Parkiet in huis bij astma?

Gestart door Lia38, april 03, 2009, 21:58:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lia38

Hallo medeparkietenfreaks,
even een vraagje, zijn er onder jullie ook astmapatienten die een parkiet als huisdier hebben? En zo ja, wat zijn jullie ervaringen? Zelf heb ik astma én een heel lief parkietje. Gelukkig weinig klachten, dus allergisch ben ik wss niet, maar het betekent natuurlijk wel meer stof in huis.
Kortom: ben benieuwd naar jullie ervaringen! (en stiekem hoop ik natuurlijk dat er meer astmapatienten zijn die gewoon een parkiet als huisdier hebben, ;) want mijn vogeltje wegdoen, nee, moet er niet aan denken!)

Ingsu

Het ligt er denk ik aan in hoe erge mate je astma hebt.
Ikzelf heb een lichte vorm en mijn parkietjes staan zelfs op mijn slaapkamer.
Soms ben ik wel eens meer benauwd hier dan wanneer ik bijvoorbeeld in een andere kamer ben, maar ik vind het 't wel waard!
Je kunt er voor zorgen dat je misschien iets vaker stofzuigt dan normaal, zodat er niet teveel stof in de kamer komt, goed ventileren [maar zorg wel dat er geen tocht is!]

Verder zul je er zelf "achter moeten komen" of het in jouw geval ook werkt of niet.
Ik kan me voorstellen dat sommige mensen met astma geen parkietjes kunnen hebben en andere weer wel.

Groetjes van Inge

Piknikki

Zelf heb ik geen astma. Maar ik heb er begrip voor dat je je astma echt niet tussen je parkietje en jou wilt laten komen. Zoals Inge al zei, het ligt er erg aan hoe erg je astma is. Zelf kun je ook ervoor zorgen dat je een bodembedekker neemt die zo weinig mogelijk stoft (bijvoorbeeld Corbo), dat scheelt al een hoop. Zo voorkom je dat je astma erger wordt, en kun je lekker blijven genieten van je gevleugelde vriendje. :)

Jasmin

Zelf heb ik een lichte vorm van astma maar als je je huis goed schoon houd gaat het prima :)
En wat ik zelf wel merk als ik 1 keer per week de vogels laat badderen heb ik ook minder last van allergie...

Parkieten-Freak

Een en ander hangt af voor welke stoffen (en in welke mate) je allergisch bent. Als je een allergie hebt voor kooivogels, moet je het zeker niet doen.
Of het wel of niet kan zal dus per astmapatient verschillen.
Normaal gesproken wordt aan astmapatienten geadviseerd om geen huisdieren te houden. Wil je toch graag een grasparkietje, laat je dan via de huisarts eerst testen of je een allergisch bent voor kooivogels. Pakt die negatief (dus goed) uit, dan zou je het zeker kunnen overwegen. Wel moet je dan wat vaker stofzuigen hoor.  ;)


Idske

Mijn vriend Patrick heeft ook astma, gelukkig heeft hij zelf geen last van huisdieren. Inderdaad stofzuigen wij regelmatig, word regelmatig het hokje schoongemaakt en nog vaker als Coco in de rui is.
Patrick zit regelmatig met de neus zowat boven op de kooi van Coco om met hem te kletsen en te kietelen, tot nu toe heb ik hem niet horen klagen hierover!
Maar inderdaad: goed schoonhouden scheelt al heel wat.  :)

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

pauladavid

Hoi!

Ik heb zelf ook astma en heb ook hooikoorts. Hierdoor ben ik dus gevoelig voor stof en andere prikkelende dingen. Ik merk helemaal niets van de vogels, veertjes, stof en zand en ze staan in de kamer waar ik het meest ben. Dus ik kan zeker zeggen dat ik nergens last van heb!
En gelukkig maar, want ik zou ze voor geen goud weg willen doen! :)

Groetjes,
Paula

Lia38

Doet mij erg goed om jullie ervaringen te lezen en het doet vooral goed dat er meer parkietenliefhebbers zijn met allergieen. Helaas is mijn astma (+ hooikoorts) niet een milde vorm , maar dankzij goede medicijnen en inderdaad de boel goed schoon houden, bereik je al heel wat.

Ik krijg het ook niet extra benauwd als ik in de buurt van de kooi kom, dus denk ik niet dat er sprake is van allergie, gelukkig maar.... ;D Maar ik was wel bang voor extra stof in huis door mijn vogeltje. Tot nu toe heb ik ook daar gelukkig niet veel last van gehad en zo te lezen ben ik niet de enige. Mijn huis was altijd "astma proof", maar door een huisdier komt daar natuurlijk wel verandering in.

Door jullie reacties durf ik nu met een gerust hart te genieten van mijn parkietje. Mocht ik in de toekomst toch last gaan krijgen, kan ie altijd nog naar mijn broer, dat is ook een parkietenfreak, zonder astma en mét andere parkieten. Maar ik ga er niet vanuit dat dit nodig is. Ik heb nu mss iéts meer stof, maar des te meer gezelligheid in huis!  ;)


Mars

Misschien toch ook nog een tip: schelpenzand kan heel stoffig zijn. En zowel voor baasjes als voor parkietjes zelf vervelend werken in de luchtwegen. Zoals al eerder genoemd: Corbo of houtsnippers zijn een goed alternatief.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Ik heb geen astma, maar wel een andere caravorm: ik ben allergisch voor de voorraadmijt. Héél erg. Deze mijt gaat onder andere in stof zitten. Ik gebruik sinds kort houtsnippers, en ik merk duidelijk verschil, alles is minder stoffig. Met vogels zul je altijd last hebben van stoffiheid, omdat hun huidschilfers en de schilfers van verenhulsjes stof kunnen vormen. Door het goed bij te houden (regelmatig afstoffen, stofzuigen en dweilen) kun je voorkomen dat je er last van krijgt.
Het kan dus zeker  ;) (gelukkig maar)