Tam parkietje dat hard bijt.

Gestart door Thomie, april 08, 2009, 17:05:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thomie

Hallo,

Een popje die ik nu ongeveer 3-4 jaar heb bijt heel hard. Ik heb haar al vanaf de geboorte.
Ze is erg tam en komt altijd naar me toe vliegen als ik de volière in kom. Ze is totaal niet bang..
Maar als ze op mijn vinger of schouder gaat zitten bijt ze hard! Nog nooit echt bloed gehad maar soms zie je wel een afdruk die blijft staan. En mijn nagelriem is ook een leuk speeltje  :( .

Eerst maakte ik altijd een geluid als ze me hard beet ("au") . Maar dit kan ook een soort beloning zijn voor haar. Dus een tijdje stil geweest maar helaas hielp dit ook niet.
Ook heb ik geprobeerd om haar heen en weer te bewegen op mijn vinger (snel door de kooi bewegen, op en neer, links en rechts). Maar helaas probeerde ze nog steeds mijn vinger te pakken.

Weet iemand een manier om ervoor te zorgen dat ze me niet meer zo hard bijt? Het is echt geen voelen meer en het lijkt erop alsof ze denkt dat de binnenkant van mijn hand eetbaar is. In de kooi moet ik altijd opletten dat ze niet op mijn schouder gaat zitten, een gevoelig stukje huid die nek ;) .

Gr,
Thomie

Wouter

Het maakt over het algemeen niet veel uit hoe veel je probeert. Meer hoe vaak je probeert. Je moet geduld hebben, en ja dat kan pijnlijk zijn. Het au zeggen kan ze inderdaad als een beloning hebben gezien. Als ze het eenmaal aan heeft geleerd is het moeilijk haar weer af te leren. Maar met een flinke portie geduld kom je er wel! ;)

aster

Hey Thomie,

Heeft je parkietje in de kooi wat om lekker op te kauwen? Popjes houden namelijk erg van kauwen en knagen. Ik heb zelf ook een popje dat een tijd lang erg veel beet. Het maakte niet uit wat ik probeerde het ging maar niet over. Totdat ik twee houten knijpers aan de kooi had gehangen (voor stukjes groente en fruit). Ze knaagt er nu iedere dag wel even op. Bijten doet ze nu nog steeds af en toe maar lang niet meer zo veel als voorheen.

Misschien kun je jouw parkietje ook wat lekkers om op te knagen aan bieden zodat ze haar "bijt obsessie" daar op kan bot vieren in plaats van op jouw. Iets als wilgen takken vind ze misschien wel lekker.

Thomie

Bedankt voor de reacties!

Mijn parkieten hebben een aantal takken in de kooi waar ze op kunnen kauwen. Ook hebben ze een kartonnen doos, sepia en een mineralen-blok.

Ik heb een jaar geleden geprobeerd om het te negeren, maar dat hielp niet echt. En het popje weet altijd plekken te vinden waar ik het niet uit houd als ze me bijt (nagelriem, onderkant van mijn pols etc).

Het afleiden lukte vroeger goed maar aangezien er nu veel nieuwsgierige parkieten zijn is het al snel oorlog op mijn vinger ;) .

aster

Hmmm.... lastig. Misschien kun je het proberen met clicker training. Als ze bijvoorbeeld bij je komt zitten en ze bijt (probeer het te negeren) en ze stopt een tijdje met bijten geef je haar een click en een beloning (een beetje trosgierst bijvoorbeeld). Als je dat een aantal keer doet terwijl ze bij je zit en niet bijt of is gestopt met bijten leert ze het misschien wel af.
Let wel op dat je niet meteen een click en een beloning geeft zodra ze is gestopt met bijten. Dan gaat ze misschien denken dat ze een beloning krijgt zodra ze stopt met bijten. Voor een beloning zal ze dan, in haar hoofd, eerst moeten bijten en er dan mee stoppen.  Geef haar pas een beloning als ze al een tijdje is gestopt met bijten. Hopelijk snap je wat ik bedoel.

In principe is het gewoon goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren maar dan met behulp van een clicker. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, het is dus maar een idee. Je kunt het uitproberen en zelf kijken wat het beste voor je vogeltje (en voor jouw) werkt.

Hopelijk heb je er wat aan :)

Wouter

Tja, negeren werkt niet zonder te belonen. Als je slecht gedrag negeert, maar het goede gedrag niet beloont zullen ze niet snappen wat ze fout doen. Slecht gedrag negeren, goed gedrag belonen.

Ik weet niet of een clicker ook bij parkieten werkt.

Petr@

Het kan ook zeer zeker aan het karakter liggen van het popje ;)
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

aster

Citaat van: Wouter· op april 09, 2009, 16:41:11
Tja, negeren werkt niet zonder te belonen. Als je slecht gedrag negeert, maar het goede gedrag niet beloont zullen ze niet snappen wat ze fout doen. Slecht gedrag negeren, goed gedrag belonen.

Ik weet niet of een clicker ook bij parkieten werkt.

Ik gebruik zelf ook clicker training om mijn parkietjes dingen te leren. En dat gaat heel goed, ze kunnen al een aantal "trucjes" (denk aan pootje geven en een balletje over de vloer rollen). Ze lijken het alle twee erg leuk te vinden. Het is natuurlijk niet mijn bedoeling dat het getrainde circus aapjes worden, het is vooral iets wat ik echt samen met mijn parkietjes kan doen.


Piknikki

Offtopic:
Voordat je aan clickertraining begint, moet je je wel goed inlezen. Zodat als je het wil gebruiken, dat je het wel juist doet. Als je clickertraining verkeerd toepast, ben je nog verder van huis. Want afleren is moeilijker dan aanleren. ;)
Zie ook discussietopic over clickertraining, daarin kun je je mening uiten: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=16706.0

Thomie

Misschien dat het belonen van goed gedrag inderdaad kan helpen. Maar volgens mij zit het popje constant in mijn vinger te bijten. En als dat saai aan het worden is gaat ze door naar mijn nek, waar ze vanaf geduwd word (.misschien dat ze dit ook als een beloning ziet.) .

Misschien moet ik het popje een tijdje alleen houden? Als ze eenzaam is zal het negeren bij een bijt harden aankomen. Maar aan de andere kant is het ook weer zielig om het popje los te maken van de rest.

Mijn parkieten zitten eigenlijk nooit echt gewoon op mijn vinger, altijd zijn ze aan het voelen en spelen met mijn hand en als ze klaar zijn vliegen ze terug naar het stokje. Om vervolgens weer naar mijn vinger te vliegen  ;) .