vanmorgen gebracht), maar ik hoop toch op enige geruststelling. Sinds gisterochtend was m'n parkietje ineens heel stil, terwijl 'ie normaal niet stil te krijgen is. Hij at wel, maar steeds kleine beetjes. Zag em ook regelmatig naar z'n waterbak gaan. Het raarste was dat hij zijn vleugels van z'n lijfje afhield en die gingen dan onwijs trillen. Dit deed ie eigenlijk vrijwel constant als hij rustig op z'n stok zat. Hij zit niet bol, juist met z'n veren strak tegen z'n lijfje. Verder vond ik ook dat ie nogal snel ademde, echt alsof ie het benauwd had. Mijn parkietje is momenteel in goede handen bij dokter Kindermans, maar ik hoop dat iemand misschien al enige informatie kan geven over wat het kan zijn?

Oja, mijn parkietje is nu ongeveer 10 weken oud, en ik kan nog niet zien of het een mannetje of vrouwtje is  :-X

Alvast bedankt!

Nog even een korte update: ik heb zojuist naar de dierenarts gebeld en die zij dat m'n parkietje in de couveuse moest, want hij had het nogal koud. Verder wordt er een uitstrijkje gemaakt wat onderzocht gaat worden. Ze zei dat het waarschijnlijk zo is dat hij tot na pasen moet blijven.  Droevig Dat had ik niet verwacht! Ik ben echt heel blij dat ik vandaag gelijk naar de arts gegaan ben.. Ze had ook wat commentaar op een aantal dingen in m'n kooi waar ik eigenlijk een beetje onzeker door geworden ben. Ik heb gewoon een goede ruime kooi (zoals heel veel mensen hier hebben, van wat ik wel eens op foto's zie). Hij eet extravital zaadjes en hij krijgt geregeld fruit en groente. Tuurlijk weet ik dat pellets beter zijn, maar mijn vroegere parkietjes zijn beide 14 jaar oud geworden op zaadjes, groente en fruit..? Ik heb in de kooi wat speeltjes waar onder andere ijzeren belletjes aan zitten. De dierenarts had daar ook kritiek op, ze zei dat die belletjes slecht zijn? Maar waarom dan? Want ik zie namelijk op foto's van kooien hier op het forum dat vrijwel iedereen die belletjes heeft.. Dat snap ik dus niet helemaal.

In ieder geval maak ik me wel zorgen, tis toch echt m'n knuffeltje. Ik hoop dat ie er bovenop komt, hij wordt in ieder geval goed verzorgd..\

Reacties/ervaringen met dit soort klachten zeer gewaardeerd!  Knipoog

Tot slot: weet iemand hoeveel het ongeveer gaat kosten bij Kindermans als mijn parkietje daar het hele weekend moet blijven? Dan kan ik me daar een beetje op voorbereiden.

Groetjes,

Sharon

berichtjes samengevoegd, Caradow

Caradow

Allereerst heel goed dat je met Poppie naar de VA bent gegaan. Hij is in goede handen en nu is het afwachten wat er uit de onderzoeken komt. Een diagnose kunnen wij inet stellen ;)

De ijzeren belletjes: Veel ijzeren onderdelen uit de dierenwinkels zijn niet van zink/verzinkt materiaal. Deze onderdelen kunnen bij intensief gebruik (spelen/knagen maar ook schoonmaken!) metaaldeeltjes afgeven, die bij je vogel een metaalvergiftiging kan veroorzaken. Een dergelijke vergiftiging kan dodelijk zijn.

Bij RVS (Roestvrijstaal) bestaat dit probleem niet.

Ikzelf ben hier zelf heel voorzichtig mee en heb nauwelijks ijzeren haakjes aan speeltjes, ijzeren belletje etc. Ik vervang alles door sisal of tieraps.

Voor een kostenplaatje zou je contact moeten zoeken met de praktijk.  Kindermans is heel redelijk met haar prijzen en een aantal mensen waaronder ikzelf hebben dit al ervaren. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van wat er gebeuren moet.

Parkieten-Freak

Daarnaast kan het gebeuren dat de klepeltjes uit de belletjes loslaten. Dat kan ook gevaarlijk zijn, de parkiet kan zich hierin verslikken -of erger nog- hij of zij kan stikken. 


Shaz

Aha, op die fiets. Ik vond het al zo raar waarom een belletje nou zo erg zou zijn, maar nu snap ik het dus. Zodra hij terug is ga ik ze vervangen, wil niet dat als 'ie straks beter is hij daardoor dan uiteindelijk wéér ziek word :o

Bedankt voor de reacties alvast.