Het forum zoals het wordt.

Gestart door Parkieten-Freak, april 05, 2009, 11:09:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Parkieten-Freak

Beste forumleden,
Even voor de goede orde het volgende:


  • Vanaf vandaag zal er in de diverse topics strenger gemodereerd gaan worden en de beheerders/moderator willen jullie allemaal verzoeken om de forumregels eens goed door te lezen.
  • Als je een klacht of verbeterpunten hebt, wend je dan tot een beheerder of moderator, deze zal je klacht of verbeterpunten in behandeling nemen.

  • Heb respect voor elkaar. Respecteer nieuwe leden en sta open voor hun vragen en hun inbreng. Jouw mening wordt hier zeer gewaardeerd, maar meningen van andere en/of nieuwe forumleden ook. Geef iedereen een eerlijke kans en doe niet jouw kennis af als zijnde de enige waarheid.

  • Jij vindt de sfeer op het forum niet gezellig? Dat is jammer, want onze leden bepalen grotendeels de sfeer. Denk eerst eens na over de vraag welke positieve bijdrage jij aan een leuke forumsfeer levert. Vraag jezelf ook eens af of jij wel altijd even vriendelijk en correct naar anderen toe bent.
  • Gezelligheid is op het forum zeer gewenst. Het hoofddoel van dit forum is en blijft: informatie verstrekken over grasparkieten. Dit forum is geen chatbox. Als je wilt kletsen, doe dat dan in onze chatbox of ga elders op het web op zoek naar een gezellige chatroom.
  • Blijf ontopic in je reacties op het forum en ga hier geen uitgebreid dagboek bijhouden. Plaats geen foto's in topics tenzij het noodzakelijk is voor je vraag. Je kunt ten alle tijde zelf een weblog openen voor een fotoverslag of om uitgebreid over je kromsnaveltjes te vertellen.
  • Het beheer/moderator verzoekt alle leden nadrukkelijk om persoonlijke conflicten met derden buiten dit forum op te lossen. Flamen, beledigen en trollen wordt hier niet getolereerd en wordt vanaf nu acuut beloond met een tijdelijke -of bij herhaling- een permanente ban.
  • Vind jij dit forum niet meer leuk? Wens jij je niet aan onze forumregels te houden? Ga dan op zoek naar een ander forum dat beter bij je idealen past.

Met vriendelijke groet,
Beheerders en moderator

n.b.:
Flaming (of flamen)is het plaatsen op een (discussie)forum van berichten die met opzet aanvallend of beledigend zijn.
Als mensen over en weer "flamen" noemt men dat wel een "flamewar".

Trollen:
Een trol (mv.: trollen, uit het Engels: troll (mv. trolls)) in een internetomgeving is een persoon die op forums, websites of chatkanalen berichten plaatst met het doel voorspelbare reacties (bijvoorbeeld flames) van andere mensen uit te lokken.
Trollen worden nog wel eens verward met querulanten*; vaak is een trol ook een querulant. Er is echter een belangrijk verschil. De trol zeurt, zuigt, zeikt en zevert met geen ander doel dan verstoren; het trollen kan soms instrumenteel zijn om discussies te domineren en te beïnvloeden maar dat is voor de trol bijzaak, de querulant* daarentegen heeft altijd een doel, trollen wordt daarbij gehanteerd als middel

Zie ook hier.


*querulant:
Een querulant wordt in meer gewone termen vaak een 'ruziezoeker' genoemd. De ruziezoeker zich onheus bejegend en zal via hogere instanties zijn of haar gelijk proberen te halen. Hij of zij is er vast van overtuigd dat dit door lang genoeg volhouden wel zal lukken, ook al merkt de omgeving dat de pogingen geen of averechts effect hebben.


Wouter

CiteerHet beheer/moderator verzoekt alle leden met klem om persoonlijke conflicten met derden buiten dit forum op te lossen. Flamen, beledigen en trollen wordt hier niet getolereerd en wordt vanaf nu acuut beloond met een ban.

Wat wordt er precies bedoelt met klem, Flamen en trollen? En wordt het een definitieve ban of een tijdelijke?

Voor de rest vind ik het prima regels.

Als je respect wilt, moet je meestal bij jezelf beginnen!

Parkieten-Freak

#2
Goed dat je dit opmerkt Wouter!
Inmiddels alles aangepast in bovenstaande topic.


Milo-Pixel

Citaat van: Parkieten-Freak op april 05, 2009, 11:09:58
  • Blijf ontopic in je reacties op het forum en ga hier geen uitgebreid dagboek bijhouden. Plaats geen foto's in topics tenzij het noodzakelijk is voor je vraag. Je kunt ten alle tijde zelf een weblog openen voor een fotoverslag of om uitgebreid over je kromsnaveltjes te vertellen.

Is er nog een uitzondering voor de broed topics?


Ik vind het goede regels ;)

Parkieten-Freak

Dit geldt voor alle topics, dus ook voor de broedtopics.
Beheerders en moderator zullen binnenkort gaan brainstormen over andere mogelijkheden.


Wouter

#5
Citaat van: Parkieten-Freak op april 05, 2009, 11:50:40
Goed dat je dit opmerkt Wouter!
Met klem = met nadruk. Ik zal het aanpassen in het topic,

Flaming is het plaatsen op een discussieforum van berichten die met opzet aanvallend of beledigend zijn.
Als mensen over en weer "flamen" noemt men dat wel een "flamewar".

Trollen:
Een trol (mv.: trollen, uit het Engels: troll (mv. trolls)) in een internetomgeving is een persoon die op forums, websites of chatkanalen berichten plaatst met het doel voorspelbare reacties (bijvoorbeeld flames) van andere mensen uit te lokken.
Zie ook hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet)

Wat betreft de ban:
Het wordt in de eerste instantie een tijdelijke, bij herhaling een definitieve ban. (Inmiddels ook aangepast in bovenstaande topic)

Oke, Dankje  :D En wat betreft de site; Als je hem probeert te openen staat dat laatste haakje niet in de url, en dus vindt wikipedia hem niet. Als je de site wilt openen moet je aan het einde van de url nog eventjes een haakje plaatsen.

De broedtopics is wel jammer dat dat niet meer mag. Misschien kun je hiervoor een aparte plaats maken. Zoals dat je ook een album hebt, alleen dan iets van een "broeddagboek"?

Gr.

Bedankt, ik heb het maar gauw aangepast!

Chicowen

Ook ik heb nog vraag naar broedtopics oid, maar wie weet komt er via de brainstormsessie een andere mogelijkheid boven. :)

Verder prima regels, lijkt me voor iedereen duidelijk en als we er ons met zijn allen aan houden, komt het helemaal goed. ;)
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Parkieten-Freak

We zullen binnenkort even kijken wat de mogelijkheden zijn en op welke manier we onze leden tegemoet kunnen komen.


DarkWolf

Is er anders niet de mogelijkheid om een deel van het forum te voorzien waar mensen kunnen praten over alles. Op het andere forum waar ik zit (geen parkietenforum ofzo) hebben ze dat ook, de Chipschat noemen ze dat. Daar wordt er dan over vanalles gepraat. Zou mss wel handig zijn voor hier, waar mensen foto's kunnen plaatsen van hun parkiet en lekker kunnen vertellen over wat hun parkiet nu weer heeft uitgestoken. Want ik denk wel dat er behoefte aan is, om te praten over je eigen parkiet.
En oke er is al het foto-album, maar dan kun je niet reageren op de foto's. Dus voorzien mss een topic 'reageren op foto's' zodat iedereen kan reageren op de foto's van de parkieten van mede-forummensen.
Het is maar een tip :) Ik vind ook dat het forum voornamelijk informatief moet blijven, maar zo'n apart hoekje zou mss ook wel handig zijn!?

Parkieten-Freak

@ DarkWolf: Zie reactie boven.
Chatten en lekker bijkletsen doe je gewoon in onze chatbox of via MSN.  :)


Kyrenna

Citaat van: Parkieten-Freak op april 05, 2009, 11:09:58

Vanaf vandaag zal er in de diverse topics strenger gemodereerd gaan worden en de beheerders/moderator willen jullie allemaal verzoeken om de forumregels eens goed door te lezen.[/li][/list]

Fijn zo, want dat bedoelde ik in dat andere, nu gesloten, draadje dus met 'geen lijn'. Moderatie die nu eens los, nu eens strak is, in vergelijkbare gevallen. Ik héb die lap tekst gelezen, he-le-maal :/

*houdt 't vanaf nu weer bij lezen*

Mel

Is het voor de overzichtelijkheid een idee om diverse topics samen te voegen, bijv. "de grote groenten- en fruitdraad" (ik noem maar wat)? Als iemand dan zelf nog een dergelijk topic start kun je deze dan verwijzen naar deze draad en ook zijn/haar vraag en evt. reacties vast naar deze draad verhuizen. Ik denk zelf dat dit de overzichtelijkheid ten goede zal komen. Want ik vind het nu vaak lastig om door de bomen het bos te zien en met de zoekfunctie (waar vaak naar verwezen wordt) kom ik ook niet veel verder (of ik doe het niet goed, dat kan ook natuurlijk).

Moppers

CiteerIs er anders niet de mogelijkheid om een deel van het forum te voorzien waar mensen kunnen praten over alles. Op het andere forum waar ik zit (geen parkietenforum ofzo) hebben ze dat ook, de Chipschat noemen ze dat. Daar wordt er dan over vanalles gepraat. Zou mss wel handig zijn voor hier, waar mensen foto's kunnen plaatsen van hun parkiet en lekker kunnen vertellen over wat hun parkiet nu weer heeft uitgestoken. Want ik denk wel dat er behoefte aan is, om te praten over je eigen parkiet.
In het forum van www.valkparkiet.com zijn dergelijke topics aanwezig. Ik moet zeggen dat ik dit zeer storend vind. Ik maak namelijk bij elk bezoek gebruik van 'toon ongelezen berichten sinds je laatste bezoek', ook zowel dit forum als het valkparkietenforum. Bij het valkparkietenforum krijg ik dan pagina's lang aan reacties met persoonlijke verhalen en overig geklets (en dan klik ik al snel op het rode kruisje en denk ik 'laat maar'). Ik ben juist op zoek naar topics waar ik zelf iets van kan leren, of waar ik misschien iets aan toe kan voegen. Al dat persoonlijke geklets boeit mij meestal niet zo (bijvoorbeeld 'oh wat is mijn pietje toch knap, hij heeft vandaag voor het eerst appel gegeten!' Heel fijn voor je, maar wat moet ik daarmee?). Weblogs zijn daar naar mijn mening een betere plek voor. Veel forumleden hebben een hyvespagina. Daar kan je zelf kiezen of je de verhalen van andere parkietenliefhebbers wil lezen en er desgewenst op reageren, of niet. Zo ook met foto's.

Ik kan me prima vinden in de regels. Mijn tip aan mensen die zich storen aan een of meerdere regels en ze worden niet aangepast: zet je er overheen, of ga op zoek naar een ander forum (of start er zelf een, dan kan je helemaal zelf bepalen wat wel en niet mag).

Audrey

Citaat van: Mel op april 07, 2009, 16:33:51
Is het voor de overzichtelijkheid een idee om diverse topics samen te voegen, bijv. "de grote groenten- en fruitdraad" (ik noem maar wat)? Als iemand dan zelf nog een dergelijk topic start kun je deze dan verwijzen naar deze draad en ook zijn/haar vraag en evt. reacties vast naar deze draad verhuizen. Ik denk zelf dat dit de overzichtelijkheid ten goede zal komen. Want ik vind het nu vaak lastig om door de bomen het bos te zien en met de zoekfunctie (waar vaak naar verwezen wordt) kom ik ook niet veel verder (of ik doe het niet goed, dat kan ook natuurlijk).


Dit vind ik ook wel een goed idee, om wat meer met subfora te werken. Niet overdrijven daarmee natuurlijk, anders wordt het ook weer onoverzichtelijk. Maar zoals Mel zegt, bij 'Voeding' bijvoorbeeld (ik zeg maar wat hoor, om duidelijk te maken wat ik bedoel): 1) groenten en fruit, 2) zaad, 3) pellets. Alles wat niet in die categorieën thuishoort blijft dan gewoon bij 'Voeding' staan (ik denk aan het brintahapje, snoepsticks,...)
Als nieuwe leden dan op het forum komen met de vraag 'mag mijn parkietje appel eten?', dan ziet die meteen de fruittopics gegroepeerd. En zo vermijd je ook weer het nutteloos openen van nieuwe topics.

En terwijl ik typ krijg ik nog een inval  :P op de site staat ook een stukje informatie specifiek over groenten en fruit. Als je dit nu in een topic zou zetten in dat subforum en als belangrijk aanduidt (zodat het bovenaan blijft staan). Hetzelfde kan gedaan worden met de onderdeeltjes 'De voeding' (bij Voeding algemeen), 'XtraVital super premium zaad' (bij zaad), 'Pellets' (bij pellets), 'Lekkere hapjes' (bij Voeding algemeen) en 'Wat u nooit moet geven' (bij Voeding algemeen).
Dan is de belangrijkste informatie meteen beschikbaar. Want via google komen nieuwe leden dikwijls onmiddellijk op het forum terecht, zonder de website eerst doorlezen te hebben.

Mel

Dat is niet helemaal wat ik bedoel, ik bedoel eigenlijk het samenvoegen van topics. Als je op de eerste pagina kijkt van voeding zie je al diverse topics over groenten en fruit, volgens mij kunnen die best samengevoegd worden tot 1 algemeen groenten-en-fruit-topic, waar vervolgens andere mensen ook weer kunnen reageren en hun vragen kunnen stellen. Ik kon bijv. niet zo goed een bestaand topic vinden waar ik met m'n citrusfruit-vraag terecht kon, dus ik heb maar een nieuwe geopend, maar dat komt de overzichtelijkheid natuurlijk niet ten goede. Bij een algemene topic had ik gewoon daar m'n vraag kunnen stellen.
En zo kun je natuurlijk meer algemene topics bedenken, ik denk aan bijv. pellets, xtra vital, ruien etc.

Audrey

In het begin zal zoiets wel goed gaan, maar na een tijdje moet je ook weer 15 of 20 pagina's doorlezen omdat er zoveel verschillende vragen in 1 topic staan hé.
Misschien moeten de titels ook wat meer veranderd worden door de beheerders. Mensen kiezen vaak een titel met in hun achterhoofd 'gaat deze titel aanspreken?' terwijl die titel dan bijna niets zegt over de inhoud van het topic. Zoals ook met de HELP topics die al aangepast werden.

Parkieten-Freak

#16
Vandaag hebben we op het forum een nieuw item geopend: "Hot Stuff" topics. Ik denk dat wij hiermee -in ieder geval voor een deel- tegemoet komen aan jullie wensen.
Ook is de ledenlijst is opgeschoond op verzoek van enkele leden.
De ideeën van Mel en Audrey zullen we in ons achterhoofd houden. Op dit moment laten we het verder even zoals het nu is.

Ook wil ik jullie nog even wijzen op de gewijzigde forumregels, toegevoegd is punt 9.


Parkieten-Freak

Vandag hebben we het forum opgeschoond. Het is nog niet helemaal klaar maar wel grotendeels. :)
Alle oude topics t/m 2007 vind je vanaf vandaag in het "Forum archief".


Piknikki

Ik was net eens in het archief aan het neuzen, en ik kwam een topic tegen dat over de gebrekkige taalgebruik en spelling hier op 't forum ging. Niet dat ik deze kwestie weer wil aanhalen, want ik ben zeker ook niet 100% foutloos.
Het enige waar ik me soms aan stoor, is dat ik door deze verschillende manieren van taalgebruik iets niet terug kan vinden met de zoekfunctie. Bijvoorbeeld als iemand typt "sla blaadjes" in plaats van "slablaadjes", of "bio-box" en "biobox". Dan moet ik soms verschillende schrijfwijzen proberen om er zeker van te zijn dat ik wel goed gezocht heb.
Het komt misschien over als 'muggenziften', sorry. Het is natuurlijk ook onmogelijk om ieder berichtje te gaan aanpassen. Maar toch wilde ik dit even kwijt. :)

roha

#19
Dit lijkt me ook geen zinvol topic: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=4378.msg119190

Dank, topic gesloten,
Gr PF