heel plotseling gestorven

Gestart door margriet, april 15, 2009, 17:09:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

margriet

Van vrijdag op zaterdagnacht is mijn manneke, nog geen 2 jaar, heel onverwachts gestorven. De hele dag was hij nog erg lief, speels, nieuwsgierig en erg aanhankelijk zoals altijd. eten, drinken en kletsen deed hij ook.
's Avonds om ong. 20.00 uur ging hij rechtop staan met veertjes wijduit zoals zij doen wanneer zij het warm hebben. Eerst vond ik het nog niet eng want z'n hormomen speelde nogal eens op maar het bleef. Heb 1x voorzichtig met de plantenspuit wat gesproeid maar hielp ook niet. Hij kwam wel tegen de spijltjes hangen zodat ik hem wat kon aaien, liet dat ook toe.
Maar om 04.00 uur, was 2 tellen de kamer uit, toen lag hij dood op de bodem. Weet echt niet wat het was heb alle ziekte symtomen gelezen maar niks hierover. Wat kan het geweest zijn? Ben echt gebroken want het is binnen nog geen 4 jaar m'n 2e diertje wat ik verlies dat ook maar net 2 jaar is geworden en het is nu ook zo vreselijk stil.
Heb ik pech of wordt er te veel gekweekt waardoor zij kwetsbaarder worden.
Het was zo'n aanhankelijk diertje en sprak veel mensentaal
Wat moet ik nu doen?

Parkieten-Freak

#1
Wat vreselijk naar Margriet dat je parkietje zo onverwacht is overleden. Altijd erg triest.  :(
Het is niet eenvoudig om zomaar een doodsoorzaak aan te geven.
Als een parkiet zich lang maakt en de vleugels van zich af houdt, heeft hij het óf warm, óf is bang óf hij heeft het benauwd.
Omdat je parkietje aan de tralies is gaan hangen, denk ik dat hij het benauwd heeft gehad. De oorzaak van een eventuele benauwdheid zal moeilijk te achterhalen zijn. (Het kan o.a. liggen aan het hart, de longen (longembolie) of een luchtweginfectie.
Heb je die dag of een dag eerder Teflon (pannen, ovenschalen etc) gebruikt? (Thermische ontleding van Teflon kan bloedingen in de longen van vogels veroorzaken).

Nog even het volgende:
Een parkiet krijgt het niet zo snel "zo maar" warm, ook niet door hormonen, tenzij hij druk aan het baltsen is misschien.
Andere oorzaken zijn hoge omgevingstemperatuur, veel vliegen, druk spelen.
Als je een parkiet met de vleugeltjes wijd ziet zitten en niet 100% zeker bent dat je parkiet het warm heeft, ga hem dan nooit met een plantenspuit (of op een andere manier) nat spuiten.

Ik wens je veel sterkte.


margriet

Nee heb niks bijzonders in de keuken gedaan en baltsen deed hij de laatste tijd minder. Het kan toch niet zo zijn dat ik door een klein beetje met de plantenspuit te sproeien de oorzaak was van het overlijden? Hij zat ook niet op de tocht en er waren ook geen grote verschillen in de kamer temperatuur.
Kan het zijn dat er te veel door gekweekt is? Een parkietje kan toch ongeveer 10 jaar worden.
Ik had er dus maar 1 maar hij was beslist niet eenzaam en speelde ook veel maar hebben zij, wanneer ze met z'n tweën zijn meer overlevings kansen. Ben nu gewoon angstig  :( om een nieuw diertje te nemen want het breekt je.


Caradow

Allereerst sterkte met je verlies....

Waneer je perse de doodsoorzaak wil weten dan had je secie meoten laten verrichten. Er zijn zoveel opties en daar kunnen wij simpelweg geen uitspraken over doen. Ja, parkietjes kunnen oud worden, maar daar zijn ook veel verschillende factoren voor nodig. UIemand die 100% gezond leeft, kan toch op zijn 20e een hartinfarct krijgen. En verstokte rokende zuiplap kan gerust 100 worden.
Tja dat er enorm veel word doorgekweekt is wat mij betreft wel een feit, maar om er gelijk maar op te gokken dat het daardoor gekomen is...

Ja het doet ontzettend veel pijn om een geliefd vriendje te verliezen. Geloof me, ik weet er alles van na 3 overlijdens in 1 jaar tijd. Maar dat is ook iets wat er bij hoort. Je weet dat wanneer je een vriendje aanschaft, dat het ooit zal overlijden en wanneer dat dan veelt e jong is dan is dat enorm wrang.

Misschien dat jou vriendje toch iets onder de leden heeft gehad, wat je niet opgemerkt hebt. Je merkt het altijd pas zo laat aan ze.. Of een acute aandoening. Alles is mogelijk.

Parkieten-Freak

Citaat van: margriet op april 15, 2009, 19:37:55
Nee heb niks bijzonders in de keuken gedaan en baltsen deed hij de laatste tijd minder. Het kan toch niet zo zijn dat ik door een klein beetje met de plantenspuit te sproeien de oorzaak was van het overlijden?

Nee, dat is zeker niet de oorzaak van zijn overlijden. Wat ik alleen duidelijk wilde maken is dat het niet goed is om een zieke vogel te laten baden.
Vermoedelijk heeft je parkietje toch al langer iets onder de leden gehad. Vogels laten helaas pas heel erg laat merken dat ze ziek zijn.


margriet

Mijn vraag Caradow of het door kweken komt was echt niet bedoeld om dat gelijk als oorzaak te noemen en sectie was ook moeilijk hij stierf immers zaterdag morgen heel vroeg. Maar het was iets wat gelijk tegen mij werd gezegd.
Maar weet nu dat het sproeien niet de doodsootzaak bedankt ParkietenFreak dat je hebt gezegd.
Wil heel graag weer een nieuw diertje want zonder kan ik niet en dat ik er maar 1 heb is niet erg? Ben veel thuis en allebei de diertjes waren echt mijn maatjes maar wil ze niks te kort doen.

Parkieten-Freak

#6
Ik heb zelf ook maar één grasparkietje Margriet. Mijn parkiet is dan ook een echte mensenvriend.   :) Hier is bijna altijd iemand thuis.
Zolang je de vogeltje veel aandacht geeft, vind ik wel verantwoord. Ik weet dat een koppeltje grasparkieten beter is, maar een mens moet af en toe keuzes maken.  ;)


margriet

Ja Parkieten-Freak die van mij was dat ook waar ik ben waren zij ook. :D Waarom is een koppeltje beter?
Wil nu even dit verlies verwerken voor er een ander komt

Piknikki

Hallo Margriet,
Wat erg dat je kleine vriendje zomaar is overleden. Twee jaar is veel te jong voor zo'n lief parkietje om heen te gaan, maar je doet er helaas niks tegen. Zoals Parkieten-Freak al zei, ze laten het pas heel laat merken als er iets mis is.
Een van mijn parkietjes is een paar uur voor jouw parkietje gestorven, dus ik kan er met je meeleven. Maar wel bijna iedereen hier weet hoe verdriet om een parkietje voelt. Zo steunen we elkaar een beetje in moeilijke tijden.
Ik vind het erg dapper van je dat je na deze trieste gebeurtenis nog misschien een parkietje wil. Het overlijden is erg triest, maar gelukkig kunnen ze je ook zoveel vreugde en blijdschap geven tijdens hun leven. Ik hoop ook dat jij mooie herinneringen aan je parkietje hebt.
Dan is hier nog een kleine leestip voor je: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=11006.0 :)
Heel veel sterkte gewenst met het verwerken van 't verlies van je lieve parkietenvriendje!

margriet

Hallo Piknicky,
Ja ik heb prachtige herinneringen aan Sweety het was een heel erg aanhankelijk :-* manneke, moet nu eerst dit verlies verwerken maar dan komt er echt weer een diertje in huis. Een huis zonder dier is voor mij geen huis.
Is jouw diertje ook onverwachts gestorven neem jij geen nieuw diertje?
Bedankt voor je leestip. Jij ook veel sterkte

Piknikki

Fijn dat je leuke tijden had met Sweety! Dat zijn erg waardevolle herinneringen! :) Ik weet zeker dat Sweety ook erg gelukkig was bij jou en niks tekort kwam!
Het is inderdaad belangrijk dat je iets afsluit voordat je aan wat nieuws begint. Bijvoorbeeld door Sweety een mooie laatste rustplek je geven, waar je hem nog eens kunt bezoeken.
Ja, mijn parkietje was van m'n bureau af gevallen toen ik nog op de PC aan het werken was. Ik schrok me lam, had 'm op gepakt. Hij trilde wat, en toen was het voorbij. Gewoon uit het niets. Ik heb nog drie andere parkietjes, maar voorlopig neem ik geen nieuwe. Tenzij er eentje buitengesloten wordt.
Ook al had je één parkietje, of had je er vier, het is net zo belangrijk om het te verwerken.
Jij ook bedankt! :)