Valkparkiet gevonden (Maasland, ZH), hoe nu verder...?

Gestart door Susanne32, april 07, 2009, 18:34:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Susanne32

Hallo,

Een paar weken geleden heb ik een topic geopend i.v.m. een valkparkiet die we buiten hadden gevonden. Op dit topic heeft helaas niemand gereageerd en ook niet op mijn melding op Amivedi + de opgehangen briefjes bij de dierenwinkel en supermarkt in de buurt...  Na 3,5 week gaan we ervan uit dat de eigenaar zich ook niet meer zal melden... :-\

We hebben hem / haar Kuifje genoemd en een grote parkietenkooi ingericht die we over hadden. Ondanks dat het een flinke kooi is, is het geen typische valkparkietkooi (net niet genoeg bewegingsvrijheid, etensbakjes net te klein e.d.). Kuifje zit vaak te gillen, we vermoeden dat hij (zij) uit een (ruime) voliere is ontsnapt en zijn vriendjes mist en daarom zo aan het roepen is, echt heel zielig...  :-\

We hebben ook een kamervolière met 4 parkietjes. We vragen ons af of Kuif het in de kamervolière met de parkieten meer naar zijn zin zou hebben... Zijn parkieten niet veel te dominant...? Heeft iemand hier ervaring mee...? Ik hoor het graag!

Ook hebben we via via 2 opties voor plaatsing:

1) Bij een ander valkje in een normale valkparkietkooi bij mensen binnen. Hier zou hij niet mogen vliegen, wat we op zich al bezwaarlijk vinden, maar misschien denken jullie hier anders over...? Verder vragen we ons af of deze kooi groot genoeg is voor 2 valkparkieten en is de vraag of het gaat klikken tussen die 2... Deze meneer heeft in de schuur in zijn achtertuin nog een soort kooi met 2 valkjes, maar we vinden dat eigenlijk niks, het is daar muf, donker en minder fris, we zouden echt niet willen dat Kuif uiteindelijk in die schuur belandt, omdat hij binnen teveel kabaal maakt of omdat het niet klikt met de andere valkparkiet... Maar ja, als je hem aan deze mensen hebt gegeven, heb je er eigenlijk ook niets meer over te zeggen...  :(

2) De 2e optie is een ruime kamervolière met 2 Catharina-parkieten. De vraag is: is dit een geschikte combinatie? Gaat Kuif zich hier thuisvoelen? Heeft iemand hier ervaring mee?

3) Tenslotte hopen we eigenlijk via dit forum een goed nieuw thuis te vinden, bij voorkeur een volière buiten met veel licht en andere valkparkietvriendjes of in ieder geval vogels waarmee het gaat klikken. Zeker omdat we vermoeden dat hij uit een volière met soortgenoten is ontsnapt, lijkt ons dit de beste optie... NB: Een handelaar is voor ons géén optie!

Kuif is een prachtige, trotse, grote vogel (naar ons idee groter dan andere valkparkieten), erg druk, kan op z'n tijd hard gillen (waarschijnlijk door het gemis van vriendjes), vliegt moeizaam, is niet geringd, geslacht moeilijk in te schatten... Dit laatste schijnt bij albino's extra moeilijk te zijn...  ::)

We weten gewoon niet wat we met Kuif aanmoeten: we vinden hem enerzijds geweldig, maar anderzijds krijgen we vanwege dat gillen de indruk dat hij bij ons niet gelukkig is... Jullie adviezen zijn welkom!!!  ;D

Hierbij een foto van Kuif:



[verwijderd door de beheerder]

Chicowen

Hoi Suzanne,

Optie 1 lijkt me sowieso niks. Het niet vliegen vind ik al bezwaarlijk plus dat ik door het tweede deel van je verhaal (in de schuur) niet het idee krijg dat ze heel erg goed voor de parkieten zijn.
Optie 2 heb ik geen ervaring mee, daar kan ik je helaas niet bij helpen.
Optie 3 zou natuurlijk prachtig zijn.
Verder kunnen valkparkieten en grasparkieten wel samen in één voliere hoor. Er zijn meerdere forumleden die dat hebben.

Verder is het niet heel handig om "HELP" in je titel te zetten, hierdoor denken mensen gelijk dat er iets ernstigs aan de hand is  of enorme spoed is. ;)

Hopelijk vind je een goed thuis voor Kuif of kan hij/zij lekker bij jullie blijven. ;)

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Milo-Pixel

De combinatie Grasparkiet-valkparkiet kan prima ;) Catharina-valkparkiet kan ook prima. Voor beide combinaties moet echter wel genoeg ruimte zijn!

Zelf heb ik twee valkjes, bij 6 grasjes. Dit gaat prima! Hoewel de grasjes soms wel even aan de staart hangen ;). Het schreeuwen is voor Valkjes heel normaal. Hier schreeuwen ze allebei wel eens op een dag, maar dit duurt nooit erg lang. Het schreeuwen betekend niet dat een valkje niet gelukkig is hoor ;)

Ik zou niet voor de optie gaan waar hij/zij niet kan vliegen.. Ze vinden een rondje door de kamer, of door de volière veel te leuk. (de eerste optie vind ik trouwens ook niet heel diervriendelijk klinken? Muf, klein, niet vliegen, schuur..)

Mijn complimenten voor het opvangen van dit beestje! Super ;) En ik hoop dat je een geschikte plek kan vinden voor hem/haar.

Liefs,
Marit

Susanne32

#3
Hoi Chicowen,

Bedankt voor je reactie...

Als het écht een ernstig topic was geweest, had ik het niet bij Overige Vragen geopend... Desondanks is het voor ons toch wel een serieuze kwestie, omdat we er écht mee zitten... Maar als het misleidend overkomt, mag het 'HELP' ook worden verwijderd, als jij of iemand anders hier toegang toe hebt, want ik kan inmiddels zelf niets meer wijzigen...  ;)

Nog even wat optie 1 betreft: ervan uitgaande dat Kuif en Joepie het goed zouden vinden samen EN de kooi (in de woonkamer, niet in de schuur) voldoende ruimte biedt, EN ik de garantie krijg dat hij niet in die kooi in de schuur belandt, zou ik met het niet-mogen-vliegen nog kunnen leven... Dan kan hij in ieder geval gelukkig worden samen met een vriendje en een mooi uitzicht op de tuin en veel daglicht... Maar ja... of ik die garantie krijg, is natuurlijk de vraag...

Wat de zorg van deze mensen voor hun vogels betreft: ze hebben ook een soort volière buiten met parkieten en een hok met duifjes en kippen en dat ziet er allemaal goed verzorgd uit. Alleen die schuur heb ik moeite mee... Alleen 1 raam waar een beetje daglicht doorheen komt... en in de winter een lamp... Lijkt mij niet voldoende. Ikzelf zou daar wegkwijnen in die schuur en daarom zou ik ook niet willen dat Kuif hier zou belanden...  :-\

Maar jij zou dus wel adviseren om Kuif bij de grasparkieten te zetten...?

Susanne32

#4
Hoi Marit,

Ook bedankt voor je reactie!

Jij hebt 2 valkjes, maar dit is er maar eentje, is dit dan niet zielig voor Kuif, tussen 4 van die druktemakers...?

Wat het gillen betreft: dit is m.n. overdag en niet eventjes, een half uurtje ofzo, maar gaat veel langer door, weliswaar met tussenpozen, maar toch... Valt dit nog steeds onder herkenbaar en normaal gedrag...?

Ik hoor het graag...

Vanaf hier is het woord "help" uit de titel verdwenen als het goed is.
Gr PF

Piknikki

Vogels in een schuur houden is niet echt diervriendelijk, vind ik. Het zal er vast tochten, en door een klein raampje krijgen ze ook niet genoeg licht. Ook parkieten bij duiven is geen goed idee (in verband met ziekten).

Ik vroeg me eigenlijk zelf ook iets af:
Stel, je zou het valkje bij de grasjes in de kamervolière laten, hoe zit dat dan met eten? Voor zover ik weet, hebben valkparkietenzaad en grasparkietenzaad wel een soortgelijke samenstelling. Zou dit goed gaan met zaadmengsels mixen, of zou je dan over moeten stappen op pellets?

(Zelf ben ik me ook een beetje aan het oriënteren op valkparkietjes, heel erg misschien wil ik er wel een.)
En excuseer dat ik zomaar dit topic binnenval met vragen. ???

Milo-Pixel

#6
Citaat van: Susanne32 op april 07, 2009, 18:59:53
Jij hebt 2 valkjes, maar dit is er maar eentje, is dit dan niet zielig voor Kuif, tussen 4 van die druktemakers...?

Binkie heb ik een hele tijd alleen gehad. Hij vermaakte zich prima met de grasjes! Ook is hij dikke vriendjes met Yno, een grasje ;). Yno wil hem graag voeren, en loopt tegen zijn snavel te tikken. Ook met de andere grasjes kan hij het prima vinden, en hij zoekt ze zelfs op. Wel heb ik gemerkt dat Binkie toch heel blij is met zijn eigen vriendinnetje! Maar ook zonder haar was hij heel gelukkig hoor ;).

Citaat van: Susanne32 op april 07, 2009, 18:59:53
Wat het gillen betreft: dit is m.n. overdag en niet eventjes, een half uurtje ofzo, maar gaat veel langer door, weliswaar met tussenpozen, maar toch... Valt dit nog steeds onder herkenbaar en normaal gedrag...?

Binkie kan dit ook heel goed. Soms gaat hij een half uur achter elkaar door met schel, hoog gegil, waarna hij even een paar minuten stopt om vervolgens nog een half uur door te gaan ;). Tika doet dit niet, zij is heel stil. Ik vind dit onder herkenbaar en normaal gedrag vallen.

@Nikki: Hier krijgen ze pellets, dan heb je meteen geen last meer van het 'voedingsverschil'. Ook kan je gewoon de zaden mengen (valkparkieten zaadjes en grasparkieten zaadjes). Zoveel verschil zit er namelijk niet in de zaden, behalve dat het mengsel voor de valkparkiet wat grotere zaden heeft.

Danielle

Hoi Susanne
Het is misschien een idee om een topic te openen bij het forum www.valkparkiet.com, onder het kopje herplaatsing. ALs je daar geen acount wil aanmaken, wil ik ook wel een oproepje voor je plaatsen. Laat het mij maar weten.
Dit is een forum waar ook veel mensen komen die voilere's hebben en er is een grote kans dat iemand jou valkje een huisje kan bieden.
Het is namelijk een heel mooi valkje!
Succes met het vinden van een oplossing.

Groetjes Danielle

Susanne32

#8
Hallo,

N.a.v. de reacties op dit topic hebben we toch de stoute schoenen aangetrokken en Kuif uit z'n kooi gehaald (hij kwam er uit zichzelf niet uit, ook de afgelopen weken niet om te vliegen...) en bij de parkieten in de kamervolière gezet. De parkieten werden in eerste instantie helemaal gek en vlogen alle kanten op, maar we hadden gelijk alle deurtjes dichtgedaan zodat ze niet uit de volière konden; de 1e keer dat we dit 3 weken geleden probeerden, vlogen ze nl. direct allemaal uit de kooi en durfden niet meer naar binnen...

De parkieten zaten in het begin allemaal aan 1 kant, angstig bij elkaar en raakten bij iedere beweging van het 'monster' in paniek. Maar... na verloop van tijd werd dit minder. Ze zitten alweer vrolijk te fluiten en zitten soms naast Kuif op een stok. Ik ben vanaf vandaag 4 dagen vrij dus heb alle tijd om de vogels goed te observeren. Vanmorgen zaten Koko (10 jaar oud) en Kuif samen uit hetzelfde bakje te eten! Ik heb aan de X-traVital wat zonnebloempitten toegevoegd en verder eet Kuif ongeveer alles wat de parkieten ook eten (vertelde men mij in de dierenwinkel). De vrouwtjes, Kiki en Queeny, reageren wat feller naar Kuif toe en maken soms een pik-beweging en ekstergeluiden, maar zeker met de mannetjes gaat het tot nog toe erg goed.

Wat Kuif's gillen betreft: dit is (tot nog toe...) 99% minder geworden! Het hele harde gillen heeft hij in ons bijzijn zelfs helemaal niet meer gedaan! Dus wat dat betreft, is het bij elkaar zetten zeker een verbetering. Ondanks dat we nog steeds van mening zijn dat Kuif meer ruimte verdient, een lekkere buitenvolière waar hij meer zijn gang kan gaan met soortgenoten i.p.v. 4 drukke, snelle parkietjes (hij kan hun drukke bewegingen nauwelijks volgen... :P), willen we dit toch in ieder geval tijdelijk een kans geven...

Ondertussen houden we onze oren / ogen goed open voor een evt. buitenvolière, bij voorkeur hier in de buurt, zodat we nog eens bij Kuif kunnen gaan kijken. Daniëlle, bedankt voor je reactie, ik neem zeker nog contact met je op via PB! Het probleem is dat je al heel snel aan de aanwezigheid van zo'n vogel went  :-*  en afstand ervan doen steeds moeilijker wordt (Kuif woont hier a.s. maandag alweer 4 weken...)... Afstand doen van Kuif willen we eigenlijk alleen maar als aan de in onze ogen ideale leefomstandigheden wordt voldaan en we ervan overtuigd zijn dat hij bij zijn nieuwe thuis een beter leven krijgt dan hier...  :)